Ojj, var har du hittat en seriös bilhandlare - tipsa gärna
Handlar det om en nybil eller en begad?
När jag köper ny bil var 3:e år, gör jag alltid så här:
Tar reda på exakt vilken bil jag vill ha. Inte bara märket utan motorstyrka, bränsle och alla tillbehör och lullull. Därefter begär jag en offert från min lokala bilhandlare.
Med offerten i hand sätter jag mig sedan och ringer ca 10st bilhandlare som säljer märket. Jag talar om
exakt vad jag vill ha och säger att jag håller på att ta in offerter och att jag kommer att köpa av den handlare som ger mig bäst pris.
Därefter är det bara att sätta sig och kolla mailboxen och gå igenom offerterna. Sedan plockar jag ut de tre billigaste och ringer till dem och säger att de ligger närmast min bostad och att jag helst skulle köpa av dem. Dock ligger de (självklart) lite högre i pris än de som ligger lägst. Kan de möjligen sänka priset eller har de något annat erbjudande, vinterdäck, takbox, bättre stereo etc.
Om jag ska köpa en begad bil eller annan produkt, är mitt standard tips:
Fråga efter priset (stämmer verkligen priset som ni har satt på denna bil?). Din kommentar blir sedan alltid - Oj, det var dyrt.........tystnad.
Nu kommer säljaren antingen att säga att han kan göra något på priset eller så kommer han att försvara sin prissättning.
Om han gör det sistnämnda fråga då - vad kan du göra på priset?
Säger han att han inte kan göra något på priset, säg då - tack och adjö.
Gå sedan till nästa handlare. Du får inte komma tillbaka och kika på bilen igen = köpsignal från din sida = de kommer inte att sänka priset. Du kan komma tillbaka och titta på en annan bil. Vänd dig till samma säljare - han vet hur du är och vad som gäller = du vill pruta.
Lycka till.