Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Tack för alla svar! Det låter nästan som det skulle vara möjligt att vandra sträckan the Bear Grylls way (Ultimate Survival), dvs med bara kniv, flintstål, vattenflaska och Gore Tex kläder. Och fylld plånbok. Skulle det gå? Utan packning hade det inte varit några problem att gå 2-3 mil per dag.
Flintstål och kniv behöver du inte heller eftersom du knappast kommer göra upp eld på den sträckan (får inte, och det finns knappt något brännbart bränsle alls) och om du inte har gasbrännare med dig behövs alltså inte ens tändstickor.
Jag uppfattar det som om du är intresserad av något lite mer utmanande, har jag rätt? I så fall är inte den delen av Kungsleden särskilt utmanande. Det är en väldigt vacker sträcka som lämpar sig väl om man vill ha en avkopplande tur utan större egen prestation. Men det man missar på den där sträckan är just ensamheten och närheten till naturen, och om det är det du söker rekommenderar jag snarare att du skaffar utrustning så att du kan tälta.
I samma område finns det enorma areal högfjäll och dalar där du knappt kommer se en själ på en vecka. Går du längs leden under högsäsong kommer du förmodligen komma till fulla stugor och behöva sova på golvet tillsammans med 20-30 andra personer och du kommer säkert träffa på mötande vandrare flera gånger i timmen.