2010-01-13, 13:44

Hej!
Jag har gjort en LCHF-pizza, men jag tycker att bottnen blir kladdig. Det är nog väntat, men jag har försökt laborera lite med recpetet utan att lyckas något vidare.
Grundrecpetet är:
"120 g cream cheese (jag använde ICA´s)
4 ägg (små ca 58g/ st)
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också, det gjorde jag.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.
4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av hushållsosten)".
Då jag gör halv sats använder jag:
60 gram färskost
1 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost
Att det bara blir ett ägg var att jag vid första tillfället hade stora ägg och kände att två då var lite mycket. Sen testade med två ägg med för att se om det blev bättre, men då blev det för mycket äggsmak.
Jag har även haft fem dl ost istället för tre dl ost (med ett ägg). Och det fungerade också bra, kanske lite bättre.
Är det så att man aldrig kan bli av med den lite kladdiga konsistensen om man inte har gluten i?
Kanske två ägg och fem dl ost? Ägg kan ju binda så, men vet inte om det är tillräckligt.
Jag äter inte spannmål så mjöldeg är inte aktuellt. Dessutom är det gott. Det smakar som pizza och är väl värt ett försök. Glöm inte att ha bakplåtspapper först i bottnen bara.
Och medan degen förgräddar så kan man förbereda resten som att riva mozarella, steka bacon m.m.
Jag exprimenterar gärna med andra proportioner. Alla förslag är välkomna.
Länk till recepet är här:
http://lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97
Skatteskolk

Jag har gjort en LCHF-pizza, men jag tycker att bottnen blir kladdig. Det är nog väntat, men jag har försökt laborera lite med recpetet utan att lyckas något vidare.
Grundrecpetet är:
"120 g cream cheese (jag använde ICA´s)
4 ägg (små ca 58g/ st)
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också, det gjorde jag.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.
4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av hushållsosten)".
Då jag gör halv sats använder jag:
60 gram färskost
1 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost
Att det bara blir ett ägg var att jag vid första tillfället hade stora ägg och kände att två då var lite mycket. Sen testade med två ägg med för att se om det blev bättre, men då blev det för mycket äggsmak.
Jag har även haft fem dl ost istället för tre dl ost (med ett ägg). Och det fungerade också bra, kanske lite bättre.
Är det så att man aldrig kan bli av med den lite kladdiga konsistensen om man inte har gluten i?
Kanske två ägg och fem dl ost? Ägg kan ju binda så, men vet inte om det är tillräckligt.
Jag äter inte spannmål så mjöldeg är inte aktuellt. Dessutom är det gott. Det smakar som pizza och är väl värt ett försök. Glöm inte att ha bakplåtspapper först i bottnen bara.
Och medan degen förgräddar så kan man förbereda resten som att riva mozarella, steka bacon m.m.
Jag exprimenterar gärna med andra proportioner. Alla förslag är välkomna.
Länk till recepet är här:
http://lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97
Skatteskolk

) Detta är såklart ett förslag på vad man kan lägga på sin pizza:
 ) Detta är såklart ett förslag på vad man kan lägga på sin pizza: