Citat:
Ursprungligen postat av
Huvudmannen
Är det möjligt att vandra från Abisko till Nikkaluokta med bara en 20 liters ryggsäck. En veckas vandring. Man bor och äter i stugorna och har bara med sig det absolut nödvändigaste:
- 2-3 ombyten underkläder
- Kniv
- 1 liters vattenflaska
- GPS och fjällkarta
- Flintstål och tändstickor
- Litet Primus samt en gasbehållare och en enliters kastrull.
- Minimalt med mat, exvis kaffe, torkat renkött, knäckebröd och juice.
Bara 20 liter hade gjort vandringen så enormt mycket roligare. Hade det fungerat?
Bara ett ombyte till hemresan, i övrigt bara extra underkläder.
Varför vattenflaska det finns bäckar varje ett par hundra meter.
GPS onödigt, men kul att ha. Man följer bara ledmarkeringen, omöjligt att komma bort.
Gaständare varför fåna sig med eldstål man är ju inte viggenpilot.
Alternativet är att ta en termos med hett vatten som man fyller innan man lämnar stugan
En kåsa gör det enklare att ta vatten ur bäcken eller för att blanda till lite soppa.
De flesta fjällstugor säljer mat och kärl finns i stugan man behöver inte bära med sig annat än lite godis.