2010-01-12, 20:22
Medlem
Huvudmannens avatar
Är det möjligt att vandra från Abisko till Nikkaluokta med bara en 20 liters ryggsäck. En veckas vandring. Man bor och äter i stugorna och har bara med sig det absolut nödvändigaste:

- 2-3 ombyten underkläder
- Kniv
- 1 liters vattenflaska
- GPS och fjällkarta
- Flintstål och tändstickor
- Litet Primus samt en gasbehållare och en enliters kastrull.
- Minimalt med mat, exvis kaffe, torkat renkött, knäckebröd och juice.

Bara 20 liter hade gjort vandringen så enormt mycket roligare. Hade det fungerat?
Citera
2010-01-12, 20:52
Medlem
Loutres avatar
Gick motsvarande sträcka i somras, med ”genvägen” över Keb. Då med en Berghaus 100L ryggsäck. Vikten vid Nikkaluota vägde 23kg utan mat och vatten.
Jag bar då med mig mat för en vecka, gott om ombyte, förstärkningsplagg, sommar och vintersovsäck, liggunderlag, vadningsskor och diverse bra att ha saker. Men väljer du att bo och äta i stugorna bör du kunna klara dig på en 20L väska.

Lite kommentarer till din packningslista:
Enlitersflaska går bra så länge du har koll på att alltid fylla den så fort du tvekar om var nästa bäck kan komma att finnas.
Skit i GPS, fjällkarta räcker. Kungsleden är väl upptrampad och lätt att följa.
Regnkläder är ett måste! Likaså förstärkningsplagg då vädret i fjällen är minst sagt omväxlande.
Citera
2010-01-12, 20:54
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Är det möjligt att vandra från Abisko till Nikkaluokta med bara en 20 liters ryggsäck. En veckas vandring. Man bor och äter i stugorna och har bara med sig det absolut nödvändigaste:

- Kniv
- 1 liters vattenflaska
- GPS och fjällkarta

Bara 20 liter hade gjort vandringen så enormt mycket roligare. Hade det fungerat?

Vill du sova i det fria i en vecka, är väl frågan? Du får planera bra, så det inte regnar, eller ta med en vattentät sovsäck. Det är det, och matfrågan, som känns som det svårare problemen att lösa. Kläder osv behövs ju inte bytas så ofta.
Vad tar mest plats? En primus eller trangakök?

Och vilka stugor menar du? Ska du knacka på hos folk och sova över, och få lite käk också?

Sen tycker jag det är lite kul att du har "minimalt med mat", men inkluderar både kaffe och juice. Hade jag gjort ett liknande projekt hade jag bara tagit med mig vatten som vätskeform.
Citera
2010-01-12, 21:02
Medlem
kuryakin79s avatar
Sikta på Mårmapasset och stugan där istället för Kungsleden. Med lätt packning kommer det att vara grymt!
Citera
2010-01-12, 21:15
Medlem
Micke54s avatar
Klart det går men varför inte åtminstone ha en 40 liters? Packningen du får plats med i en 20 liters känns i underkant. Kör du gore-tex plagg rakt igenom kan du ju skita i regnkläder iaf mina Norröna skalkläder håller för spöregn samtidigt som dom andas skapligt för att vara gore-tex. En liten poncho kan du ju ha med om det skulle bli outhärdligt regnande. Strumpor, tejp, underställ mm tar ju ändå plats. Jag har en 20 liters lundhagsväska till skolan den är full med ett anteckningsblock, 4 skolböcker, miniräknare, pennfodral, vattenflaska, termos och matlåda. En veckas packning i en sådan väska låter klent.
Jag gick svensson-klassikern till keb i somras hade då en 80liters som vägde 23kg mellan nikka och keb sen lättade jag den och lämnade det som inte behövdes i tältet när vi vandrade på dagarna.
Citera
2010-01-12, 22:08
Medlem
Nikeniks avatar
Har inte vandrat leden i fråga. Men så som jag ser det är det fullt möjligt.
Jag brukar ha fyra olika "stadier" för mina utomhusäventyr:

1. Semester, bättre kan du inte ha, mjuk säng, god mat.

2. Camping. Du sover lite spartanskt men tryggt och säkert, frystorkad mat. Tillgång till toalett/utedass.

3. Friluftsliv. Du äter och sover i det du bär med dig. Lite tuffa vandringar och ransonerad mat.
Latrinspade rekommenderas att ha med sig.

4. Överlevnad. Du sover kasst, har lite att äta, men du tar dig fram med livet i behåll.

(5.) Svältmarsch. Du går, har ingen mat, sover nästan inget alls och vet inte om du kommer fram eller ej.

