• 1
  • 2
2010-01-17, 08:57
Medlem
Funderar på köpa en minipc. Men alla de nya har W7 inst. Jag skall ha datorn till enbart läsa, skriva och surfa och tycker då W7 är helt onödigt och krävande. Läst lite om att folk inst Ubuntu på sina små pc. Funkar de på alla eller är de nånting man skall kolla upp så att man kan göra det? Ville fråga här före jag frågar i affärerna.

Tack på förhand
Frank
Citera
2010-01-17, 09:14
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Utan att vara någon djuping på Ubuntu så tror jag att det funkar. Installera Ubuntu som dual boot och testa. Funkar det så skriver du över det befintliga OSet?

Eller vill du veta hur man installerar Ubuntu? Är det kompatibilitet eller installationsguide du är ute efter?

(En annan reflexion: Jag har hört att Win7 skiljer sig från Vista bl a genom att datorn vid start inte drar igång alla möjliga processer vare sig de behövs för tillfället eller ej. Därmed har win7 blivit mer lik Linux ur s a s resursutnyttjandesynvinkel. Och detta kanske kan vara värdefullt att väga in i ditt beslut. Jag har alltså inte läst om det från någon auktoritativ källa utan 'hört det' av folk i omgivningen som brukar ha koll.)
Citera
2010-01-17, 09:16
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyll-Bosse
Utan att vara någon djuping på Ubuntu så tror jag att det funkar. Installera Ubuntu som dual boot och testa. Funkar det så skriver du över det befintliga OSet?

Eller vill du veta hur man installerar Ubuntu? Är det kompatibilitet eller installationsguide du är ute efter?

(En annan reflexion: Jag har hört att Win7 skiljer sig från Vista bl a genom att datorn vid start inte drar igång alla möjliga processer vare sig de behövs för tillfället eller ej. Därmed har win7 blivit mer lik Linux ur s a s resursutnyttjandesynvinkel. Och detta kanske kan vara värdefullt att väga in i ditt beslut. Jag har alltså inte läst om det från någon auktoritativ källa utan 'hört det' av folk i omgivningen som brukar ha koll.)
finns ju ingen CD-läsare på EEEpcs? så man får göra det via USB minne isf tror jag. kolla på eeebuntu
Citera
2010-01-17, 12:26
Medlem
sommarlovs avatar
Jag installerade Fedora 12 på min Asus Aspire One, med hjälp av ett USB-minne.

Med Google hittar du massor med guider...
Citera
2010-01-17, 18:31
Medlem
Flärps avatar
Skit i Ubuntu. Ska du köra någon form av *buntu så är det Xubuntu som gäller.
Citera
2010-01-17, 18:51
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Han kör vad han vill. Det han vill installera kommer han antagligen att få göra från ett USB minne. Sök på "unetbootin"

Det finns en netbook remix av Ubuntu, du kan ta en titt på den om du vill.
Citera
2010-01-18, 19:23
Medlem
pan.pans avatar
Det finns ju också en mini variant av ubuntu.. Hur man nu kan göra ett os mindre krävande.... Tror att det heter ubuntu mini.
Citera
2010-01-19, 12:45
Medlem
var man igång igen

OK
jag har kollat runt lite på olika minipc. Hittade den här

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...eo(124588,3001)

nån som har den? Verkar den bra? Som sagt skall bara läsa, skriva och surfa lita på den. För övrigt hur tror ni skärmen är. Kan man verkligen läsa utan att man behöver anstränga sig?
Skulle man kunna inst ubuntu på den? Och hur i så fall, med tanke på att de inte finns nån cdrom. via usb?

tack för all feedback man får här
peace..
Citera
2010-01-19, 13:40
Medlem
LittleBigOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankeee
OK
jag har kollat runt lite på olika minipc. Hittade den här

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...eo(124588,3001)

nån som har den? Verkar den bra? Som sagt skall bara läsa, skriva och surfa lita på den. För övrigt hur tror ni skärmen är. Kan man verkligen läsa utan att man behöver anstränga sig?
Skulle man kunna inst ubuntu på den? Och hur i så fall, med tanke på att de inte finns nån cdrom. via usb?

tack för all feedback man får här
peace..

Prestandan räcker och blir över till det du tänkt använda den till. Om skärmen räcker till är ju lite individuellt, själv skriver jag dethär på en 7" eee utan problem
Citera
2010-01-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Skit i Ubuntu. Ska du köra någon form av *buntu så är det Xubuntu som gäller.

Om man ogillar KDE då?
Citera
2010-01-19, 14:17
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-Gage
Om man ogillar KDE då?
Det är väl inget som bör hindra en från att köra Xubuntu?
Citera
2010-01-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagerune
Det är väl inget som bör hindra en från att köra Xubuntu?
Klart det går men inget att rekommendera, segt som sirap
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in