2010-01-13, 17:13
Medlem
Jag sitter och härvar med instuderingsfrågan: "Välj några typiska filosofiska idéer och tänkande från mellankrigstiden och beskriv dem."

Hittils har jag valt att beskriva Karl Jasper, och Ernst Cassirer... Men filosof nummer tre (tre låter som "några") har jag svårare att hitta ett bra exempel till. Sartre's stora verk kom ut -43 så han faller bort. Någon som kan ge bra exempel på viktiga filosofer vars idéer kläcktes under mellankrigstiden?
Citera
2010-01-13, 17:51
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerbrand
Jag sitter och härvar med instuderingsfrågan: "Välj några typiska filosofiska idéer och tänkande från mellankrigstiden och beskriv dem."

Hittils har jag valt att beskriva Karl Jasper, och Ernst Cassirer... Men filosof nummer tre (tre låter som "några") har jag svårare att hitta ett bra exempel till. Sartre's stora verk kom ut -43 så han faller bort. Någon som kan ge bra exempel på viktiga filosofer vars idéer kläcktes under mellankrigstiden?

Ludwig Wittgenstein eller Rudolf Carnap kanske?
Citera
2010-01-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Ludwig Wittgenstein eller Rudolf Carnap kanske?

Tack! Ludwig Wittgenstein låter bekant och bra. Vet du om det fanns några stora som inte var just tyskar eller fransmän?
Citera
2010-01-13, 19:45
Medlem
Heidegger? Russell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här