2010-01-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Finns inte många träd på den sträckan annat än just i början och vid Kebne fjällstation ned mot Nikka.. Kalfjäll vettu...

.
Kunde just tänka mig det.
Därför garderade jag mig med ett: (...om det finns.) .
Men trädgränsen kan väl inte vara så långt borta om man nu nödvändigtvis måste ha träd. Jag tror ju att man skulle klara sig ändå bara att sätta presenningen över sig.
Citera
2010-01-14, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
Kunde just tänka mig det.
Därför garderade jag mig med ett: (...om det finns.) .
Men trädgränsen kan väl inte vara så långt borta om man nu nödvändigtvis måste ha träd. Jag tror ju att man skulle klara sig ändå bara att sätta presenningen över sig.

Joo, den är långt borta när du väl lämnat den bakom dig. Sen går du ända till Kebne innan det dyker upp lite fjällbjörk igen.

Kolla fjällkartan BD6 så får en uppfattning om hur det ser ut.

.
Citera
2010-01-17, 14:58
Medlem
PWallenbergs avatar
Du klarar dig på en 20 liters om du har sovsäcken fast på ryggan och inte har den i ryggsäcken. Rulla in den i liggunderlaget, för ett sån´t måste du ha oxå. Är det fullt i stugorna utmed leden får man nämligen sova på golvet. Vatten behöver du inte ta med, finns i stort sett obegränsat med färst vatten utmed leden. (En flaska behöver du givetvis!!) Skit i juice och GPS. Går du vilse mellan Abisko och Nikka så lär du va helt blind.
Packa ner nötter, russin, chokladpulver. Konservburkar makrill i tomatsås = mycket energi men lite vikt. Ta med ris som du kan koka. Ett måste är en konservburk med lyxmat typ köttfärssås. Den tar man när det jävlas som mest. En liten jävel packas oxå ner med fördel.
Tänk på att det blir tuffa dagsvandringar om du ska gå mellan de stugor som säljer proviant.
Jag har klarat mig fint med min 35 litare utan att köpa proviant utmed vägen. Använd gasolkök = lättare än T-sprit och minskar risken för att få taskig bismak i maten.
Har cyklat sträckan 2 ggr och skidat 1 gång.
Citera
2010-01-17, 16:02
Medlem
Självklart går det! Överväg att satsa på en termos istället för kök+kastrull, du kan få kokande vatten i fjällstugorna. Eller hade du tänkt sova i "vindskydden" (ach, vad de nu heter... de små trekantiga minihusen)? En poncho kan vara trevligt istället för regnjacka, går att spänna upp mellan stenar/björkar/stavar vid rast i regnväder.
Citera
2010-01-17, 22:47
Medlem
Logofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Är det möjligt att vandra från Abisko till Nikkaluokta med bara en 20 liters ryggsäck. En veckas vandring. Man bor och äter i stugorna och har bara med sig det absolut nödvändigaste:

- 2-3 ombyten underkläder
- Kniv
- 1 liters vattenflaska
- GPS och fjällkarta
- Flintstål och tändstickor
- Litet Primus samt en gasbehållare och en enliters kastrull.
- Minimalt med mat, exvis kaffe, torkat renkött, knäckebröd och juice.

Bara 20 liter hade gjort vandringen så enormt mycket roligare. Hade det fungerat?

Den där sträckan kan du gå naken i princip och ändå ha hög komfort. Tänker du bo i stugorna så finns allt tillhanda där. Med andra ord kan du koka vatten och köpa mat där. I Abiskojaure har de till och med bastu och ett sortiment i butiken som är större än en liten lanthandel. Det enda du behöver är egentligen kläder, thermos, pengar (till mat och boende) vattenflaska och en sked.
Citera
2010-01-18, 20:11
Medlem
Huvudmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logofilen
Den där sträckan kan du gå naken i princip och ändå ha hög komfort. Tänker du bo i stugorna så finns allt tillhanda där. Med andra ord kan du koka vatten och köpa mat där. I Abiskojaure har de till och med bastu och ett sortiment i butiken som är större än en liten lanthandel. Det enda du behöver är egentligen kläder, thermos, pengar (till mat och boende) vattenflaska och en sked.

Tack för alla svar! Det låter nästan som det skulle vara möjligt att vandra sträckan the Bear Grylls way (Ultimate Survival), dvs med bara kniv, flintstål, vattenflaska och Gore Tex kläder. Och fylld plånbok. Skulle det gå? Utan packning hade det inte varit några problem att gå 2-3 mil per dag.
Citera
2010-01-19, 00:17
Medlem
Citat:
Tack för alla svar! Det låter nästan som det skulle vara möjligt att vandra sträckan the Bear Grylls way (Ultimate Survival), dvs med bara kniv, flintstål, vattenflaska och Gore Tex kläder. Och fylld plånbok. Skulle det gå? Utan packning hade det inte varit några problem att gå 2-3 mil per dag.

