Om det gäller vapen som inte är specialliserade på att enbart orsaka smärta utan istället döda så snabbt som möjligt (och så många som möjligt till viss gräns), så ser jag det som användbart.
Att t.ex. bygga en atombomb så stor att den kan klyva jorden, vore nog inte speciellt smart, såvida inte vi räknar med att få oväntat besök ifrån ''The Borg''.

Men finns nog tillräckligt få som skulle ha råd och är så desillusionerade att de skulle fyra av jorden med den.
Att sprida kärnvapen bland alla länder (diktaturer inkluderade) bör vara att satsa på, då om endast ett par länder har kärnvapen så finns det inget som hindrar dem att spränga bort några ''onda människor''.

Jag orar mig mer för vad de ''Goda'' ledarna ska göra än de ''Onda''. Fan vad rädd jag är om Kim Jong-il skulle fixa riktigt fina pjäser...han är ju en sinnessjuk kommunist som inte bryr sig om att Nordkorea skulle bli sänkt till havbottnen. (Denna bit är inte så seriös, men med tanke på en del skitsnack man hört om aldrig-kommer-att-hända-nedrustning av all världens & USAs

kärnvapen)
Citat:
Ursprungligen postat av Riesenschnauzer
Jag ska ge ett exempel på en annan situation:
En person föder upp kamphundar. Personen anser att andra kamphundar är för mesiga och ser därför till att dennes hundar är extra aggressiva. Personen säljer hundarna vidare (=vet inte om de kommer att användas för att skada någon, men det är mycket troligt).
Betyder detta att uppfödaren är en bra person som handlar moraliskt och etiskt, eftersom hundarna inte utför de riktiga attackerna innan de säljs? Självklart INTE.
Jag håller med, men kamphundar känns inte som det bästa exemplet. Vilken vanlig människa vill ha en sådan jämfört med valfritt handeldvapen? Med hundarna kan du nog inte ha så mycket kul utan att skada någon (eller i alla fall inte utan stor möda), medans du med en pistol, kulspruta, men säkert även med ett raketgevär, så kan man ha det.
Citat:
Ursprungligen postat av Riesenschnauzer
Om personen gör något som förmodligen kommer att resultera i att någon kommer att skadas/dö....då handlar personen på ett felaktigt, omoraliskt och oetiskt sätt.
Enligt mig gäller denna åsikt även de som vet om vad personen gör, utan att ingripa.
Visst såvida inte detta skadande/dödande kan tänkas förhindra än mer ditto.
Inte för att jag tror att döden skall fruktas det minsta, eller att moral tenderar vara annat än omoraliskt!