2010-01-12, 23:49
Medlem
Vad är straffet för att köra en bil med diplomatskyltar?

Om vi säger att man kör samma bilmärke som dom på Ambassaden, kommer polisen stoppa en då?
Citera
2010-01-13, 05:27
Medlem
Dionyoss avatar
Låt oss säga att en diplomatskyltad bil kör runt i en liten stad flera gånger per vecka. Polisen börjar bli lite surmultnade och slår på blåljusen för att stoppa och kontrollera. Behöver denna bil då ens stanna? Tänkte om det är diplomat så kan han väl ändå inte straffas?. Kul o bara fortsätta köra runt och runt med blåljusen efter sig.
Citera
2010-01-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najtfox
Vad är straffet för att köra en bil med diplomatskyltar?

Om vi säger att man kör samma bilmärke som dom på Ambassaden, kommer polisen stoppa en då?
Självklart kommer polisen att stoppa fordonet om dom misstänker att allt inte står rätt till.

Såvitt jag vet kallas brottet formellt för "Märkesförfalskning" och beskrivs i BrB 14:7. Kan ge 2 år (normalfallet), 4 år (grovt), böter eller fängelse 6 månader (ringa).
Citera
2010-01-13, 09:00
Medlem
8222s avatar
Det behöver ju inte ens sitta en diplomat i bilen. Chaufförerna är oftast vanligt folk som du och jag, och de har ingen immunitet.
Citera
2010-01-13, 09:56
Medlem
Alltså, jag kanske missuppfattade TS.

Men det handlar väl om någon som INTE är diplomat och som kör en bil som egentligen INTE är diplomatskyddad utan kör med falska skyltar.

Har jag fel, så ber jag om ursäkt. Har jag rätt så är ju de flesta inläggen irrelevanta.
Citera
2010-01-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Alltså, jag kanske missuppfattade TS.

Men det handlar väl om någon som INTE är diplomat och som kör en bil som egentligen INTE är diplomatskyddad utan kör med falska skyltar.

Har jag fel, så ber jag om ursäkt. Har jag rätt så är ju de flesta inläggen irrelevanta.

Precis...Min pappa jobbade 10 år som Attaché på ambassaden i Lidingö
och hade diplomatskyltar på sin bil och jag undrar om jag skulle kunna kopiera reg. nr och själv köra med den?
Citera
2010-01-13, 10:16
Medlem
Citat:
och hade diplomatskyltar på sin bil och jag undrar om jag skulle kunna kopiera reg. nr och själv köra med den?
OK. Se mitt svar ovan: https://www.flashback.org/showpost....45&postcount=6
Citera
2010-01-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
OK. Se mitt svar ovan: https://www.flashback.org/showpost....45&postcount=6

Okej, med andra ord så blir de dagsböter.

Tack för svaret.
Citera
2010-01-13, 11:49
Medlem
Pörrs avatar
Baksätesmoderering undanbedes.

TS har aldrig påstått att det är en diplomat i bilen, så svara förslagsvis på TS frågor, diplomatisk immunitet för "riktiga" diplomater finns det redan trådar om.

/Moderator
Citera
2010-01-13, 18:00
Medlem
knostos avatar
Citat:
Givetvis kan du göra detta och givetis kommer du att dömmas om du blir stoppad av polisen. Läs Njursvikts inlägg och fundera lite på vad som står i det inlägget. Testa att söka på google och återkom senare med frågor.

Jag tror vidare att du har mer att vinna på att "kopiera" en vanlig nummerskyllt för att slippa P-böter och biltullar. Diplomatbilar är inte det vanligaste på våra gator, även om man oftas ser en eller två stycken på vår större städers gator om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in