• 1
  • 2
2004-02-16, 12:51
Medlem
RIP-Polariss avatar
Är det bara jag som tycker att poppadum / papadam eller hur man nu vill stava det är det godaste snackset någonsin? För alla er som inte käkat denna delikatess kan jag varmt rekommendera en provsmakning.

Detta är alltså indiska tunna bröd som man friterar så att de "poppar upp" och får små bubblor på och blir krispiga.

Om man som jag kör dem i mikrovågsugnen istället för att fritera blir de ju inte ens onyttiga....

De borde även finnas i mindre storlek, ungefär som nachos. Kanske i en liten mikropåse med nachostora poppadum. Istället för micropopcorn - micropoppadum.

Sen kan man ha mango chutney eller något annat att dippa i - Kanongott.
Citera
2004-02-16, 22:03
Medlem
ButterFlys avatar
Vad är det och vad kommer det ifrån? Och vart köper man det?
Citera
2004-02-16, 23:57
Medlem
RIP-Polariss avatar
Det är ett tunt bröd som är bakat på linsmjöl (tror jag - ej helt säker)
Kommer från Indien och brukar säljas i vanliga affärer. Om affären inte har det inne kan de ju alltid beställa. Vanligaste märket är Sharwoods.

Man friterar brödet i olja så poppar det upp och blir krispigt samt nästan dubbelt så stort som det var innan. Men jag brukar "poppa" det i mikron så blir det inte lika onyttigt.

Kolla i din vanliga affär och testa! Jag lovar att det är värt det.
Citera
2004-02-17, 00:42
Moderator
Evil Eds avatar
Menar du sådana som blir som chips som man köper i asiatiskabutiker?

Annars låter detta som något man måste testa!
Citera
2004-02-17, 02:43
Medlem
LadyTieras avatar
Låter gott, vad hittar man dem?
Citera
2004-02-17, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Låter gott, vad hittar man dem?

"i din vanliga affär" blindstyre

Håller med om att det låter gott...och jag kan inte minnas att jag sett nåt liknande i "min vanliga affär" heller Vars brukar trådskaparen handla?
Citera
2004-02-17, 02:54
Medlem
LadyTieras avatar
Jag har inte hittat det i några av mina "vanliga affärer"
Citera
2004-02-17, 04:08
Medlem
StigAllans avatar
Poppadums är väldigt gott.
Var länge sedan jag köpte men ska inhandla nästa gång jag ser en förpackning.
Citera
2004-02-17, 10:08
Medlem
RIP-Polariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Vars brukar trådskaparen handla?

Tja, jag brukar köpa nere på ICA-Maxi. Men jag har köpt på flera andra "vanliga" matvaruaffärer också....Brukar stå i hyllan med asiatiska produkter.

Annars kan ni pröva på s.k. "turk-shops" eller asiatiska butiker, där brukar det finnas det mesta.
Citera
2004-02-19, 18:26
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag köpt poppadumdidamm eller vad det heter - på Coop Forum. Om man gör dem i mikron, ska man då pensla dem med olja innan man mikrar? Blir de krispiga i mikron?
Citera
2004-02-19, 22:06
Medlem
irrblosss avatar
Jag kan nu svara på min fråga själv: nej det behövs ingen olja och ja de blir superkrispiga . De såg inte så aptitliga ut innan de fluffat upp och doften var inte så angenäm. Smaken däremot var mycket bra. Åt mina med lite Barbecue blues sauce (Ridderheims/Jonas Borssén). Man kan ju undra om något så gott är nyttigt? Hittade tyvärr ingen näringsinformation på varken förpackningen eller på Sharwood´s hemsida.
Citera
2004-02-20, 10:52
Medlem
RIP-Polariss avatar
Hmm, nu har jag skickat mail till Sharwoods. Får se om jag får något svar.....

Förresten, köpte du med naturell smak eller med någon krydda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in