2004-02-16, 00:54
Medlem
Hade tänkt rengöra motorn på min Puch Maxi och även lacka om ramen.
Har aldrig gjort detta förut, så förklara vad som är bäst att använda att borsta med(stålborste typ...) och om jag ska oljebada delarna(före, efter...)?
Citera
2004-02-16, 01:19
Medlem
Jag skulle dränkt mopeden med avfettning och fått bort all olja, sen putsat ner alla delar som ska lackas, och sen grunda, på med lack och sen klarlack, eller skicka iväg ramen på pulverlack.

Det räcker om du rengör motorn med avfettning och eventuellt stålborste..tänk på att motorn inte kommer gå bättre av att den blir renare inuti, fixa nya kolvringar och rengör förgasaren ordentligt...kan putsa avgasporten litegrann också.
Citera
2004-02-16, 01:34
Medlem
Mysharrys avatar
Gör rent eller byt avgaskröken. Där samlas mycket gojs. Var försiktig vid rengöring av aluminium, repor går aldrig bort!
Citera
2004-02-16, 03:27
Bannlyst
först avfettningsmedel sen högtryck (täta först insuget med nått).. Sen kommer grädden på moset och det heter Autosol.. sen är det bara att putsa.. blänker som satan!
Citera
2004-02-16, 09:27
Medlem
Hispervispers avatar
Kommer jag ihåg fel om jag säger att det finns en del aluminiumkåpor på motorn? Om det gör det kanske en stålborste är lite olyckligt, bör det inte bli repor? Efter en ordentlig infettning så bör en rejäl skurborste och varmvatten fungera bra, i alla fall där skiten inte sitter som det berömda berget.
Citera
2004-02-17, 22:23
Medlem
Disel är ett bra rengöringsmedel för motordelar!
Citera
2004-02-17, 23:52
Medlem
snåll som man e använde jag allrengöringsmedel för badrummet.. Gick hur bra som helst.. Dock så ska man nog skölja rätt noga efteråt då jag antar att d innehåller nåt ämne som gör att d kan börja rosta?

iaf är autosol ett bra tips.. Snodde min ifrån träslöjden, efter d var min moppe blank som en vinter is (försökte vara poetisk)
Citera
2004-02-21, 01:41
Medlem
Ska iväg till Biltema imorgon och inhandla lite prylar, säg namn på avfettningsmedel, smörjmedel(5-56) och vad jag ska ha för sandpapper/stålull och färg till ramen som jag borde köpa...
Citera
2004-02-21, 01:42
Medlem
Även packningar och sånt skit som man borde byta vid renovering, om det finns på Biltema, om inte, vart ska jag gå?
Citera
2004-02-21, 02:27
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strobb
Disel är ett bra rengöringsmedel för motordelar!

Jepp. Diesel är kanonbra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in