• 1
  • 2
2010-01-17, 14:52
Medlem
1588s avatar
Har en mac os x version 10.4.11

På sistonde känns det som att i synnerhet internet börjat gå så jävla mycket mer trögt än det gjorde förut, trots att jag rensat bort många många många GB från hårddisken... har hört att man knappt får virus på OS X, men det är den enda lösningen jag med mina bristande datorkunskaper kan komma på

Nån som har tips vad jag kan göra, och vad ni tror kan vara problemet? tack alla teknikkunniga, ni är ovärderliga!
Citera
2010-01-17, 15:12
Medlem
Har du trådlöst internet? Isf. kan du pröva att byta kanal för nätverket.
Citera
2010-01-17, 17:04
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scartkabel
Har du trådlöst internet? Isf. kan du pröva att byta kanal för nätverket.
Eller att slå på WPA så att inga andra kan surfa gratis på ditt bredband.
Byta dns-server kan också fungera, jag kör Google DNS.
Tömma webbläsarens cache.
Köra bredbandskollen.se för att se hur snabbt ditt nät är och hur stor skillnad det är gentemot den angivna hastigheten. Kolla med operatören om det är några kända problem.
Kolla efter systemuppdateringar och uppdateringar till webbläsaren.
Reparera disken och behörigheter.

Finns mycket att göra.
Senast redigerad av flipper1446 2010-01-17 kl. 17:07.
Citera
2010-01-17, 17:45
Medlem
Xindaks avatar
Hos mig hjälper det alltid med en omstart av modemet eller vad det kallas. Lådan man kopplar i telejacket innan routern.
Citera
2010-01-17, 18:18
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Hos mig hjälper det alltid med en omstart av modemet eller vad det kallas. Lådan man kopplar i telejacket innan routern.
och om han inte har ett modem då? Alla har inte modem

Mitt förslag är, testa din uppkoppling med bredbandskollen, kolla med din ISP därefter om de vet varför det är så kass.. kan vara driftstörning...
Citera
2010-01-17, 18:19
Medlem
flipper1446s avatar
Ett till tips:
Skapa nytt användarkonto och testa där.
Eller testa från en annan dator. Så vet du om det är din burk eller operatören som strular.
Citera
2010-01-18, 13:35
För mig har internetet börjat slöa när jag kör Utorrent. Eller rättare sagt så slutar internetet att fungera på alla datorer i hushållet. Har inte testat något annat torrentprogam än så vet inte om det hjälper dock.
Citera
2010-01-18, 13:59
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankookis
För mig har internetet börjat slöa när jag kör Utorrent. Eller rättare sagt så slutar internetet att fungera på alla datorer i hushållet. Har inte testat något annat torrentprogam än så vet inte om det hjälper dock.
Låter som att din router inte pallar med alla anslutningar som uTorrent gör. Netgear och DLinks enklare modeller brukar ha problem med det. Sänk värdena för "connections" i inställningarna eller köp en bättre router
Citera
2010-01-18, 14:42
Medlem
gläfss avatar
Har du installerat Voddler? Segar för en del.
Citera
2010-01-18, 19:11
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
och om han inte har ett modem då? Alla har inte modem

Mitt förslag är, testa din uppkoppling med bredbandskollen, kolla med din ISP därefter om de vet varför det är så kass.. kan vara driftstörning...

Det är helt riktigt men det står inte vad han har för uppkoppling så om det skulle vara så att han har ett modem så vore det ju en väldigt enkel sak att testa med en omstart innan han provar med massa annat.
Citera
2010-01-20, 22:55
Medlem
Ajaxxs avatar
jag hade också det och höll på bli galen, kontaktade Telia och så. Mitt problem var Voddler som ställde till det.
Citera
2010-01-21, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankookis

Testa att stänga av IP Flood Detection i din router. Det hjälpte mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in