Fint sommarväder och liten packning så går det snabbt. Överallt där det är lite blött så är det broar och spångar. Upptrampat och fint. På vissa ställen är Kungsleden fan 10 meter bred...

Men folk har missuppfattat det där med fjällvandring. Man ska inte gå nere i dalarna och titta uppåt, man ska gå på höjd så blir det en helt annan upplevelse. Finare vyer och mindre mygg..

Fjällvandra ska man göra i början av Augusti när vattnet sjunkit undan så man tar sig över jokkarna torrskodd på de flesta ställen. Samt att det är mindre folk och insekter.

.
Citera
2010-01-20, 11:50
Medlem
Logofilens avatar
Citat:

Flintstål och kniv behöver du inte heller eftersom du knappast kommer göra upp eld på den sträckan (får inte, och det finns knappt något brännbart bränsle alls) och om du inte har gasbrännare med dig behövs alltså inte ens tändstickor.

Jag uppfattar det som om du är intresserad av något lite mer utmanande, har jag rätt? I så fall är inte den delen av Kungsleden särskilt utmanande. Det är en väldigt vacker sträcka som lämpar sig väl om man vill ha en avkopplande tur utan större egen prestation. Men det man missar på den där sträckan är just ensamheten och närheten till naturen, och om det är det du söker rekommenderar jag snarare att du skaffar utrustning så att du kan tälta.

I samma område finns det enorma areal högfjäll och dalar där du knappt kommer se en själ på en vecka. Går du längs leden under högsäsong kommer du förmodligen komma till fulla stugor och behöva sova på golvet tillsammans med 20-30 andra personer och du kommer säkert träffa på mötande vandrare flera gånger i timmen.
Citera
2010-01-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logofilen
Flintstål och kniv behöver du inte heller eftersom du knappast kommer göra upp eld på den sträckan (får inte, och det finns knappt något brännbart bränsle alls) och om du inte har gasbrännare med dig behövs alltså inte ens tändstickor.

Jag uppfattar det som om du är intresserad av något lite mer utmanande, har jag rätt? I så fall är inte den delen av Kungsleden särskilt utmanande. Det är en väldigt vacker sträcka som lämpar sig väl om man vill ha en avkopplande tur utan större egen prestation. Men det man missar på den där sträckan är just ensamheten och närheten till naturen, och om det är det du söker rekommenderar jag snarare att du skaffar utrustning så att du kan tälta.

I samma område finns det enorma areal högfjäll och dalar där du knappt kommer se en själ på en vecka. Går du längs leden under högsäsong kommer du förmodligen komma till fulla stugor och behöva sova på golvet tillsammans med 20-30 andra personer och du kommer säkert träffa på mötande vandrare flera gånger i timmen.

Alla stiger upp tidigt som fan och jagar iväg till nästa stuga för att få en sängplats.. Det innebär att det det är fullbokat mitt på dagen och sedan sitter dom där och vänta på att få lägga sig så dom orkar upp tidigt nästa morgon och börja om stugracet...

Stress och jäkt..

Inte ens på fjällsemestern får dom ta det lugnt dom stackarna..

.
Citera
2010-01-28, 09:15
Medlem
gomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Alla stiger upp tidigt som fan och jagar iväg till nästa stuga för att få en sängplats.. Det innebär att det det är fullbokat mitt på dagen och sedan sitter dom där och vänta på att få lägga sig så dom orkar upp tidigt nästa morgon och börja om stugracet...

Stress och jäkt..

Inte ens på fjällsemestern får dom ta det lugnt dom stackarna..

.

Har för mig att man kan boka sängplats i stugorna, stämmer inte det?
Citera
2010-01-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Har för mig att man kan boka sängplats i stugorna, stämmer inte det?

Inte stugorna efter Kungsleden. Först in, först ut gäller. Abisko, Kebne och Saltoloukta verkar vara enda som går att boka.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Onlinebokning1/Onlinebokning/

.
Citera
2016-06-02, 22:02
Medlem
Hej.
Jag ska vandra från abisko till nikkaluokta med bröder och deras flickvänner i augusti. Hur är det med toaletter längs leden?
Vissa av oss är lite bekvämare än andra om man säger så...
/Kossmossa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in