Med de 4 (5) hypotetiska stadierna låter det som du hamnar på en 4:a .
Så gör du det för utmaningen och inte för välbefinnandet funkar det säkert. (Fast en mobiltelefon skadar ju inte att ha med sig)
Senast redigerad av Nikenik 2010-01-12 kl. 22:12.
Citera
2010-01-12, 23:12
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Det är väldigt möjligt... Kolla på sidan nedan finns massor med människor som lever för att vandra med så lite som möjligt och 20 liter kommer man långt på

http://www.fjaderlatt.se/
Citera
2010-01-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoopdawh00p
Vill du sova i det fria i en vecka, är väl frågan? Du får planera bra, så det inte regnar, eller ta med en vattentät sovsäck. Det är det, och matfrågan, som känns som det svårare problemen att lösa. Kläder osv behövs ju inte bytas så ofta.
Vad tar mest plats? En primus eller trangakök?

Och vilka stugor menar du? Ska du knacka på hos folk och sova över, och få lite käk också?

Sen tycker jag det är lite kul att du har "minimalt med mat", men inkluderar både kaffe och juice. Hade jag gjort ett liknande projekt hade jag bara tagit med mig vatten som vätskeform.

Det är inte "fjällvanan" själv som uttalar sig märker jag!

Läs på lite om Kungsleden innan du skriver nästa gång!

Ta med en 10 litersdunk så att du klara dig hela veckan då...

.
Citera
2010-01-13, 15:04
Medlem
Weissess avatar
På en vecka kan det bli tight med en 20l rygga. Det funkar om du springer fjällräven marathon (fjällräven classic) Då räcker en 20l rygga mer en väl...men för en veckas vandring skulle jag nog vilja ha med mig lite mer!

Men beroende på hur mkt du äter och hur du tänkt sova (utan sovsäck kan det bli kallt på sommaren oxå...har aldrig sovit i stugorna...bara letat efter någon med karta =P). Vad jag minns från stugorna så är det rätt så mkt folk i de iaf!
Enda problemet jag ser är mat faktiskt....men klart det kan gå =)
Citera
2010-01-13, 15:49
Medlem
Enda gången jag någonsin dragit med mig vatten upp till fjälls är allehanda burkdrickor. Skit i att ta med sånt och ordna nåt att dricka ur istället. Bäckar finns det gott om.

Tänkte dra ett litet "recept" för en lyckad vandring utifrån dina krav: 20 liter.
Jag vet inte hur det ser ut med kojor så jag utgår från att du kommer sova utomhus. Ta inte ett tält utan spänn bara fast en presenning av lämplig storlek på utsidan av ryggsäcken. Om det är bra väder när du ska sova så lägger du dig under bar himmel, om det regnar så drar du presenningen över dig eller spänner fast den som tak mellan några träd om det finns. En luftmadrass till det ska du så klart också ha. Ingen sovsäck, har du tänkt till ordentligt så har du rediga och multifunktionella kläder med dig, ta bara på dig några extra klädlager och sov. Ordentliga regnkläder.

Kniv
Regnkläder samt andra kläder
Presenning
Snöre
Luftmadrass
Mat
Kåsa
Citera
2010-01-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen

- Kniv
- 1 liters vattenflaska
- GPS och fjällkarta

Du klarar dig gott o väl med en 20 l ryggsäck om du ska gå den vägen och bo i stugorna... Räcker med att ha med underkläder som ombyten mat finns att köpa i stugorna så pengar behöver du ha med.
En polare och hans tjej gick den turen i somras dom delade på en 20 l ryggsäck.
Citera
2010-01-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
Enda gången jag någonsin dragit med mig vatten upp till fjälls är allehanda burkdrickor. Skit i att ta med sånt och ordna nåt att dricka ur istället. Bäckar finns det gott om.

Tänkte dra ett litet "recept" för en lyckad vandring utifrån dina krav: 20 liter.
Jag vet inte hur det ser ut med kojor så jag utgår från att du kommer sova utomhus. Ta inte ett tält utan spänn bara fast en presenning av lämplig storlek på utsidan av ryggsäcken. Om det är bra väder när du ska sova så lägger du dig under bar himmel, om det regnar så drar du presenningen över dig eller spänner fast den som tak mellan några träd om det finns. En luftmadrass till det ska du så klart också ha. Ingen sovsäck, har du tänkt till ordentligt så har du rediga och multifunktionella kläder med dig, ta bara på dig några extra klädlager och sov. Ordentliga regnkläder.

Kniv
Regnkläder samt andra kläder
Presenning
Snöre
Luftmadrass
Mat
Kåsa

Finns inte många träd på den sträckan annat än just i början och vid Kebne fjällstation ned mot Nikka.. Kalfjäll vettu...

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in