2010-01-13, 09:41
Medlem
vilken är den ammunition till handeldvapen som det förmodligen kommer finnas störst kvantitet av i värden dom närmaste 50åren ca. Min egen gissning är nog fortfarande på den hederliga AK47 ammon, men man undrar ju. Vad heter AK47 ammon specifikt mer än 7,62?

Om nu världen skulle skita sig vill man ju ha en bössa som skjuter den valigaste ammon.
Citera
2010-01-13, 09:45
Medlem
Extranss avatar
AK47 använder 7,62x39 och det lär bli den eller 5.56 som kommer att vara det vanligaste.
Citera
2010-01-13, 13:43
Medlem
Sinkomiess avatar
AK47 drivs med 7.62x39 M43, och den finns egentligen bara i större utsträckning i underutvecklade negerländer och möjligtvis i asien. NATO däremot använder sig ju till största delen av 5.56x45, Ryssland 5.45x39 M74 och Kina kör väl i dagsläget mer 5.8x42 än 7.62 M43?

Så det beror helt på vart du tänkte hålla hus när skiten träffar fläkten, annars är ju 6mm BB det jag tror passar TS bäst.
Citera
2010-01-13, 14:27
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
AK47 drivs med 7.62x39 M43, och den finns egentligen bara i större utsträckning i underutvecklade negerländer och möjligtvis i asien. NATO däremot använder sig ju till största delen av 5.56x45, Ryssland 5.45x39 M74 och Kina kör väl i dagsläget mer 5.8x42 än 7.62 M43?

Så det beror helt på vart du tänkte hålla hus när skiten träffar fläkten, annars är ju 6mm BB det jag tror passar TS bäst.

Måste säga underbart inlägg!
Men lite allvar, vi vet inget om vad för ammunition som man kommer ta fram om 10-20 år nya krav, nya kalibrar och nya vapen.
Även om 9mm och 7.62 idag är vanligast så kan det vara helt nya vapen system i kraft om 20 år. Den Amerikanska dokumnetären som handlade om vapen utvecklingen var ju mer säkra på att andra vapen som det exprimenteras med nu och om några år kommer vinna mark.

Så till din fråga du skrev de närmsta 50 åren..om vi ser tillbaka på hur utvecklingen gått från 50 år sedan så tror jag snarare 15-20 år max sen kommer det ske förändringar..
Vem vet vad som sker 2011-2012 året vi får kontakt? eller jordens undergång enligt Maya indianerna..om 50 år kanske vi har pil och båge igen?
Citera
2010-01-13, 14:45
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
OT raderat. Om man orkar lasa tradstarten ser man att traden handlar om ammunition till handeldvapen.

/Mod
Citera
2010-01-13, 14:52
Medlem
skalman1973s avatar
Det är inte känt med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas med, men det fjärde kommer att utkämpas med stenar och pinnar. Einstein

Således kan en kommande apokalyps te sig ganska intresant
Citera
2010-01-13, 15:50
Medlem
Beror ju på vart du är, att hitta 7.62x39 i sverige är jävligt svårt skulle jag gissa på.
Jag skulle satsa på ett vapen i 5.56x45 nu.
En sån här hade ju inte varit helt fel http://en.wikipedia.org/wiki/Kel-Tec_SU-16
Citat:
All variants of the SU-16 are chambered in 5.56x45mm, and are capable of using standard M16 STANAG compatible magazines
Citera
2010-01-13, 16:12
Moderator
vfs avatar
Tja, 9 mm har använts i över hundra år och lär väl användas länge till.

Satsa på det kanske?
Citera
2010-01-13, 16:22
Medlem
scoremaxs avatar
Om man skall försöka täcka in alla baser så långt somman kan planera, så tycker jag definitivt att du skall satsa på 5,56/223 och 9x19..

Vanligt förekommande,och vem vet, du kanske måste ha tillgång till ljuddämpade vapen emellanåt för att hålla en låg profil, och då är 9x19 jävligt användbar iomed att dom 2 kalibrarna har istort sett samma bottenmått, alltså kan du fabricera utbytespipor och sådana projekt utan alltför stora problem, 22 kaliberskulorna är i många fall billigare än mindre kalibrar dessutom, samtidigt som båda kalibrarna drar nytta av den utveckling som skett för den Amerikanska LE-marknaden

Fördelarna för dessa 2 kalibrar är fanimej för många för att lista här..

Samma tändhattsstorlek, möjligt att konvertera slutskjutna .223 hylsor till 9x19 osv osv...
Citera
2010-01-13, 16:37
Medlem
Revolvermans avatar
Skall man se till den enskilda kaliber som det finns störst tillgång totalt på så ger jag mig fan på att .22lr är den mest förekommande både för gevär och enhandsvapen. Att den sen förmodligen inte passar det syfte din fråga antyder särskilt väl är en helt annan sak.

Vilken kaliber du skall välja beror på vilken kontinent och i vilket land du räknar med att befinna dig. Skall vi ange en kaliber för gevär och en för enhandsvapen så skulle jag påstå att 6,5x55 och 9x19 vore synnerligen lämpliga här i Sverige även de närmaste 50 åren.

Sen om du vill uppfattas som "seriös" survivalist så är det tämligen ointressant vilken ammunition som du kan tänkas köpa eller stjäla enklast. En riktig överlevare laddar sin egen ammunition, men tillgången på hylsor och kulor är naturligtvis viktig varför slutsatsen ändå blir samma kalibrar för Sverige åtminstone.
Citera
2010-01-13, 17:03
Medlem
UT64s avatar
Jag håller på 9 mm Luger.

"The world's most popular and widely used military handgun cartridge."

http://en.wikipedia.org/wiki/9x19mm_Parabellum

Som påpekats tidigare; den har hängt med ett bra tag och kommer
nog att fortsätta vara populär länge till.
Citera
2010-01-13, 18:18
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Skall man se till den enskilda kaliber som det finns störst tillgång totalt på så ger jag mig fan på att .22lr är den mest förekommande både för gevär och enhandsvapen. Att den sen förmodligen inte passar det syfte din fråga antyder särskilt väl är en helt annan sak.

Vilken kaliber du skall välja beror på vilken kontinent och i vilket land du räknar med att befinna dig. Skall vi ange en kaliber för gevär och en för enhandsvapen så skulle jag påstå att 6,5x55 och 9x19 vore synnerligen lämpliga här i Sverige även de närmaste 50 åren.

Sen om du vill uppfattas som "seriös" survivalist så är det tämligen ointressant vilken ammunition som du kan tänkas köpa eller stjäla enklast. En riktig överlevare laddar sin egen ammunition, men tillgången på hylsor och kulor är naturligtvis viktig varför slutsatsen ändå blir samma kalibrar för Sverige åtminstone.

.308 / 7.62x51 NATO måste väl också vara ganska passligt här i sverige? Tänk när kalla krigets lagervalv öppnas och urberget närmast börjar kräkas ur sig sådant?

Men 9x19 måste nog som nämnts vara bäst, NATO har ju gjort den till standard tom och det betyder mycket. Ryssland vill ju dock fortfarande spela med 9x18 vad det verkar och Kina vet jag int, men sågottsom resten av världens militärer kör väl 9x19 idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in