2010-01-15, 22:21
Medlem
Tjo flöjt. Jag beställde nyligen en ny Tenor Ukulele från Jam.se i tron att det var en vanlig 4:a strängad. Men jag blev ju måttligt förvånad när jag fick den och det var en 8:a strängad.
Men jag tänkte: det blir ju roligt. Men jag har ingen aning om hur jag ska stämma den.

Så nu till frågan: Hur stämmer jag de extra fyra strängarna?

Tack på förhand
Citera
2010-01-15, 22:24
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futy
Tjo flöjt. Jag beställde nyligen en ny Tenor Ukulele från Jam.se i tron att det var en vanlig 4:a strängad. Men jag blev ju måttligt förvånad när jag fick den och det var en 8:a strängad.
Men jag tänkte: det blir ju roligt. Men jag har ingen aning om hur jag ska stämma den.

Så nu till frågan: Hur stämmer jag de extra fyra strängarna?

Tack på förhand

Ett tips är att köpa en stämningsapparat som stämmer efter ton och där med funkar till alla instrument på närmaste musikaffär och därefter ta reda på hur de fyra extra stängarna ska vara stämda
Citera
2010-01-15, 22:25
Medlem
wzbzs avatar
http://tenorukulele.net/buy/8-string-ukulele/
"The G strings are an octave apart and so are the C strings. The E and A strings are usually in unison."
Citera
2010-01-15, 23:21
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
http://tenorukulele.net/buy/8-string-ukulele/
"The G strings are an octave apart and so are the C strings. The E and A strings are usually in unison."

Tufft! Själv har jag en mindre 8-strängad sak där man stämmer på ett jävla knepigt sätt. Översta strängen är den lägsta och sedan är det stigande, förutom nedersta som är oktaverad neråt. Nästan så att jag inte själv förstår, och det tar en halvtimme att förklara för folk att den är stämd som en ukulele, fast ändå inte (man tar samma grepp som på en ukulele)!

OT till TS: Är det en tenorukulele du köpt? Vad fick du ge för den? Är jävligt sugen på att köpa en.
Citera
2010-01-17, 00:00
Medlem
Dennos avatar
Såg du inte innan att den var 8 strängad?
Citera
2010-01-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Såg du inte innan att den var 8 strängad?
Den var utlagd som en vanlig 4:a strängad. Men jag tänkte att det spelade ju ingen roll, så jag skickade inte tillbaks den
Citera
2010-01-17, 20:23
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futy
Den var utlagd som en vanlig 4:a strängad. Men jag tänkte att det spelade ju ingen roll, så jag skickade inte tillbaks den

Nu har jag ju bara lirat 4 strängad iofs...så vet inte om du stämmer alla 8 olika eller om det bara är 2 av varje sträng helt enkelt och att dom skall stämmas samma i par.
Citera
2010-01-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpkins
OT till TS: Är det en tenorukulele du köpt? Vad fick du ge för den? Är jävligt sugen på att köpa en.
Jag gav 2000 för den, skulle ha kostat 2400, men det var en liten "Skönhetsfläck" på den, så de drog av 400kr.
Citera
2010-01-17, 21:35
Medlem
KingRats avatar
eller så är man lite innovativ och stämmer alla 8 strängarna i tritonusintervall
Citera
2010-01-17, 21:54
Medlem
Dennos avatar
http://www.youtube.com/watch?v=oGMTreHdd_Y
Där har du lite hjälp.
Fast här i sverige stämmer dom flesta.
A, D, F# och B
Så samma på varje strängpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera