Citat:
Ursprungligen postat av jakkan
Jag har fått erbjudande om att hyra en lägenhet i andra hand. Det är ett par saker i (det än så länge muntliga) avtalet som jag undrar om. Jag hoppas att ni här på flashback kan hjälpa mig reda ut knutarna.
- det är en studentlägenhet men jag är inte en student. Är det här vanligt/ok, eller innebär det några otrevliga risker för mig att förlora pengar?
- de begär två månadshyror i deposition, 10 000 kr. Är det vanligt?
- vad är normal uppsägningstid och bindningstid på hyran av lägenhet?
Vissa studentlägenheter får hyras ut i andra hand under sommarlovet.
Lägenhetsinnehavaren kan om särskilda skäl finns (t.ex. studier/praktik på annan ort under begränsad tid) ansöka om att få hyra ut i andra hand, men det är alltså värden som godkänner det. Likaså om andrahandsuthyrningen kan ske till icke student (vilket är det normala för sommaruthyrning)
Det som är normalt är att man har maximalt hyran för uppsägningstiden som deposition. Men andrahandsuthyrning av studentlägenheter är oftast max tre månader (sommarmånaderna) och man hyr då i regel för en period och har ingen uppsägningstid. Då kan man avtala att t.ex. halva hyran betalas i förskott.
Möbleade studentlägenheter får endast hyras ut till faktiskt hyreskostnad, dvs något påslag får inte förstahndshyresgästen göra.
Vad du kan göra är att prata med hyresvärden (kan göras anonymt) och fråga vilka regler som gäller där. Många studentlägenheter får inte hyras ut alls under sommaren vilket i regel beror på att hyresvärden själv hyr ut dessa då.
Det är vanligt att andrahandsuthyrning bara får ske max en termin.