• 1
  • 2
2010-01-13, 13:44
Medlem
Skatteskolks avatar
Hej!

Jag har gjort en LCHF-pizza, men jag tycker att bottnen blir kladdig. Det är nog väntat, men jag har försökt laborera lite med recpetet utan att lyckas något vidare.

Grundrecpetet är:
"120 g cream cheese (jag använde ICA´s)
4 ägg (små ca 58g/ st)
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också, det gjorde jag.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.

4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av hushållsosten)".

Då jag gör halv sats använder jag:
60 gram färskost
1 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost

Att det bara blir ett ägg var att jag vid första tillfället hade stora ägg och kände att två då var lite mycket. Sen testade med två ägg med för att se om det blev bättre, men då blev det för mycket äggsmak.

Jag har även haft fem dl ost istället för tre dl ost (med ett ägg). Och det fungerade också bra, kanske lite bättre.

Är det så att man aldrig kan bli av med den lite kladdiga konsistensen om man inte har gluten i?

Kanske två ägg och fem dl ost? Ägg kan ju binda så, men vet inte om det är tillräckligt.

Jag äter inte spannmål så mjöldeg är inte aktuellt. Dessutom är det gott. Det smakar som pizza och är väl värt ett försök. Glöm inte att ha bakplåtspapper först i bottnen bara.

Och medan degen förgräddar så kan man förbereda resten som att riva mozarella, steka bacon m.m.

Jag exprimenterar gärna med andra proportioner. Alla förslag är välkomna.

Länk till recepet är här:
http://lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97

Skatteskolk
Citera
2010-01-13, 14:04
Medlem
dePauls avatar
En ytterst rörig beskrivning. Sorry.

Gör du degen själv? Om jag förstår det korrekt så använder du inte mjöl?

~Paul~
Citera
2010-01-13, 14:31
Medlem
Skatteskolks avatar
Då tar vi det igen.

Grundrecpetet citerade jag först och länkade till längst ner. Det är gjort för en långpanna, så jag gör halv sats och använder en ugnsfast form.

Jag brukar använda:
60 gram färskost
1 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost

Det blir ganska kladdigt, så jag gjorde en ändring:
60 gram färskost
2 ägg (ett ägg extra)
1 dl grädde
3 dl riven ost

Det blir för mycket äggsmak, så jag gjorde en annan ändring:
60 gram färskost
1 ägg
1 dl grädde
5 dl riven ost (två dl extra)

Det sista blev ganska bra, men jag vill att det blir lite fastare konsistens och då är min spontan tanke att använda följande proportioner:
60 gram färskost
2 ägg (ett ägg extra)
1 dl grädde
5 dl riven ost (två dl extra)

Och jag använder inte mjöl nej. Jag använder inte spannmål över huvud taget.

Ingredienserna blandar man ihop i bunken, sen lägger man bakplåtspapper i en form och sen häller man över smeten. Den får senare förgrädda i 25-30 minuter.

Därefter tas den ut, man häller på tomatsås, ost och vad man nu vill ha. Sen in i ugnen ytterligare fem minuter.

Blev det bättre nu?

Skatteskolk
Citera
2010-01-13, 17:00
Medlem
zepofans avatar
Eftersom jag också i stort sett slutat med kolhydrater och gillar pizza, så har även jag försökt att få till en bra pizzabotten med hemulbröd. Det blir inte bra helt enkelt, så jag har skippat det helt. Jag gör pizza på tortillas i stället, en liten tortilla väger ca 50 gram och innehåller ungefär 25 g kolhydrater. Med lite planering av dagens övriga måltider så klarar jag att äta en tortillapizza och ändå ligga under 50 gram kolhydrater/dag.
Citera
2010-01-13, 17:09
Medlem
PetiteMois avatar
Jag har testat en annan variant av lchf-pizza som jag blev väldigt nöjd med. Enkelt, snabbt och gott (om man lägger på riktigt goda saker ) Detta är såklart ett förslag på vad man kan lägga på sin pizza:

3 Ägg
1 dl Ost
Soltorkade tomater, Oliver,
Skinka, Champinjoner
Lök
Räkor
Oregano

Vad man vill egentligen!

Stek de hoprörda äggen till en torr pannkaka. Lägg på valfria ingredienser. Täck med ost och grädda i ugn tills osten smält och fått färg.

