2010-01-15, 00:04
Medlem
eatsoups avatar
Tänk er att alla vattenkranar, kök, toa osv får en liten propellergenerator inbyggd strax före mynningen. Sen avlopp och andra vattenledningar där vattnet forsar att man bygger turbiner där med.
sedan bestyckar man precis alla dörrar med små generatorer som snurrar när dörren skuts upp eller stängs. Skulle det ge några fina resultat om alla kablar drogs till en voltmätare?
Citera
2010-01-15, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Tänk er att alla vattenkranar, kök, toa osv får en liten propellergenerator inbyggd strax före mynningen. Sen avlopp och andra vattenledningar där vattnet forsar att man bygger turbiner där med.
sedan bestyckar man precis alla dörrar med små generatorer som snurrar när dörren skuts upp eller stängs. Skulle det ge några fina resultat om alla kablar drogs till en voltmätare?

Det skulle nog inte ge så mycket, i vilket fall som helst skulle det inte vara lönsamt med tanke på kostnaden det skulle innebära att installera om allting.
Citera
2010-01-15, 00:06
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Det skulle nog inte ge så mycket, i vilket fall som helst skulle det inte vara lönsamt med tanke på kostnaden det skulle innebära att installera om allting.

Jo, men om vi bortser från kostnaden. detta är bara en tanke Glöm inte alla ledningar där det strömmar vatten i hela sverige bestyckas med sådana.
Citera
2010-01-15, 00:08
Medlem
då behöver du ju ha ett högre tryck i ledningarna vilket kostar energi
Citera
2010-01-15, 00:11
Medlem
eatsoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

det är inte helt säkert. ett vattenjul som redan har fått upp farten utgör knappt något motstånd
Citera
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Glöm inte alla ledningar där det strömmar vatten i hela sverige bestyckas med sådana.

Blir inte det en klassisk evighetsmaskin?

edit: pucktvåa
Citera
Medlem
eatsoups avatar
vattenhjul
http://www.solljuset.se/bergslagen/vattenhjulet%20vid%20s/images/vattenhjul.jpg
Citera
2010-01-15, 02:02
Medlem
sommarlovs avatar
Denna idé har faktiskt använts på riktigt.

Minns inte märket, men tänk Märklin leksakståg.
För att få ström på kanske 1920-30 talet kom någon på detta.

Så TS vill stjäla ström från vattenverken, eftersom de en gång har pumpat upp vattnet...
Citera
2010-01-16, 12:22
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

hej ts

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

Citat:
Ursprungligen postat av CXT

Blir inte det en klassisk evighetsmaskin?

edit: pucktvåa

Jag håller inte med. Om vattentrycket skapas genom t.ex. ett vattentorn är det gravitationen som står för trycket, ingen ökad kostnad således. Om man manuellt skulle behöva pumpa upp trycket skulle man bara kunna sätta vattenhjulet efter det att ledningen slutat, vem vill inte tvätta händerna i pårlet under ett vattenhjul?
Citera
2010-01-16, 12:42
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag håller inte med. Om vattentrycket skapas genom t.ex. ett vattentorn är det gravitationen som står för trycket, ingen ökad kostnad således. Om man manuellt skulle behöva pumpa upp trycket skulle man bara kunna sätta vattenhjulet efter det att ledningen slutat, vem vill inte tvätta händerna i pårlet under ett vattenhjul?

Hur tror du att vattnet kommer till vattentornet?
Citera
2010-01-16, 12:44
Medlem
Krafses avatar
En bättre manick vore ju att ha en vikt på kanske 10 kg (absolut inget tungt) som man fäster i ett snöre vid trappan, så varje gång man går upp för trappan så lyfter/drar man med sig den där vikten, sen släpper man den bara när man är uppe också har man kopplat snöret runt ett hjul så att man kan få en generator att snurra runt när vikten sakta seglar ner igen.

Man skulle kunna bygga något som man trycker framför sig också på väg upp för trappan, men man kan ju inte ha den på väggen, då skulle nog kroppen bli helt snedtränad efter ett par månader. Det är därför jag tror en simpel vikt är att föredra, som man alltså kan hålla med båda händerna när man går upp.

Nu tar det förvisso energi från kroppen, och den drivs av mat som kostar pengar. Men det känns som om man kan avvara en liten del kroppsenergi ändå. Kroppen är sjukt energisnål så att lyfta/dra en 10kg vikt efter sig kanske 15 ynka steg, några gånger om dagen, torde bli en marginell skillnad i energiförbrukning när dagen lider mot sitt slut.
Jag vet iaf att jag skulle kunna bära/dra en vikt med mig varje gång jag pallar mig upp för trappan utan att för den delen behöva trycka i mig tre kilo extra mat. Om en människa kan knalla runt flera mil om dagen så kan den bannemig lyfta en 10kg vikt varje gång den går upp för en trappa.
Citera
2010-01-16, 13:11
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Hur tror du att vattnet kommer till vattentornet?
Nu var väl inte tanken att ständigt ha kranarna rinnande för att generera el, utan att ta vara på den energi som man lagrar då man pumpar upp vattnet i tornen.
Den försvinner ju rakt ut i vasken utan att utnyttjas idag.

Monteras ett litet vattenhjul separerat från kranen ökas inte heller motståndet, och således duger höjden på befintliga torn och man behöver då inte pumpa mer. Men å andra sidan blir det mycket spill och ett sådant vattenhjul kommer inte generera mycket el.

Teoretiskt intressant idé, men förmodligen är det frågan om för lite energi och för bökiga lösningar för att vara intressant att genomföra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in