2010-01-16, 18:58
Medlem
Kalle81s avatar
Min digitalkamera gick sönder idag. Först sprack skärmen, men det gjorde inget för det gick ändå ta bilder, bara att man fick lägga in bilderna på datorn innan man såg resultatet. Men sen tappa jan i golvet, då fastna snabeln utfälld. Jag hitta inte kvittot. Men jag vet att elgiganten inte brukar ersätta tryckskadade skärmar. Jag skrev ett brev till de sist om det, jag fick 200 i värdecheckar då som jag gav bort i julklapp. Jag bestämde mig idag för att försöka laga kameran själv. Det gick bra och det var intressant att Nikon bara använt en typ av skruvar. Efter en stund råkade jag ha av en del sladdar. Jag fick aldrig ihop den igen så jag har sorterat upp i plast och metall och elskrot. Hitta inget guld. Nu är frågan om jag ska köpa en ny.
Eller är en mobilkamera lika bra idag? För några år sen hade jag en sony erikson k750 eller liknande och det var 2 Mp. Digitalkameran jag skrota idag var väl på 8 Mp.

Duger en nyare mobil idag att ha till kamera? Jag ska mest ta bilder på kvitton och verifikationer i firman. Men vore kul att ta en semesterbild också.
Citera
2010-01-16, 19:42
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Min digitalkamera gick sönder idag. Först sprack skärmen, men det gjorde inget för det gick ändå ta bilder, bara att man fick lägga in bilderna på datorn innan man såg resultatet. Men sen tappa jan i golvet, då fastna snabeln utfälld. Jag hitta inte kvittot. Men jag vet att elgiganten inte brukar ersätta tryckskadade skärmar. Jag skrev ett brev till de sist om det, jag fick 200 i värdecheckar då som jag gav bort i julklapp. Jag bestämde mig idag för att försöka laga kameran själv. Det gick bra och det var intressant att Nikon bara använt en typ av skruvar. Efter en stund råkade jag ha av en del sladdar. Jag fick aldrig ihop den igen så jag har sorterat upp i plast och metall och elskrot. Hitta inget guld. Nu är frågan om jag ska köpa en ny.
Eller är en mobilkamera lika bra idag? För några år sen hade jag en sony erikson k750 eller liknande och det var 2 Mp. Digitalkameran jag skrota idag var väl på 8 Mp.

Duger en nyare mobil idag att ha till kamera? Jag ska mest ta bilder på kvitton och verifikationer i firman. Men vore kul att ta en semesterbild också.

Hur mkt är du beredd att lägga ut?
Iofs så är en digitalkamera bättre än en kameramobil alla dagar om året(om man nu inte köper någon no-name kamera).

Om du nu ska ta semesterbilder så skulle jag personligen vilja få bra kvalité på bilderna och då går en mobil helt bort.

Problemet med kameramobiler är att ljusinsläppet är för dåligt men främst så är det(förutom fotografen då ) sensorn som är på tok för liten för att man ska få bra bilder.

Jag skulle ha köpt en billig mobil samt en hyfsad kamera.

Vill du ha kompakt så skulle jag föreslå någon modell av Panasonic Lumix eller Canon Ixus.

Vill du ha system(verkar dock som att du vill ha en liten kamera...) så skulle jag föreslå Nikon D90 eller Nikon D5000 som jag tycker är 2 prisvärda systemkameror. Men då är du uppe i 7-8000:- klassen.
Senast redigerad av ManUnited 2010-01-16 kl. 19:45.
Citera
2010-01-16, 20:03
Medlem
Kalle81s avatar
okej, jag r nog inne på det med. jag behåller min enkla ericsson. Jag funderar även på att köpa två trasiga kameror på tradera elelr blocket, där den ena har krossad display, och den andra har nåt annat fel. Jag vet nu att det går att öppna kameran och byta displayen utan att ha sönder nåt annat.

Men att reparera nåt annat verkar vara svårt. Det sitter väldigt ihoptryckt allting. Jag ångrar att jag tog sönder min Nikon.

