2010-01-16, 21:47
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Hej!

Jag har tänkt göra basilikasorbet, och tänk helt sonika göra sockerlag, addera citronjuice och basilika.

Men, hur får jag så mycket smak som möjligt ur basilikan? Jag har hört att hetta förstör smaken, men är det vekrligen så?

Borde jag kanske köra basilikan med lite vatten i matberedare till en puré och addera sockerlagen? Eller kanske koka basilikan tillsammans med lagen?
Citera
2010-01-16, 22:15
Medlem
Aleopas avatar
Gör man på bara sockerlag blir ofta sorbeten grynig eller som bara is.
Skaffa glykos (typ sockersmet) på apoteket och följ ett bra recept, typ Jan Hedh.

Ska du ända göra de så mixa den färska basilikan med lite av sockerlagen i en mixer. Gjorde olivglass på de sättet å funkade fint, dock gräddbaserad.
Citera
2010-01-16, 22:29
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Skaffa glykos (typ sockersmet) på apoteket och följ ett bra recept, typ Jan Hedh.

Ska du ända göra de så mixa den färska basilikan med lite av sockerlagen i en mixer. Gjorde olivglass på de sättet å funkade fint, dock gräddbaserad.
Olivglass???

OnT: Hacka eller mixa fint. Jag har försökt mangla och sickla örter nån gång. Fått smak för all del men jobigt. Mixern funkar bra - en näve basilika blir inte någon stpr mängd per smak när det är finfördelat.
Citera
2010-01-16, 22:38
Medlem
woofers avatar
Du kan ju lägga basilikabladen i sockerlagen när den kallnat och låta dom ligga och dra i nån vecka. Det borde dra ut rätt mycket av smaken.
Citera
2010-01-16, 23:54
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Olivglass???

OnT: Hacka eller mixa fint. Jag har försökt mangla och sickla örter nån gång. Fått smak för all del men jobigt. Mixern funkar bra - en näve basilika blir inte någon stpr mängd per smak när det är finfördelat.

Olivglass ja. Funkar jättebra i en kall Gazpacho på sommaren.

Färska örter skulle jag mixat med en del av vätskan. Låt stå över natten i kylen och dra. Men tänk över glykosen. Jag gjorde en snabbveriasion av en Päronsorbe utan glykos för ett tag sedan som nu är "frystorkad", lite som en gräddbaserad glass som fått åka ut och in i frysen och sen blir, ja, skittradig.
Citera
2010-01-17, 12:40
Medlem
värm sockerlagen till 70*c kasta i strimlade basilika blad mixa, låt stå och dra tills den är kall. sila, i med några centiliter gin eller om det finns basilika likör. sen utgå från önskat recept

edit: kanske skulle vara gott om du kombinera tomat och basilika ? för att få ett bättre resultat på själva konsistensen.?
Citera
2010-01-19, 04:02
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa

Hittade glukos jävligt billigt, men har du något exempelrecept?

Ex. om jag kör 2dl vatten och 2dl socker vanligtvis, hur mycket glukos ska jag ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in