• 1
  • 2
2010-01-16, 12:35
Medlem
Är system kameror dom med högst upplösning?
Har hört att det finns ny pixel som heter Gigapixel. Finns det dock någon kamera med detta som går att köpa i vanliga butiker, och vad är priset?

MVH
Citera
2010-01-16, 13:03
Medlem
nej och nej.... sök på systemkamera så ser du vad det är... det finns ingen anledning att ha en kamera med bättre upplösning än ögat en gigapixel-kamera skulle kosta tusen miljarder

edit: gigapixelbilder är hundratals bilder som är sammansatta till en...
Senast redigerad av behr 2010-01-16 kl. 13:06.
Citera
2010-01-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behr
nej och nej.... sök på systemkamera så ser du vad det är... det finns ingen anledning att ha en kamera med bättre upplösning än ögat en gigapixel-kamera skulle kosta tusen miljarder

edit: gigapixelbilder är hundratals bilder som är sammansatta till en...

men finns det inte filmkameror med det?
Citera
2010-01-16, 17:49
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Climbingthemoon
men finns det inte filmkameror med det?

Nej, det finns inga videokameror med "gigapixel-upplösning" heller. Den stillbildskamera med högst upplösning vad jag vet, har en upplösning på 0,06 gigapixel.
Citera
2010-01-16, 20:52
Medlem
Frinks avatar
Finns visst filmkameror (som i fotografisk film, något man tycker att folk borde hört talas om om de hänger här) där upplösningen motsvarar miljarder pixlar.
Prata inte strunt bara för att ni inte vet bättre.

http://www.gigapxl.org/
Citera
2010-01-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Finns visst filmkameror (som i fotografisk film, något man tycker att folk borde hört talas om om de hänger här) där upplösningen motsvarar miljarder pixlar.

frågan var ju "Finns det dock någon kamera med detta som går att köpa i vanliga butiker, och vad är priset?"

svaret blir då NEJ det finns inte...
Citera
2010-01-16, 21:54
Medlem
Max Powers avatar
Citat:

Att upplösningen på analog film motsvarar miljarder, biljoner, triljoner eller oändligt många pixlar är ju inte vad vi pratar om. Pratar man pixlar är det digitalt format som det talas om.
Citera
2010-01-16, 23:07
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behr
frågan var ju "Finns det dock någon kamera med detta som går att köpa i vanliga butiker, och vad är priset?"

svaret blir då NEJ det finns inte...
Han sa att han hade hört att det fanns en gigapixelkamera, senare att detta kanske var en filmkamera, detta förnekade folk i tråden, jag rättade.
Visst är det sant att det inte bara är att knalla in i en vanlig affär och köpa en sådan kamera, men det ändrar fortfarande inte på det faktum att du snackar en massa skit

Max Power:
Du är väl medveten om att även "digitala" sensorer är analoga och att det finns något som heter scanner?

Hur ljuset från början fångades in bryr jag mig faktiskt inte om sålänge slutresultatet är en digital bildfil på över en miljard pixlar där varje enskild pixel faktiskt innehåller relevant information.
Citera
2010-01-17, 00:45
Medlem
Feariums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Climbingthemoon
Är system kameror dom med högst upplösning?
Har hört att det finns ny pixel som heter Gigapixel. Finns det dock någon kamera med detta som går att köpa i vanliga butiker, och vad är priset?

MVH

Som nämnt innan så är svaret nej.

Men tänkte även hinta om att man absolut inte ska stirra sig blind på upplösningen.. denna är endast användbar vid beskärning eller om man ska göra en väldigt stor framkallning på en bild, men gör ingen som helst synlig skillnad på bildkvaliteten.
Megapixel är ett försäljningsknep.

ffs, mobilkameror har högre upplösning idag än vad min systemkamera har, men dom tar inte bättre bilder för det.
Det är framförallt sensor och objektiv som gör skillnad i kvaliteten.

Det var allt från mig
Citera
2010-01-17, 13:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
"Systemkamera" är per definition en kamera som är en del av ett modulärt system, så att man t ex kan byta objektiv, sätta på extern blixt, och i vissa fall byta sökare, mattskiva och annat. Begreppet säger INGENTING om bildkvalitén.

Högsta upplösningen får man med en storformatskamera med digitalbakstycke. De är inte billiga, och ställer man en så dum fråga som TS så behöver man inte en sådan, även om man till äventyrs skulle ha råd.
Citera
2010-01-17, 14:55
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Han sa att han hade hört att det fanns en gigapixelkamera, senare att detta kanske var en filmkamera, detta förnekade folk i tråden, jag rättade.
Visst är det sant att det inte bara är att knalla in i en vanlig affär och köpa en sådan kamera, men det ändrar fortfarande inte på det faktum att du snackar en massa skit

Max Power:
Du är väl medveten om att även "digitala" sensorer är analoga och att det finns något som heter scanner?

Hur ljuset från början fångades in bryr jag mig faktiskt inte om sålänge slutresultatet är en digital bildfil på över en miljard pixlar där varje enskild pixel faktiskt innehåller relevant information.

Jag var helt inne på "kamera som spelar in rörliga bilder" då ts skrev filmkamera.
Citera
2010-01-17, 19:15
Medlem
Citat:

nu va det inte jag som skrev det... jag svarade på frågan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in