• 2
  • 3
2004-02-27, 16:33
Medlem
Dylans avatar
För de som är intresserade av att läsa om Kambodjas öde under Vietnamkriget rekommenderar jag designerade kapitel i The White House Years och Years of Upheaval av Henry Kissinger, eller än hellre Ending The Vietnam War, för den delen.

Krungthep, att militären 1975 inte kunde försvara det fredsavtal som slutits 1973 mot upprepade avtalsbrott kan knappast tillskrivas Amerikanskt tillkortakommande per se. Däremot är det inte helt lätt att bedriva krigföring då en sanslöst oansvarig kongress på hemmaplan rycker undan mattan under fötterna på militärledningen. Fria händer hade piskat de där risbönderna du talar om långt innan det blev tal om något fredsavtal. Vill man se det positivt kan man dock kanske hävda att det var ett bra exempel på fungerande checks & balances.

Amerika är för övrigt inte Guds gåva till mänskligheten så mycket som hon är Guds gåva till dess utvalda folk.
Citera
2004-02-28, 09:26
Medlem
Krungtheps avatar
Dylan,

så du menar att över 500 000 amerikanska soldater förlorade kriget på grund av att kongressen var velig?

Skulle man "nukat" Vietnam istället? Det räckte inte med att ösa mer bomber över landet än som totalt fälldes under 2:a världskriget? Eller att sprida avlövningsmedel och andra gifter i djunglen som ger hemska effekter ännu idag, de amerikanska soldater som hanterade gifterna dog ju som flugor vid hemkomsten och i de fall som de hann med att skaffa barn så blev barnen missbildade.

Fundera lite sen lite hur det blev för dem som fick skiten över sig?

Faktum är att efter TET offensiven 1968 insåg de amerikanska militärerna och politikerna att det var ett krig man inte kunde vinna med konvetionella medel, resten av tiden gick åt för att försöka hitta ett sätt för jänkarna att dra sig ut med någon sorts heder i behåll.

Men det är klart hade man fått fritt fram och kärnvapenbomba Vietnam så hade man säkert vunnit...
Citera
2004-03-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Men det är klart hade man fått fritt fram och kärnvapenbomba Vietnam så hade man säkert vunnit...

USA hade med all sannorlikhet vunnit kriget om dom (som du säger) visat musklerna, men ansåg väl att de hade fått opinionen emot sig i allför stor utsträckning.

Jag tycker mig ana en del anti-amerikanska undertoner i dina inlägg, vílket jag har en viss förståelse för. Man får dock inte glömma bort att sätta in den av USA bedrivna utrikespolitiken under 60/70-talet i dess sammanhang.

Ryssarna hotade med kärnvapenkrig, i en mängd instabila demokratier/USA-vänliga juntor i asien och sydamerika pågick gerillakrig och militärkupper. Klart Johnson/Kennedy/Nixon blev nervösa, dominoteorin blev allt mer påtaglig för varje dag som gick. I just fallet med Vietnam ansåg man väl att man hade mer att förlora än vinna på att fortsätta kriget.
Citera
2004-03-01, 10:00
Medlem
Krungtheps avatar
Anti-USA är väl lite och ta i, har bara så jävla svårt för den typen av människor som tror att allting som USA företar sig är bra.

Vet inte om de drabbas av någon typ av tunnelseende eller vad det nu kan vara som inte får dem att inse att även USA har begått misstag ibland. De flesta amerikaner jag träffar på härborta är (tack och lov) inte sådana, men det finns ju en klick som kommer hit och ska försöka lära folk att bli lydiga hamburgersvullna USA älskande idioter :mad:

Skulle USA misslyckas med någon militär aktion så är det alltid någon annans fel, kommer att tänka på Kevin Klines roll i "En fisk som heter Wanda" där han ursinnigt försvarar Vietnamnkriget med "We did not loose the Vietnam war, it was a tie!!!!" Lite mitt i prick där

Vad gäller kommunismen så räcker det med att titta på Kambodja för att få en uppfattning om vad jag tycker om den. Samt dess blinda försvarare som till exempel Jan Myrdal som fortfarande tycker att livet var bra i den demokratiska Republiken Kampuchea. Retar mig nästa mer på sådana insnöade idioter, han borde besöka Kambodja idag och se vad hans polare lyckdes ställa till med på fyra år.
Citera
2004-03-02, 14:02
Medlem
Citat:
Anti-USA är väl lite och ta i, har bara så jävla svårt för den typen av människor som tror att allting som USA företar sig är bra..

Om man bortser fran amerikanarna sjalva sa ar det nog inte sa vanligt att folk tycker pa det viset, snarare tvartom tycker jag.
Inte kan du val pasta att en majoritet av Sveriges befolkning ar USA-vanliga precis, det?
Citera
2004-09-27, 18:56
Medlem
Paul Tibbetss avatar
[size=2]Jag bortser från att Von Bing har ett vänsterperspektiv på Kambodjas historia, men det kan ju vara bra att hålla sig till fakta. Vid valet 1993 så fick Funcinpec en majoritet trots att KKP genom sin stora partiorganisation gjort allt för att hota och tvinga människor särskilt på landsbygden att rösta på dem. KKP vägrade godkänna valresultatet och hotade att bryta ut provinserna vid gränsen mot Vietnam från Kambodja om de inte fick dela på makten. Tyvärr så genomdrev inte det ryggradslösa UNTAC valresultatet med vapenmakt utan övertalade Funcinpec att gå med på att dela makten. KKP administrationsdugliga? till och med Bosse Ringholm har längre utbildning än Hun Sen, flera av Funcinpecs anhängare har kvalificerade universitetsutbildningar bla så är Prins Ranariddh advokat. När du skriver att KKP aldrig skulle vilja gräva sin egen grav och misskreditera sig själva genom valvåld hoppas jag verkligen att du skämtar annars bör du kolla dina källor lite bättre. [/size]
Citera
2004-09-27, 20:39
Bannlyst
Intressant läsning. Men det går inte förbi att det är kraftigt vänstervinklat

Citat:
Anti-USA är väl lite och ta i, har bara så jävla svårt för den typen av människor som tror att allting som USA företar sig är bra.

Men USA vill alla människor bara väl ju
Citera
2004-09-29, 00:35
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Intressant läsning. Men det går inte förbi att det är kraftigt vänstervinklat

Men USA vill alla människor bara väl ju
Dagens skämt va!?!
Citera
2004-09-29, 12:56