Citat:

Ursprungligen postat av proconsul

Utan lidande hade vi inte vetat vad som är rätt för oss, vi måste först bränna oss på spisen för att kunna inse att vi ska hålla oss borta från den.
Man kan tycka att det vore bättre att aldrig bränna sej, men då hade vi inte fått kunskapen om vad som är rätt, och levt helt omedvetna. Lidandet skapar kunskap och insikt.
Synpunkter?

Vi måste förenkla det här lite: jag antar att du menar att om x bränner sig på spisen så lär han sig att inte stoppa fingrarna på en het platta, eller hur? Han lär sig kanske att människan har hittat på en massa uppfinningar som kan skada henne och därför blir han försiktig när han konfronteras med något nytt - men denna senare sats är en följdsats: det finns inget som säger att han drar just den slutledningen; han kan lika väl dra slutledningen "Allah är stor!".
Låt oss alltså hålla oss till det att x bränner sig, det gör ont. Min fråga är nu: eftersom du säger att lidande är något gott när det nu leder till kunskap, hävdar du att man trots att man vet att det kommer att göra ont om man stoppar fingrarna på plattan, bör göra det om och om igen i all evighet? Orsaken till detta är att man blir kunnigare och kunnigare när det gör ont om att det gör ont när man gör det?
Förstår du vad jag menar? Inte! Nåja! Menar du att trots att man vet att det är skadligt att fängsla ett djur eller en människa så bör man göra det om och om igen eftersom lidandet är något bra och leder till kunskap?
Märker du hur tokigt det blir? 
x bränner sig på A vilket leder till kunskapen att x icke bör röra A. Slutledning: Att bränna sig är bra. Alltså bör X nästa gång bränna sig avsiktligt fast han vet att det gör ont bara för att få en kunskap som han redan har....det är ju vansinne!