2010-01-16, 13:42
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag håller inte med. Om vattentrycket skapas genom t.ex. ett vattentorn är det gravitationen som står för trycket, ingen ökad kostnad således. Om man manuellt skulle behöva pumpa upp trycket skulle man bara kunna sätta vattenhjulet efter det att ledningen slutat, vem vill inte tvätta händerna i pårlet under ett vattenhjul?

Självklart skulle det i teorin fungera att ta tillvara på energi som annars bara skulle gått till spillo. Mitt svar och min länk var menad som en replik till ts idé om att sätta turbiner i ledningar, att ett vattenhjul som redan fått upp farten inte utgör nåt motstånd etc etc. Just det där med att ett vattenhjul som fått upp farten inte utgör nåt motstånd tyckte jag var mer eller mindre analogt med "ja men om man har en liten snurra på bilen...".

Sen hur det skulle fungera i praktiken vågar jag inte spekulera kring.

Att människor i större grad skulle vara ansvariga för att producera sin egen energi (som krafse var lite inne på tror jag), tycker jag är en ganska bra idé. Med risk för att göra bort mej lite nu, men visst borde det gå att ta vara på all energi som folk gör av med på gym och liknande? Det hade de ju gjort i vilket fall

Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Kanske man kunde sätta minisnurror på alla kulor som skjuts i krig? Energin kunde sändas trådlöst till en mottagarstation.

Haha epic
Citera
2010-01-16, 14:13
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeser671
Den där länken är så sjukt rolig!!

Ja på sitt sätt, men samtidigt är den djupt tragisk. Att människor lämnar skolan utan ens den mest basala förståelsen för vårt samhälles tekniska grunder. Till råga på allt är detta en politiker som antagligen har någon beslutande roll.

Det finns dock en liten principiell merit för TS fråga och det har att göra med att vattentrycket anpassas för att övervinna dels földesmotståndet SAMT högsta höjden som vattnet skall levereras till. Så om man har anpassat trycket vid pumpen så att de som bor högst upp är nöjda så finns det ett övertryck på alla lägre höjder. Detta övertryck kan man antingen kasta bort i en förträngning (oftast kranen) eller genom att driva en (liten) turbin.

Nu löser man inte problemet så i alla fall. Istället så höjer men trycket i många steg genom att per några våningar sätta in en pump. Detta gör att trycket är någorlunda jämt fördelat över olika höjder. Det blir mycket billigare att göra så eftersom man annars hade varit tvungen att dimensionera alla delar för ett mycket högre tryck (materialåtgång) samt att man behöver endast en pump för alla på samma höjd istället för en turbin för alla som använder vattnet.
Citera
2010-01-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
Sen avlopp och andra vattenledningar där vattnet forsar att man bygger turbiner där med.
Kranar är kanske ok, avlopp är ju tveksamt då jag inte vet hur det påverkar flödet, vattenledningar är idiotiskt då man ju bygger vattentorn och försöker hålla ett övertryck av en anledning.

Sätter du massa turbiner i vattenledningarna kommer de ju bromsa flödet och minska trycket, och med tanke på att man har pumpstationer för att höja vattnet så att man får ett högt tryck jämt och ständigt så ja...

Tror jag iaf =P

Har svårt att se vad förlusten skulle vara i vid kranen dock, mer än att man får svagare flöde då.
Citera
2010-01-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
det är inte helt säkert. ett vattenjul som redan har fått upp farten utgör knappt något motstånd
Vad snackar du om, det tar ju bort precis lika mycket energi som det tillförs, och sett till friktion, generatorns verkningsgrad osv så kommer det ju leverera mindre energi än det tog ifrån vattnets rörelse.
Citera
2010-01-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Denna idé har faktiskt använts på riktigt.

Minns inte märket, men tänk Märklin leksakståg.
För att få ström på kanske 1920-30 talet kom någon på detta.

Så TS vill stjäla ström från vattenverken, eftersom de en gång har pumpat upp vattnet...
Han tänkte väl antagligen inte bara låta vattnet stå på och rinna för att leacha rörelseenergi ifrån det. Men då hade det verkligen varit extremt puckat

Han menade väl att ta tillvara den rörelseenergi vattnet han ändå tappade av faktiskt hade. (plus ledningar men ja, nej.)
Citera
2010-01-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag håller inte med. Om vattentrycket skapas genom t.ex. ett vattentorn är det gravitationen som står för trycket, ingen ökad kostnad således.
Man pumpar ju upp vattnet i vattentornet. Vattentornet lagrar ju bara energin och håller trycket konstant. Om vattnet redan låg på en nivå lika hög eller högre än ett vattentorn hade ju vattentornet inte behövts i första början ...
Citera
2010-01-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Självklart skulle det i teorin fungera att ta tillvara på energi som annars bara skulle gått till spillo. Mitt svar och min länk var menad som en replik till ts idé om att sätta turbiner i ledningar, att ett vattenhjul som redan fått upp farten inte utgör nåt motstånd etc etc. Just det där med att ett vattenhjul som fått upp farten inte utgör nåt motstånd tyckte jag var mer eller mindre analogt med "ja men om man har en liten snurra på bilen...".

Sen hur det skulle fungera i praktiken vågar jag inte spekulera kring.

Att människor i större grad skulle vara ansvariga för att producera sin egen energi (som krafse var lite inne på tror jag), tycker jag är en ganska bra idé. Med risk för att göra bort mej lite nu, men visst borde det gå att ta vara på all energi som folk gör av med på gym och liknande? Det hade de ju gjort i vilket fall

Haha epic
Klart man kan ha en generator på exempelvis löpband istället för en motor som driver på dem, dock blir det ju svårare att få dem att hålla en konstant hastighet och driva på löpningen osv..
Citera
2010-01-17, 19:20
Medlem
anakatas avatar
Ptja, alla aspirerande hobbykemister har val anvant vattentrycket for att skapa vacuum. Och att anvanda vattenflode for att transportera bort varme gors i mangder av serverhallar, framst som reservkyla eftersom det gar at en herrans massa vatten.

Sa HELT verklighetsfranvand var ju tanken faktiskt inte.
Citera
2010-01-18, 18:27
Medlem
Borde funka, lite samma princip som att ta tillvara bromsenergin i en bil.
Citera
2010-01-18, 18:54
Bannlyst
Vatten är i vanliga fall gratis om man bor i en kommunal lägenhet medan el kostar. Undra just hur samhället skulle ställa sig om man sluta använda elström och istället började generera el genom små turbiner kopplade till aldrig avstängda kranar.
Citera
2010-01-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Vatten är i vanliga fall gratis om man bor i en kommunal lägenhet medan el kostar. Undra just hur samhället skulle ställa sig om man sluta använda elström och istället började generera el genom små turbiner kopplade till aldrig avstängda kranar.
När jag var en apfattig student och bodde i lägenhet med elelement hade jag seriösa planer på att värma upp lägenheten med varmvatten, det kanske var tur att det stannade på ritningstadiet.

Det hade iofs inte tillvaratagit övetrskottsenergi som avlopssvatten skulle kunna göra.
Citera
2010-01-22, 02:57
Medlem
eatsoups avatar
intressant att läsa lite av de mer "seriösa" skribenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in