2010-01-17, 00:25
Medlem
God kväll nyktra flashbackare.

Det är så att jag en längre tid varit en riktig slarver med min ekonomi, regelbundna övertrasseringar pga taxiresor under berusning samt offline-terminaler på krogarna. Iochmed detta har jag gjort bort mig hos flertalet banker. Tänkte nu skärpa till mig rejält med ekonomin och tänkte därför byta bank för att börja om helt från scratch, där dom inte har en aning om hur slarvig jag varit. (SEB blir det).

Då kommer jag till frågan; hur avslutar man kontona i alla andra 3456 banker jag har? Visst kan jag besöka alla, men då jag jobbar om dagarna finns inte den möjligheten. Fungerar det om jag skickar in ett skriftligt brev med tillhörande kort och bankdosa där jag begär avslut?
Ja, jag vet att jag kan klippa korten själv och låta kontona "vila". Men för att det här ska funka känner jag att jag bara vill "fokusera" på en bank, om ni förstår hur jag menar.

Danke schön på förhand.
Citera
2010-01-17, 00:29
Medlem
Mona700s avatar
Gå till SEB och be dem hjälpa dig. Eftersom du ska bli kund ska de minsann vara intresserade att hjälpa dig !
Citera
2010-01-17, 00:32
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
God kväll nyktra flashbackare.

Det är så att jag en längre tid varit en riktig slarver med min ekonomi, regelbundna övertrasseringar pga taxiresor under berusning samt offline-terminaler på krogarna. Iochmed detta har jag gjort bort mig hos flertalet banker. Tänkte nu skärpa till mig rejält med ekonomin och tänkte därför byta bank för att börja om helt från scratch, där dom inte har en aning om hur slarvig jag varit. (SEB blir det).

Då kommer jag till frågan; hur avslutar man kontona i alla andra 3456 banker jag har? Visst kan jag besöka alla, men då jag jobbar om dagarna finns inte den möjligheten. Fungerar det om jag skickar in ett skriftligt brev med tillhörande kort och bankdosa där jag begär avslut?
Ja, jag vet att jag kan klippa korten själv och låta kontona "vila". Men för att det här ska funka känner jag att jag bara vill "fokusera" på en bank, om ni förstår hur jag menar.

Danke schön på förhand.
Jag har haft konton på olika banker som seb det jag gjorde vart att jag klippte korten till banken och lät kontot vila på banker idag har jag en bank för min egna firma samt ett konto på banken för CSN så jag kan hålla koll på min ekonomi det fungerar bäst.
Samtidigt som jag har ett sk aktiedepå på ett företag som jag håller koll på mina aktieköp.
Citera
2010-01-17, 00:37
Medlem
Brutes avatar
Skall du byta bank, så hjälper den nya banken gärna till med detta.
Du behöver bara skriva på fullmakten så får de över dina tillgångar till sin bank.

Alternativet är att du ringer upp den bank du skall avsluta och de skickar blankett per post, där du uppger nytt konto och bank där de skall överföra saldot och avsluta ditt nuvarande konto hos de.

//Brute
Citera
2010-01-17, 00:39
Medlem
Enklare än så var det alltså inte. Då ska jag höra av mig till SEB på måndag. Tackar så mycket för hjälpen!
Senast redigerad av missliidol 2010-01-17 kl. 00:41.
Citera
2010-01-17, 10:02
Bannlyst
Jag bytte bank ganska nyligen och det är inte riktigt så enkelt.

Även om man ger fullmakt till den nya banken så kan de inte hjälpa dig med precis allting. Du måste diregera om exempelvis allt du har på autogiro etc.

Det kommer lösa sig, så tveka inte. Men för mig var det väldigt omständligt. Bytte till just SEB. Vidare förstår jag inte riktigt hur ett bankbyte ska lösa dina ekonomiska problem, känns mest som du flyr från själva huvudorsaken genom att göra såhär.
Citera
2010-01-17, 13:33
Medlem
Brutes avatar
En sak för TS att tänka på är något som heter "UC" -Upplysningscentralen.

UC ägs av bankerna och försäkringsbolagen och sammanställer allla betalningsanmärkningar och annat som påverkar ens kreditvärdighet, för alla som skall ha med TS att göra, att kunna nyttja inför beslut om de vill göra affär med honom/henne.

Om TS endast vill ha ett konto för insättning och sparande, så kanske det ej är något hinder, men att hoppas på att få kredit eller lån och att nya banken ej skall upptäcka de gamla synderna, det är naivt.

//Brute
Citera
2010-01-28, 03:06
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Du måste diregera om exempelvis allt du har på autogiro etc.
Nej, det stämmer inte. Bankerna använder det gemensamma gamla BGC-systemet och kan lätt "ta över" autogiro från andra banker. Om någon SEB-tant har sagt motsatsen beror det antingen på inkompetens eller lathet hos vederbörande.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
En sak för TS att tänka på är något som heter "UC" -Upplysningscentralen.

UC ägs av bankerna och försäkringsbolagen och sammanställer allla betalningsanmärkningar och annat som påverkar ens kreditvärdighet, för alla som skall ha med TS att göra, att kunna nyttja inför beslut om de vill göra affär med honom/henne.

Om TS endast vill ha ett konto för insättning och sparande, så kanske det ej är något hinder, men att hoppas på att få kredit eller lån och att nya banken ej skall upptäcka de gamla synderna, det är naivt.

//Brute
Om "de gamla synderna" endast bestod av misskötta krediter och kort som aldrig ankom KFM för indrivning redovisas dessa inte i UC-slagningen.
Citera
2010-01-29, 16:48
Medlem
miqqqas avatar
En tanke bara. Eftersom dina ekonomiska problem verkar handla om dåligt omdöme under berusning - ta inte med dig kortet ut? Ta ut så mycket pengar som du får/har råd med att göra av med under kvällen och sen lämnar du kortet hemma. = Ingen risk att övertrassera kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in