Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Min digitalkamera gick sönder idag. Först sprack skärmen, men det gjorde inget för det gick ändå ta bilder, bara att man fick lägga in bilderna på datorn innan man såg resultatet. Men sen tappa jan i golvet, då fastna snabeln utfälld. Jag hitta inte kvittot. Men jag vet att elgiganten inte brukar ersätta tryckskadade skärmar. Jag skrev ett brev till de sist om det, jag fick 200 i värdecheckar då som jag gav bort i julklapp. Jag bestämde mig idag för att försöka laga kameran själv. Det gick bra och det var intressant att Nikon bara använt en typ av skruvar. Efter en stund råkade jag ha av en del sladdar. Jag fick aldrig ihop den igen så jag har sorterat upp i plast och metall och elskrot. Hitta inget guld. Nu är frågan om jag ska köpa en ny.
Eller är en mobilkamera lika bra idag? För några år sen hade jag en sony erikson k750 eller liknande och det var 2 Mp. Digitalkameran jag skrota idag var väl på 8 Mp.
Duger en nyare mobil idag att ha till kamera? Jag ska mest ta bilder på kvitton och verifikationer i firman. Men vore kul att ta en semesterbild också.
Hur mkt är du beredd att lägga ut?
Iofs så är en digitalkamera bättre än en kameramobil alla dagar om året(om man nu inte köper någon no-name kamera).
Om du nu ska ta semesterbilder så skulle jag personligen vilja få bra kvalité på bilderna och då går en mobil helt bort.
Problemet med kameramobiler är att ljusinsläppet är för dåligt men främst så är det(förutom fotografen då

) sensorn som är på tok för liten för att man ska få bra bilder.
Jag skulle ha köpt en billig mobil samt en hyfsad kamera.
Vill du ha kompakt så skulle jag föreslå någon modell av Panasonic Lumix eller Canon Ixus.
Vill du ha system(verkar dock som att du vill ha en liten kamera...) så skulle jag föreslå Nikon D90 eller Nikon D5000 som jag tycker är 2 prisvärda systemkameror. Men då är du uppe i 7-8000:- klassen.