• 1
  • 2
2010-01-13, 12:18
Medlem
Hur är det med större, seriösa bilhandlare anslutna till MRF, typ Bilia?
Kan man pruta något eller gäller priset som står? Om man inte kan pruta, kan man deala till sig typ vinterdäck, lastmattor och dyl.?
Någon som har erfarenhet?
Citera
2010-01-13, 12:56
Medlem
SuperTimors avatar
Du kan garanterat pruta.
Citera
2010-01-13, 13:06
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijahhh
Kan man pruta något eller gäller priset som står? Om man inte kan pruta, kan man deala till sig typ vinterdäck, lastmattor och dyl.?

Deala till sig saker för tex 10.000 är lättare än att pruta av 10.000 helt enkelt pga. av att bilhandlaren kanske har 50% marginal på prylarna.
Citera
2010-01-13, 13:14
Medlem
Fruitbaskets avatar
Ojj, var har du hittat en seriös bilhandlare - tipsa gärna

Handlar det om en nybil eller en begad?

När jag köper ny bil var 3:e år, gör jag alltid så här:

Tar reda på exakt vilken bil jag vill ha. Inte bara märket utan motorstyrka, bränsle och alla tillbehör och lullull. Därefter begär jag en offert från min lokala bilhandlare.

Med offerten i hand sätter jag mig sedan och ringer ca 10st bilhandlare som säljer märket. Jag talar om exakt vad jag vill ha och säger att jag håller på att ta in offerter och att jag kommer att köpa av den handlare som ger mig bäst pris.

Därefter är det bara att sätta sig och kolla mailboxen och gå igenom offerterna. Sedan plockar jag ut de tre billigaste och ringer till dem och säger att de ligger närmast min bostad och att jag helst skulle köpa av dem. Dock ligger de (självklart) lite högre i pris än de som ligger lägst. Kan de möjligen sänka priset eller har de något annat erbjudande, vinterdäck, takbox, bättre stereo etc.

Om jag ska köpa en begad bil eller annan produkt, är mitt standard tips:

Fråga efter priset (stämmer verkligen priset som ni har satt på denna bil?). Din kommentar blir sedan alltid - Oj, det var dyrt.........tystnad.
Nu kommer säljaren antingen att säga att han kan göra något på priset eller så kommer han att försvara sin prissättning.

Om han gör det sistnämnda fråga då - vad kan du göra på priset?
Säger han att han inte kan göra något på priset, säg då - tack och adjö.
Gå sedan till nästa handlare. Du får inte komma tillbaka och kika på bilen igen = köpsignal från din sida = de kommer inte att sänka priset. Du kan komma tillbaka och titta på en annan bil. Vänd dig till samma säljare - han vet hur du är och vad som gäller = du vill pruta.

Lycka till.
Citera
2010-01-13, 13:32
Medlem
Sist jag köpte en bil hos en bilhandlare så var jag faktiskt ganska "otrevlig"
Jag började ifrågasätta garantier och liknande, och eftersom det inte verkade finnas några bra garantier, varför skulle jag då betala mer för en bil här, än vad jag gör när jag köper en av en privatperson.
Det började på 24'000 och jag köpte den (motvilligt för det var ju ändå skrot som behövde både det ena och det andra) för 14'000
Jag minns att jag sa rakt ut "men så mycket är ju helt ointressant att ge för ni ger ju inte ens vettiga garantier på bilen"
Citera
2010-01-13, 15:49
Medlem
Hollow123s avatar
När vi köpte en BMW 525D så fick vi bland annat med en M-sport ratt. Som sades innan är nog tillbehör lättare att få än minskning av priset.
Citera
2010-01-13, 18:18
Medlem
gb85s avatar
Klart du kan pruta! Det är väll snarare så att man förväntas pruta i bilaffärer.
Det går säkert utmärkt att både pruta och förhandla till sig mer tillbehör. Allt är ju en fråga om hur gärna bilhandlaren vill sälja. Och om det inte går så har det inte kostat något att försöka
Citera
2010-01-13, 18:39
Medlem
DenimDemons avatar
Med tanke på att begagnatmarknaden ökat kraftigt den senaste tiden tror jag inte det går att göra lika bra affärer som innan, iaf inte hos större bilfirmor. Har bilfirman haft en bil länge kan det dock öppna sig en möjlighet till bra pris/ nya däck etc.
Citera
2010-01-13, 19:22
Medlem
Att ha pengar i handen / lånelöfte är ett bra förhandlingsargument. Det känns bra för dig om inte annat.
Men faktum är att inte ha pengarna i handen kan vara en nästan ännu bättre argument. Dvs om man lånar med bilhallens förmedling. Försäljaren får tydligen en viss pocent, så därmed är de lite extra ivriga att sälja.

Sånt kan bli aktuellt om deras ränta motsvarar någotsånär den räntan som du annars skulle betalt till din egen bank.

Att bilförsäljning av hävd är en prut-marknad, är sant.
Men det finns många firmor som påstår att de inte prutar, bla bla...

På såna ställen får man nog koncentrera sig på grejor. Få dem med på köpet eller köpa dem till halva priset...

Svårt.
Citera
2010-01-13, 23:14
Medlem
Tack för era svar!!

Jag har endast köpt en bil tidigare och då fick jag ner priset från 39.000 till
30.000 hos en liten bilhandel.
Nu tittar jag på dyrare bilar och var inne hos en stor MRF handlare och kollade på en CR-V för 129.000 utan vinterdäck.
Jag jobbade stenhårt men fick inte ner priset en krona och fick inga vinterdäck eller någonting annat så jag gick därifrån.
Jag tänkte att det kanske är så det ser ut överallt men det kanske bara var ett riktigt bra pris som försäljaren påstod?
Nu kollar jag lite på V70 och då kan man ju testa att pruta hårt eftersom man alltid kan hitta en annan likadan om det inte funkar...
Citera
2010-01-13, 23:35
Medlem
nicerpms avatar
tja..

Driver själv en begbilhandel.. om du inte kan pruta eller få mervärde vid ett köp vid dom summorna ska du inte köpa bil hos den handlaren...
Citera
2010-01-15, 23:51
Medlem
Sun Creatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijahhh

Vid nybilsköp är det normalt att få 7-9 % rabatt som privatperson och då räknas inte speciella paket och erbjudanden med.
Vid ramavtal för företag är 9-11% normalt och det är få eller inga som får mer än 12% rabatt.

Som andra har nämnt är det oftast lättare att få med extrautrustning än att få ner priset. Vi nybilsköp så brukar en bättre rabattsats ges ju mer extrautrustning man väljer till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in