Länk till detta och fler recept samt lite bilder:
http://ekomegarecept.blogspot.com/search/label/middagar

Smaklig måltid

/PM
Citera
2010-01-13, 17:17
Medlem
klybans avatar
Skulle gissa på att man ska ge sig lite mindre grädde, så har man lite mindre ren vätska.
Och högre ugns temp och kortare tid.

Men har lärt mig att dessa inte blir speciellt bra, men då jämför jag med vanlig pizzabotten.
Kommer inte i närheten ens, blir faktiskt rätt sur när man läser en del kommentarer på dessa LCHF sidor om hur jävla gott och dom inte ens kan fatta att det smakar annorlunda än "originalet".

Sen att det smakar gott är en sak, men smakar då faan inte som det "brukar" göra.
Citera
2010-01-13, 17:21
Medlem
Skatteskolks avatar
Intressant att det inte är krossade tomater på den. Det är en del kolhydrater i det har jag för mig, men det borde vara enkelt att göra tomatsås (eller salsasås för den delen) på färska tomater.

Jag skulle skållat de, pillat bort skinnet, sen delat de och gröpt ur kärnhuset och sen kokat sönder det med vitlök och färsk chilli. Och sen på pizzan har man ost, mozarella och köttfärssås. Om man inte har färsk chilli i tomatsås kan man ha hackad chilli på pizzan.

EDIT:
Medan jag skrev inlägget kom ett svar. Givetvis är det ett bra substitut för pizza. Det smakar bra, men det går ju inte upp mot kebabpizza.

Skatteskolk
Citera
2010-01-13, 22:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Intressant att det inte är krossade tomater på den. Det är en del kolhydrater i det har jag för mig, men det borde vara enkelt att göra tomatsås (eller salsasås för den delen) på färska tomater.

Jag skulle skållat de, pillat bort skinnet, sen delat de och gröpt ur kärnhuset och sen kokat sönder det med vitlök och färsk chilli. Och sen på pizzan har man ost, mozarella och köttfärssås. Om man inte har färsk chilli i tomatsås kan man ha hackad chilli på pizzan.

EDIT:
Medan jag skrev inlägget kom ett svar. Givetvis är det ett bra substitut för pizza. Det smakar bra, men det går ju inte upp mot kebabpizza.

Skatteskolk
Har även provat att göra egen tomatsås till pizzorna, men konstaterat att det blir bara blaskigt. Tomatpuré innehåller visserligen ca 20 g kolhydrater/100g, men det går inte åt mer än ca 10 g = 2g kolisar på en pizza och smaken är ju betydligt mer koncentrerad än i en tomatsalsa. Håller med om att kebabpizza är gott, men det är nästan lika gott med kebabsallad som är ett bra LCHF alternativ.
Citera
2010-01-14, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har även provat att göra egen tomatsås till pizzorna, men konstaterat att det blir bara blaskigt. Tomatpuré innehåller visserligen ca 20 g kolhydrater/100g, men det går inte åt mer än ca 10 g = 2g kolisar på en pizza och smaken är ju betydligt mer koncentrerad än i en tomatsalsa. Håller med om att kebabpizza är gott, men det är nästan lika gott med kebabsallad som är ett bra LCHF alternativ.
Borde man inte kunna späda ut tomatpurén med typ tomatjuice? Koka ihop med lite kryddor (salt, peppar, örter) och smacka på.

Fontanas tomatjuice innehåller 7 g kolh/100g. Har ej full koll på hur mycket 10g tomatpuré är men du lär ju inte behöva mer än en msk tomatsås om du vill vara snål. Uträkningar får ni sköta själva för det har jag varken tid (jobbar), ork (lat) eller motivation (jag är ingen tjockis) till.
Citera
2010-01-14, 14:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag förstår det korrekt så använder du inte mjöl?

~Paul~

Tror du att det går att baka på benmjöl? Perfekt i så fall om man vill slippa kolhydraterna.
Citera
2010-01-14, 17:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Tror du att det går att baka på benmjöl? Perfekt i så fall om man vill slippa kolhydraterna.
Fan va bra! Det finns väl billigt i 25 kg säckar på lantmännen?
Citera
2010-01-14, 19:36
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Hej!

Jag har gjort en LCHF-pizza, men jag tycker att bottnen blir kladdig. Det är nog väntat, men jag har försökt laborera lite med recpetet utan att lyckas något vidare.

Skatteskolk

Jag kör med grundreceptet som du visar men jag blandar i 2-3msk fiberhusk. Då blir den inte lika kladdig.

//Tjompan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in