Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag håller inte med. Om vattentrycket skapas genom t.ex. ett vattentorn är det gravitationen som står för trycket, ingen ökad kostnad således. Om man manuellt skulle behöva pumpa upp trycket skulle man bara kunna sätta vattenhjulet efter det att ledningen slutat, vem vill inte tvätta händerna i pårlet under ett vattenhjul?
Självklart skulle det i teorin fungera att ta tillvara på energi som annars bara skulle gått till spillo. Mitt svar och min länk var menad som en replik till ts idé om att sätta turbiner i ledningar, att ett vattenhjul som redan fått upp farten inte utgör nåt motstånd etc etc. Just det där med att ett vattenhjul som fått upp farten inte utgör nåt motstånd tyckte jag var mer eller mindre analogt med "ja men om man har en liten snurra på bilen...".
Sen hur det skulle fungera i praktiken vågar jag inte spekulera kring.
Att människor i större grad skulle vara ansvariga för att producera sin egen energi (som krafse var lite inne på tror jag), tycker jag är en ganska bra idé. Med risk för att göra bort mej lite nu, men visst borde det gå att ta vara på all energi som folk gör av med på gym och liknande? Det hade de ju gjort i vilket fall
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Kanske man kunde sätta minisnurror på alla kulor som skjuts i krig? Energin kunde sändas trådlöst till en mottagarstation.
Haha epic