2010-01-15, 16:50
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoloPrinsen
Jag vill nog veta lite vad som man redan nu kan/bör satsa på, att spendera några hundra mer eller mindre på ammo gör kanske inte så mycket, men vikt och volym kanske blir extremt intressant i framtiden.

Vikten på ammunitionen är oerhört viktig, Nedan är några exempel och vikten är beräknad utan låda.

1000st .50BMG = 117kg

1000st 7,62Nato = 25,4Kg

1000st 5,56Nato = 12,3Kg

1000st 9mm (Nato) = 11,6Kg

1000st .45 (U.S M1911) = 21,5Kg

1000st Hagel (00 Buckshot) = 51,2Kg
Citera
2010-01-15, 20:30
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoloPrinsen
Om man skulle ta och besluta sig för att inskaffa sig ett vapen + ammo, vad kan man tänkas få om man beslutar sig för att spendera ca 10-15000 kr totalt på detta? Räcker det?

Antar att man behöver/skall inskaffa eller göra detta:

Ta jägarexamen
Ansöka och få vapenlicens
Inskaffa & installera ett vapenskåp
Köpa ett vapen
Köpa ett kikarsikte
Köpa ammunition

Något jag missat?
Räcker 12000?
Vad får jag för "helhetslösning" för detta?

Vilken typ av kaliber + mängd ammunition kan det tänkas bli med den budgeten?

Extra fråga: är det väldigt stor skillnad om jag spenderar tex 1000:- på olika ammunitionstyper, vad blir det i vikt och antal skott om man köper över disk/bulk/laddar själv?

Tänkte främst på 6,5 30-06 22lr ,308, men andra kalibrar få ni gärna förslå med såklart. Jag är för oinsatt själv så jag är vidöppen för förslag.

Skiljer sig lagen och den verkliga gränsen mycket vad gäller vilken ammo som fäller vad och som är eller inte är tillåtet till denna vilttyp?

Jag vill nog veta lite vad som man redan nu kan/bör satsa på, att spendera några hundra mer eller mindre på ammo gör kanske inte så mycket, men vikt och volym kanske blir extremt intressant i framtiden. Skall man öva mycket och regelbundet så blir ammunitionskostnaden intressant redan nu såklart medans vikt och volym är i princip ointressant om allt är som vanligt i samhället...

Mvh PP

Ammunition till kalibrar som 30-06, 308 win och 6.5 får du räkna med 5-30 kr st för beroende på typ av kula och laddning. Till exempel en norma jakt match (helmantlad) i 30-06 kostar 6-10 kr beroende på kvantitet du köper.
Senast redigerad av abbe101 2010-01-15 kl. 20:47.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in