Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-12, 21:49
  #1
Medlem
Logisks avatar
Om man kör dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M kan något bli fel så att man inte kan använda hårddisken igen?
Jag har inte riktigt koll på dd och jag är ganska ny på Linux, så jag blev lite nyfiken.
Citera
2010-01-12, 22:05
  #2
Medlem
groggamedgastars avatar
http://www.noah.org/wiki/Dd_-_Destroyer_of_Disks
Kommandot kommer alltså skriva över allt på disk sda aka första satadisken med nollor, är heller inte så high på dd, men tror inte den ska förstöra disken.
Citera
2010-01-12, 22:10
  #3
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggamedgastar
http://www.noah.org/wiki/Dd_-_Destroyer_of_Disks
Kommandot kommer alltså skriva över allt på disk sda aka första satadisken med nollor, är heller inte så high på dd, men tror inte den ska förstöra disken.

Inte nödvändigtsvis SATA utan det kan också vara en USB ansluten disk eller sticka, lite beroende på hur BIOS numrerar enheterna. Men visst kommer dd att "förstöra" disken i den meningen att all information sopas bort. Den bör dock kunna användas på nytt efter partitionering och formattering.
Citera
2010-01-12, 22:17
  #4
Medlem
Logisks avatar
Okej.
Så man måste alltså formatera efter en dd för att man ska kunna bruka hårddisken?
Citera
2010-01-12, 22:22
  #5
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Okej.
Så man måste alltså formatera efter en dd för att man ska kunna bruka hårddisken?

Jag har inte provat själv, men jag antar att du även blåser partitionstabellen och bootsektorn med det kommandot. Prova och låt oss veta hur det gick
Citera
2010-01-12, 23:50
  #6
Medlem
Uppenbarligen vet du svaret då du ställer frågan på detta viset. Använd google för att se hur man kan använda det annars fullkomligt fenomenala kommandot dd.

Det kallas ibland felaktigt för disk destroyer, men fungerar bra om du vill dölja vad som funnits på disken eller skriva massa "random" data på en disk du sedan skall kryptera, kopiera filer osv.

Kod:
dd if=/dev/urandom of=/home/anv/test.fil bs=8M count=100 


för att göra en datafil.

Citat:
file /home/anv/test.fil
Citera
2010-01-12, 23:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Jag har inte provat själv, men jag antar att du även blåser partitionstabellen och bootsektorn med det kommandot. Prova och låt oss veta hur det gick


Jovars, been there done that
Citera
2010-01-13, 05:32
  #8
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Jag har inte provat själv, men jag antar att du även blåser partitionstabellen och bootsektorn med det kommandot. Prova och låt oss veta hur det gick

Javisst blåser han partitionstabellen eftersom den ligger i de 512 första byten på disken.
TS dd-kommando exempel kommer blåsa all data, men det kommer ta en jävla tid.
Disken kommer inte bli förstörd, utan den kan användas igen efter partitionering och formatera nya filsystem.

Sen att använda /dev/urandom för att skriva över disken är hopplöst långsamt. Det är inte alls samma som att skicka ut det till en fil med dd-kommandot.

En annan fördel är att det är oerhört svårt att återställa en disk som har skrivits över med /dev/zero, en del säger att det omöjligt att återställa, men jag vet inte, mest en hörsägen kanske.
Citera
2010-01-13, 16:18
  #9
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Javisst blåser han partitionstabellen eftersom den ligger i de 512 första byten på disken.
TS dd-kommando exempel kommer blåsa all data, men det kommer ta en jävla tid.
Disken kommer inte bli förstörd, utan den kan användas igen efter partitionering och formatera nya filsystem.
Tack för svaret!

Så om man installerar ett OS på hårddisken så kommer det skrivas nya MBR'er, partitionstabeller, bootsektorer o.s.v.?
Citera
2010-01-13, 17:46
  #10
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Så om man installerar ett OS på hårddisken så kommer det skrivas nya MBR'er, partitionstabeller, bootsektorer o.s.v.?

Om man så önskar, ja.
Citera
2010-01-15, 14:46
  #11
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Tog 58 timmar att dd:a min senaste burk, med /dev/zero.
Citera
2010-01-15, 18:43
  #12
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Tog 58 timmar att dd:a min senaste burk, med /dev/zero.

Jag är inte förvånad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback