2010-01-16, 14:56
Medlem
Black&Whites avatar
Har en sticka med 2048 mb minne som körs i 400mhz (PC2-6400)

Sen har jag två gamla stickor på 512mb st som körs i 266mhz (PC2-4300)

Då är min fråga vad som är bäst, att ha bara två gb "snabbt" eller 3gb "långsamt" minne?

För visst körs allt minne i den långsammaste hastigheten?
Citera
2010-01-16, 15:05
Medlem
blotarns avatar
Jag personligen skulle kört på de snabbare minnena. Tycker det känns bättre med hastighet än kvantitet.
Citera
2010-01-16, 16:02
Medlem
Eftersom 3 stickor inte kommer använda dual channel så kommer de förmodligen prestera riktigt dåligt med tanke på den låga frekvensen.

Kör på 2gb.
Citera
2010-01-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Har en sticka med 2048 mb minne som körs i 400mhz (PC2-6400)

Sen har jag två gamla stickor på 512mb st som körs i 266mhz (PC2-4300)

Då är min fråga vad som är bäst, att ha bara två gb "snabbt" eller 3gb "långsamt" minne?

För visst körs allt minne i den långsammaste hastigheten?

Eftersom få användare gör nåt som behöver mer än 2 Gb, räcker det antagligen. Men om du sysslar med bildbehandling eller videoredigering, eller nåt annat minneskrävande, så är alltid mer minne bättre än mindre men snabbare minne. Sen är det kanske på sin plats att påpeka att minneshastigheten är en av de minst intressanta variablerna i en dator, det låter ofta som stor skillnad, men i praktiken brukar man kanske tappa ett par procent i total systemprestanda med långsammare minnen.

/Hast
Citera
2010-02-01, 10:50
Medlem
Black&Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Eftersom få användare gör nåt som behöver mer än 2 Gb, räcker det antagligen. Men om du sysslar med bildbehandling eller videoredigering, eller nåt annat minneskrävande, så är alltid mer minne bättre än mindre men snabbare minne. Sen är det kanske på sin plats att påpeka att minneshastigheten är en av de minst intressanta variablerna i en dator, det låter ofta som stor skillnad, men i praktiken brukar man kanske tappa ett par procent i total systemprestanda med långsammare minnen.

/Hast

Okej, tack för ditt svar. Eftersom jag ändå har några minnen liggandes så spelar det väl ingen roll att jag inte sysslar med videoredigering eller bildbehandling, jag vill ju ha så bra prestanda som möjligt.

Då är min nästa fråga, ska jag trycka i även en tredje sticka på 512 mb? Då kommer jag alltså ha en på 2048mb 400mhz (PC2-6400) som sitter i par med en 512mb 266mhz (PC2-4300). Samt två stycken 512mb 266mhz (PC2-4300) som sitter i par med varandra.
Citera
2010-02-01, 12:11
Medlem
hasenfrasens avatar
Av total systemprestandan kommer ca 95% från cpu-hastigheten, 4% från fsb-hastigheten och 1% från minneshastigheten. Mer internminne är alltid bättre än mindre internminne, oberoende av hastighet.
Citera
2010-02-01, 14:23
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Av total systemprestandan kommer ca 95% från cpu-hastigheten, 4% från fsb-hastigheten och 1% från minneshastigheten. Mer internminne är alltid bättre än mindre internminne, oberoende av hastighet.

När det är då pass stor skillnad som i det här fallet är det oftast bättre att köra det snabbare minnet bara, sen kan man råka ut för en del problem om man kör olika minnen. att minnena är av samma modell garanterar inte ens det att de fungerar bra tillsammans
Citera
2010-02-01, 16:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Funkar det att köra en testvända med MEMTEST86+ bootad från CD-skiva är det lugnt att blanda minnen hit och dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in