2010-01-13, 15:18
Medlem
MrOaikis avatar
Gr det att p ett enkelt stt f stark kryptering i Mail? Allts, att helt enkelt mejl till vissa mottagare (som ocks har pluginen) automatiskt krypteras?
Citera
2010-01-13, 15:57
Medlem
systems avatar
Av ngon anledning satt jag en lnk hit: http://www.apple.com/downloads/macos...cryptmail.html

Meningen var vl att jag skulle testa, men det har inte blivit av nnu.

Edit: Du kan nog bortse frn min lnk d det verkar vara en separat klient, och inte en plugin.
Senast redigerad av system 2010-01-13 kl. 16:36.
Citera
2010-01-13, 20:29
Medlem
th3vils avatar
Du behver inte ngon plug-in, det finns redan i Mail.app. Du behver dremot ett certifikat. Det gr att gra ett "sjlvsignerat" (eller vad det nu kan tnkas heta) i Nyckelhanteraren, men d kan det bli struligt hos mottagaren.

Hursomhelst. Du kan lsa om hur du skaffar ett certifikat hr. Jag anvnder Thawte, men de har slutat ge bort certifikat.

Hur du ska gra borde st i Hjlpen fr Mail.app, det r lite ondigt krngligt, men du importerar certifikatet i Nyckelhanteraren och sen kan du anvnda det i Mail.

Nr jag gjorde det fr lnge sen s lste jag ngon sida om hur man gjorde, tror det var den hr. ven om det r en gammal sida med ouppdatarad info s borde den funka fr att frklara hur man gr.
Citera
2010-01-13, 21:43
Medlem
Crunchies avatar
jag anvnde gpg med insticket GPGMail till Mail. Tyvrr s fungerar inte detta srskilt bra i Snow Leopard. Utvecklaren trttnade p att behva jobba mot ett stngt API, vilket innebr att det mste gras fulhack.

Riktigt irriterande faktiskt.

Ngra har gtt ihop och gjort en egen updatering p programmet.
Gr att flja hr

http://discussions.apple.com/thread....art=0&tstart=0

EDIT: laddade precis hem den senaste updaten och det funkar bra.
Kan d terigen rekommendera at kra gpg med GPGMail.
Hr hittar du gpg som behvs http://macgpg.sourceforge.net/ (finns bra howtos lngst ned p siten p hur du skapar nycklar) och i trden jag lnkade hittar du senaste updateringen av GPGMail

Detta funkar allts med alla som kr med PGP.
Senast redigerad av Crunchie 2010-01-13 kl. 21:51.
Citera
2010-01-15, 10:49
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
Du behver inte ngon plug-in, det finns redan i Mail.app. Du behver dremot ett certifikat. Det gr att gra ett "sjlvsignerat" (eller vad det nu kan tnkas heta) i Nyckelhanteraren, men d kan det bli struligt hos mottagaren.

Hursomhelst. Du kan lsa om hur du skaffar ett certifikat hr. Jag anvnder Thawte, men de har slutat ge bort certifikat.

Hur du ska gra borde st i Hjlpen fr Mail.app, det r lite ondigt krngligt, men du importerar certifikatet i Nyckelhanteraren och sen kan du anvnda det i Mail.

Nr jag gjorde det fr lnge sen s lste jag ngon sida om hur man gjorde, tror det var den hr. ven om det r en gammal sida med ouppdatarad info s borde den funka fr att frklara hur man gr.

Men krypterar det verkligen? Certifierar det inte bara att det verkligen r jag som skickat mejlet?
Citera
2010-01-15, 18:17
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Men krypterar det verkligen? Certifierar det inte bara att det verkligen r jag som skickat mejlet?
Fr att du ska kunna kryptera det mste du f mottagarens personliga certifikat och lgga till det till din nyckelring.

Nr du lgger till ditt eget certifikat s fr du "signera"-symbolen (den 10-sidiga stjrnan med en bockmarkering inuti) nr du skapar ett nytt brev med ett konto som r knutet till det certifikatet.
Klickar du p den s signerar du ditt brev.

Nr du lgger till en mottagares certifikat till nyckelringen s fr du ocks "kryptera"-symbolen (hnglset) bredvid "signera"-symbolen.
Klickar du p den s krypteras ditt brev och kan bara avkrypteras av mottagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in