• 5
  • 6
2010-01-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Man kan väl periodvist även njuta av ensamheten?

Det är enligt mig ett gott tecken på personlig mognad; att trivas med sitt eget sällskap.

Man kan njuta av ensamhet som kontrast till något annat. Men då är det mer en fråga om en plåga som upphör än en "njutning i sig".

Jag likställer inte att trivas med att njuta. Men annars är det riktigt som du säger.
Citera
2010-01-20, 13:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Man kan njuta av ensamhet som kontrast till något annat. Men då är det mer en fråga om en plåga som upphör än en "njutning i sig".

Men de allra flesta känslor är beroende av kontraster.

Fast visst, människor är delvis fortfarande flockdjur. Både beteendemässigt och medvetandemässigt. Men jag ser detta mer som ett problem än en tillgång.

Sociala egoister som man kan kalla det.
Citera
2010-01-20, 13:21
Medlem
Citat:
Men de allra flesta känslor är beroende av kontraster.

Fast kontrastnjutning är väl oftast beroende av spänning och bryta-ny-mark-tänkande?

Sen finns ju givetvis en stark drift att fly undan tradigheten och tristessen som kommer när man bara sysslar med en sak. Men driften att variera sig handlar väl mer om att fly ifrån en tidigare syssla än att söka sig till en ny?

Tråden handlar om de sysslor som man aktivt söker sig till.
Citera
2010-01-20, 13:27
Medlem
Varangians avatar
[quote=greenhorn]Fast kontrastnjutning är väl oftast beroende av spänning och bryta-ny-mark-tänkande?

Nej, inte nödvändigtvis. Att gå från t.ex. smärta till icke-smärta ger upphov till njutning. Så är det väl med mycket; en viss känsla står i relation till någon tidigare mer eller mindre njutbar/smärtsam känsla.

Citat:
Sen finns ju givetvis en stark drift att fly undan tradigheten och tristessen som kommer när man bara sysslar med en sak. Men driften att variera sig handlar väl mer om att fly ifrån en tidigare syssla än att söka sig till en ny?

Ja, det är möjligt. Men det hänger väl logiskt sett ihop.
Citera
2010-01-20, 13:54
Medlem
Citat:

Nej, inte nödvändigtvis. Att gå från t.ex. smärta till icke-smärta ger upphov till njutning. Så är det väl med mycket; en viss känsla står i relation till någon tidigare mer eller mindre njutbar/smärtsam känsla.

Jag vill gärna skilja på ett uppsökande av en syssla för att man flyr från något och att man vill till något. Eller är det bara två sidor av samma mynt?
Senast redigerad av greenhorn 2010-01-20 kl. 13:58.
Citera
2010-01-22, 05:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Det går varken att bevisa eller motbevisa ifall våran upplevelse är densamma av ett konstverk eller inte. Det är som med färger, vi förutsätter helt enkelt att andra ser samma färger som vi.

Hört talas om Rorschach-test? Vissa människor ser fladdermöss, andra ser fjärilar men de tittar på exakt samma bild. Så jo, det finns tydliga bevis för att tolkningarna av det vi upplever varierar från person till person.

Citat:
Känslan som frambringas vid upplevelsen av ett konstverk har oftast en avsändare som vi ha kommunikation med dig.

Det där stämmer inte heller riktigt. Kan exempelvis nämna konstnären att Kari Byron (den rödhåriga bruden från Mythbusters som även ägnar sig åt konst) har sällan någon bestämd känsla eller tolkning med skulpturerna hon skapar, hon är mer intresserad av de olika tolkningarna och upplevelserna som betraktarna säger sig ha.

Sen kan vi ta Leonardo Da Vinci's Mona Lisa som exempel. Vad för "känsla" är det konstnären försöker uppbringa hos människor? De flesta kan se att det är ett porträtt av en kvinna, men vilken KÄNSLA menade Da Vinci att uppbringa hos betraktaren av att se detta porträtt?

Och med tanke på hur pass varierande känslor folk säger sig uppleva när de tittar på målningen, hur pass bra/dåligt lyckades Da Vinci egentligen?

Konstverk är lika mycket envägskommunikation som att titta på tv, vare sig det rör sig om musik eller målningar. Det är en konstnär som skapar något och kanske eller kanske inte har en speciell känsla i åtanke med verket ifråga. Och även om konstnären har en viss känsla i åtanke så finns det inga garantier för att någon annan skulle drabbas av samma känsla, då kommunikationen i sig inte är saklig utan emotionell och dessutom enkelriktad.

Mao. ett konstverk (oasett medium) har större potential att få betraktaren att göra egna emotionella utsvävningar av att uppleva verket ifråga snarare än att känna samma sak som konstnären kände när denne försökte skapa verket ifråga.
Citera
2010-01-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det där stämmer inte heller riktigt. Kan exempelvis nämna konstnären att Kari Byron (den rödhåriga bruden från Mythbusters som även ägnar sig åt konst) har sällan någon bestämd känsla eller tolkning med skulpturerna hon skapar, hon är mer intresserad av de olika tolkningarna och upplevelserna som betraktarna säger sig ha.

Men hon är väl en såndär modern konstnär som inte ser gränser osv.

Det är mycket möjligt att detta blir ett cirkelresonemang då jag definierar konst som det som ger upphov till känslor.
Citera
2010-01-22, 20:29
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Då är det fel på konstverket.

Du verkar ha en konstig syn på konst och kommunikation. Ibland blir ett konstverk bättre av att man inte vet vad konstnären menade. Jag försöker alltid undvika deras triviala babbel och fokusera mig på min egen tolkning.
Citera
2010-01-23, 03:00
Medlem
Menar du att njutning endas kan uppnås genom att glömma sin individualitet eller att du, då du glömmer din individualitet, alltid upplever njutning?
Citera
2010-01-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Menar du att njutning endas kan uppnås genom att glömma sin individualitet eller att du, då du glömmer din individualitet, alltid upplever njutning?

Nej jag menar att den intressanta delen av njutningen beror på att man glömmer sin individualitet.
Citera
2010-01-23, 13:58
Medlem
Citat:
Nej jag menar att den intressanta delen av njutningen beror på att man glömmer sin individualitet.
Så en eremit kan omöjligt uppleva njutning? Själv tror jag att förverkligande leder till njutning, oavsett om det sker i en grupp eller då du är ensam.
Citera
2010-01-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Så en eremit kan omöjligt uppleva njutning? Själv tror jag att förverkligande leder till njutning, oavsett om det sker i en grupp eller då du är ensam.

Jo en eremit kan glömma sin individualitet.

Dessutom kan han känna den mindre intressanta måluppfyllnadsnjutningen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in