2010-01-14, 13:56
Medlem
Guesswhoiams avatar
Hej, jag har nyss flyttat in i ett litet hus (150~ kvm) och behöver nät.
Jag vill inte dra några sladdar i huset, då det ser så fult ut.
Till problemet i min förra lägenhet så använda jag mig både av kabel och wireless.
Det är två problem, första är att när man är på ovan våningen där jag har min "arbetsstation" så funkar wireless på mina laptops ( inbyggt ) Dock har jag inte Wireless på den stationära.
Problemet är att den inte är stabil, går upp och ner hela tiden från utmärkt/bra/dålig och så, hela tiden.
så fort jag flyttar laptopen till trappan ( på ovan våningen ) så blir allt stabilt ( det är bara ett par meter). På nedervåningen så funkar allt som det ska.
På den stationära så har jag ett usb stick, Gigabyte heter den.
Dock verkar den inte vara kompatibel med Windows 7 då den inte startar med windows 7. Använder mig av en Thomson 787 Router.
Sitter på ett slött Mobile connect
Någon som vet hur jag ska göra? Gick också till min isp's butik i e-tuna, dom sa " öööh.. vet inte " Jo man tackar Telia(Felia?) för noll hjälp !

Hoppas nu att det finns någon snäll person här på Flashback som kanske vet vad som man behöver göra

Mvh den nya hus ägaren

Om jag glömt något säg bara till. Ber också om ursäkt för eventuella stav fel eller liknande.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2010-01-14 kl. 14:00.
Citera
2010-01-14, 14:44
Medlem
zatchs avatar
Låter som dålig kontakt då du har täckning utan problem vid trappen. Tyvärr tar ju signalen jämt den kortaste vägen till antennen, så det är nog därför du tappar kontakten när du får lite för mycket skräp mellan de två antennerna.

Enklaste lösningen är nog att sätta på ett par bättre anntener på den trådlösa APn. Att förstärka signalen på detta sätt borde lösa problemet då du säger att du har viss signal ibland. Jag skulle rekommendera att köpa +5db, ev +7db om du hittar. Bästa sättet att få de nya att passa på en gång är att skruva av de gamla och ta med dom när du ska köpa nya.

Förslag nummer två är att sätta upp en repeater för det trådlösa nätverket vid trappen, så att du får täckning även på övervåningen. Naturligtvis mer avancerat och kräver ofta att du köper två AP som är gjorda för just bryggning.

Att hitta in USB-sticka som fungerar till Windows 7 ska inte vara något problem, bara att köpa en ny... Jag skulle dock rekommendera att du köper ett instickskort istället, då dessa ofta har en extern antenn på baksidan och därför får bättre mottagning.

Hoppas det blev lite klarare vad som man kan göra för att lösa ditt problem.
Citera
2010-01-14, 15:33
Medlem
Guesswhoiams avatar
Hoppas det funkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in