Jag har sett ett par ställen där det spekuleras i om det kan ha varit en
Tesla Earthquake machine som orsakade jordbävningen. Teslas teknik låg ju också bakom HAARP. Men den här "jorbävningsmaskinen" är inte HAARP utan en maskin, som också är baserad på Tesla teknik. Det verkar handla om att hitta självsvängningsfrekvenser och skicka ut vibrationer med maskinen. Ungefär samma fenomen som om en hel trupp soldater går i takt över en bro. Om de råkar gå i samma takt som brons självsvängningsfrekvens kan hela bron börja skaka och till och med rasa.
Edit. Nu har jag sökt runt lite på earthquake machines och det visar sig att Mythbusters faktiskt gjort ett avsnitt om just detta. Jag har inte sett avsnittet, men maskinen blev "busted". Dock är jag lite skeptisk till en del av mythbusters "bustningar". Bara för att de inte lyckas bygga en sådan maskin på ett par dagar betyder inte att det är omöjligt. Om man satte landets bästa forskare på det och de fick jobba ostört i 30 år så skulle de mycket väl kunna bygga maskinen även om Mythbusters inte lyckades göra det.
Militära forskare har tittat på Teslas upptäckter under många decennier. En del av hans dokument är hemligstämplade än idag trots att de är 100 år gamla..