Hej!
Har skumläst tråden. Tänkte delge lite av min livssituation.
Jag har ingen utbildning ö.h. Jag slutade skolan i 8 p.g.a. avstängning. Jag vad tvungen att gå någon form av dagsverksamhet för att det är skolplikt i Sverige. Jag har alltså inte ens godkänt i grundämmnena. Hur lätt tror du det då är att få jobb?
Jag kommer inte från någon överklass, medelklass eller så. Snarare arbetarklasssen.
Jag håller med dom du kallar för "blå" i denna tråd. Du säger att det är så jäkla svårt att få jobb osv, men grabben du har fel. Du gör bara på fel sätt, eller så är ditt mål i livet att bara slappa. Visst, skönt kanske, men du får ju livskvalité därefter.
Vill du ha ett jobb, sök på internet efter hur man skriver ett bra CV. Gå till arbetsplatsen och ge ett bra intryck! That´s it. Jag har på senare tid arbetat mycket med rekrytering och jag bryr mig mer om personen än deras MVGn eller IGn.
För min del så hade jag ingenting för 3 år sedan. Jag har som du gått på soc, och haft praktikplatser som gett mig bidrag för tillfället. Jag har gjort försök till att plugga upp mina betyg, men har skitit i det efter ett tag. Vad ska man med skola till om man bara ska ta bidrag lixom? I Sverige kan man ju faktiskt bara ligga på soffan och käka chips, ligga med en laptop i knät och söka 20 jobb så är allt perfekt!
För 3 år sen gav jag mig fan på att göra ett tappert försök, och lägga ner slapp attityden. Idag så är jag delägare i ett AB, driver ett eget. Jag har 5 anställda och kommer förmodligen omsätta 1.5 miljoner i år. Vill du så går det! Men det är ju ganska lätt att välja den enkla vägen, om du vill leva på soc alltså.
Jag har fortfarande ingen utbildning, och gällande ekonomin i firman så finns det revisorer och bokföringsfirmor som kan sköta det. Har man ingen utbildning så kan man ju faktiskt betala andra till att göra det.
M.a.o. Vill man lyckas så gör men det. Det handlar om vilja och målmedvetenhet. Sluta bitcha och kom igen nu!