Sen msåte ajg se tilla tt ordna med en väska som gör att displyen håller. Jag har förstört 2 kameror nu. Har haft för dålig väska.
Citera
2010-01-16, 20:10
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men att reparera nåt annat verkar vara svårt. Det sitter väldigt ihoptryckt allting. Jag ångrar att jag tog sönder min Nikon.

Sen msåte ajg se tilla tt ordna med en väska som gör att displyen håller. Jag har förstört 2 kameror nu. Har haft för dålig väska.

Att reparera dagens teknik är svårt. Allt är som du säger väldigt smått men sen så är ju allt elektroniskt. Var lite enklare förr när det var mekaniska delar i kamerorna som gällde. Går en kamera sönder idag så är det nästan bara att slänga sakerna om man inte har garanti kvar. Brukar inte vara värt att skicka in på rep. annars.

Vad vill du har för kamera? Kompakt, semipro eller system?
Vad är du beredd att lägga ut?
Citera
2010-01-16, 20:50
Medlem
Kalle81s avatar
Systemkamera har jag funderat på, men som sagt ska jag bara ha en att fota verifikationer med, och enklare semesterbilder. Det är ganska akut att jag får tag i en inom ca 2-3 veckor. Får se senare på om jag kan köpa en systemkamera. Då bör man väl lägga 4-5000 minst.

Håller med om att det är trist att skruva med elektroniken numera. Kommer ihåg när jag skruvade med videoapparater, både för lagning och skrotning. Där var det en massa kugghjul, och gummiband. Nästan hela lådan var full med saker. Det var enkelt att se vad som var fel. Och vad mycket bra skruvar man fick när man skrota de, säkert 200 skruvar. Hade en hel burk med skruvar.

Sen kom DVD;erna, och när jag skulle öppna en för att laga....så var det bara skiv-släden i mitten, nåt litet kretskort, och transformatorn, och massa luft. Väldigt trist. Förklarar varför DVD;er snabbt gick från 7000 till 199 kr på Ica Maxi. Jag tror aldrig att videorna blev billigare än 7-800 kr. Av samma anledning borde platt-tvna snart kosta 1000 kr för en 32-tums.
Citera
2010-01-16, 21:12
Medlem
ManUniteds avatar
Ok.

Personligen så skulle jag föreslå någon av dessa:

1000-2000:- Canon IXUS 95 eller 100

2500-3000:- Panasonic Lumix DMC-TZ7, Canon Digital IXUS 120 IS, Canon PowerShot SX200 IS eller Canon Digital IXUS 990 IS,

Har själv en äldre IXUS, 850IS närmare bestämt och är riktigt nöjd med den. Liten och smidig, skaplig zoom och helt ok bildstabilisator. Bilderna blir inte så brusiga så länge man håller sig under 800 i ISO.
Alla har så gott som samma storlek bländare- och bildsensor.
Samtliga kameror som jag har listat har även optisk stabilisator.

Jag hade nog valt Ixus 95 då man får en bra kamera till ett väldigt bra pris.
Alt. Lumixen då dom håller väldigt bra kvalité bildmässigt och mkt bra byggkvalité.
Citera
2010-01-16, 21:22
Medlem
Kalle81s avatar
Okej. Canon är nog det märke jag helst skulle vilja ha. De verkar göra kameror som håller. Och så är det det märke som jag kommer på som känns mest som ett kameramärke. Jag ska fundera på de modellerna, tack för svaret!
Citera
2010-01-17, 08:25
Bannlyst
en annan väsäntlig skillnad med att köpa en vanlig kamera är där få man ju en riktig zoomfunktion, att bara zooma med den digitala zoomen ger en kraftig försämring av bildkvaliteten.
Citera
2010-01-17, 08:38
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
en annan väsäntlig skillnad med att köpa en vanlig kamera är där få man ju en riktig zoomfunktion, att bara zooma med den digitala zoomen ger en kraftig försämring av bildkvaliteten.

Precis. Finns ju även digital zoom på vanliga kompaktkameror också. Men det är nog den första funktionen du ska stänga av på kameran

Har kameran mkt mp, hög bildupplösning och inte minst en skaplig sensor så kan man beskära bilden till viss mån sen när man redigerar den i ex. photoshop. Blir mkt bättre resultat än att använda digitala zoomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in