En bättre manick vore ju att ha en vikt på kanske 10 kg (absolut inget tungt) som man fäster i ett snöre vid trappan, så varje gång man går upp för trappan så lyfter/drar man med sig den där vikten, sen släpper man den bara när man är uppe också har man kopplat snöret runt ett hjul så att man kan få en generator att snurra runt när vikten sakta seglar ner igen.
Man skulle kunna bygga något som man trycker framför sig också på väg upp för trappan, men man kan ju inte ha den på väggen, då skulle nog kroppen bli helt snedtränad efter ett par månader. Det är därför jag tror en simpel vikt är att föredra, som man alltså kan hålla med båda händerna när man går upp.
Nu tar det förvisso energi från kroppen, och den drivs av mat som kostar pengar. Men det känns som om man kan avvara en liten del kroppsenergi ändå. Kroppen är sjukt energisnål så att lyfta/dra en 10kg vikt efter sig kanske 15 ynka steg, några gånger om dagen, torde bli en marginell skillnad i energiförbrukning när dagen lider mot sitt slut.
Jag vet iaf att jag skulle kunna bära/dra en vikt med mig varje gång jag pallar mig upp för trappan utan att för den delen behöva trycka i mig tre kilo extra mat.

Om en människa kan knalla runt flera mil om dagen så kan den bannemig lyfta en 10kg vikt varje gång den går upp för en trappa.