Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Visst kanske man kan labba lite kring det hela för att bekräfta eller vederlägga min teori. Innan du gör labben så måste du ha lite tankar kring ämnet. Teorin i denna tråden är ett försök till något som kan byggas ut genom tex labbande.
Ja självklart det ser jag nu. Det är ju därför vi har diskuterat tidigare studier och andra psykologiska teorier, så att vi vet vad det är vi egentligen behöver verifiera i vårt framtida experiment. Fantastiskt vad dum jag var som missade det!
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Det är ingen spekulation att njutning går att dela in i framåtsyftande, målinriktad njutning samt njutning som inte har med måluppfyllelse att göra, "njutning i sig". Det finns inga andra alternativ helt enkelt. Sen går ju måluppfyllnadsnjutning att dela upp vidare i egenrelaterad måluppfyllelsenjutning samt omvärldsrelaterad måluppfyllelsenjutning. Detta är logiskt sant och ingen spekulation.
Omvärldsrelaterad måluppfyllelsenjutning är ofta direkt omoralisk enligt mig och de flesta andra. Den innebär att man mår bra i jämförelse med andras situation.
Något blir inte ett faktum bara för att du tycker att det är väldigt logiskt. Jämför exempelvis Maslows behovshierarki: enligt den upplever du njutning när du uppfyller ett behov (vilket du kallar måluppfyllelsenjutning vad jag förstår) och eftersom även estetik är ett mänskligt behov (enligt Maslow) torde njutningen av att titta på en vacker tavla kunna härledas till måluppfyllelsenjutning.
Och behov kan ju i allra högsta grad vara konstruerade: ta en 42" plasmateve som ett exempel. Inte är det ett biologiskt behov utan något föreställt, konstruerat, som likväl kan ge upphov till njutning. Och vad säger inte då att alla dina exempel på "njutning i sig" inte helt enkelt är konstruerade behov? Dvs skulle att läsa en bok eller lyssna på ett musikstycke kunna vara ett konstruerat behov och inte alls bero på gemenskap. (Jag håller inte helt med denna teori utan tog bara upp den för att illustrera hur det du ser som fullständigt logiskt kan ha en annan förklaringsmodell.)
Hursomhelst, lycka till med labbandet! Maila mig resultaten sen