2010-01-12, 13:52
Medlem
Som topic, vad gör Skatteverket med alla dessa saldouppgifter? Ingår de i någon formel där de väljer ut folk att kolla upp? Vid vilka summor bör man börja skruva på sig? Anses det konstigt att exempelvis ha halva sin deklarerade inkomst på banken?
Citera
2010-01-12, 13:55
Medlem
b3ij3rs avatar
Jag har ingen aning, men kanske för att ta reda på hur mycket cash du sitter på?
Citera
2010-01-12, 15:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon01
Som topic, vad gör Skatteverket med alla dessa saldouppgifter? Ingår de i någon formel där de väljer ut folk att kolla upp? Vid vilka summor bör man börja skruva på sig? Anses det konstigt att exempelvis ha halva sin deklarerade inkomst på banken?

Fast gör de det numera? Mitt årsbesked står det bara ränta och skatt på räntan. Inget om behållning eller skuld rappoteras till skatteverket från min bank....
Citera
2010-01-12, 16:25
Medlem
_Strebers avatar
Det har ju varit tal om att slopa det här med kontrolluppgift till Skatteverket, läste nånting om det tidigare - jag fick av den texten uppfattningen att SKV kunde ta reda på allt de behövde själva nuförtiden. Själva kontrolluppgiften är väl en kvarleva från förmögenhetsskattens dagar?
Citera
2010-01-13, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Det har ju varit tal om att slopa det här med kontrolluppgift till Skatteverket, läste nånting om det tidigare - jag fick av den texten uppfattningen att SKV kunde ta reda på allt de behövde själva nuförtiden. Själva kontrolluppgiften är väl en kvarleva från förmögenhetsskattens dagar?

Kontrolluppgiften lär väl behövas för förmögenhetsskatten snart igen så det kanske är därför dom låtit den hänga kvar....
Citera
2010-01-13, 10:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Taft
Kontrolluppgiften lär väl behövas för förmögenhetsskatten snart igen så det kanske är därför dom låtit den hänga kvar....

Kontrolluppgiften finns kvar för att redovisa ränta på kapital och lån men behållning på kontot skickas ej till skatteverket.
Citera
2010-01-14, 20:24
Medlem
Spiritedaways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon01

Skatteverket har som tidigare postare sagt inte tillgång till några uppgifter om monetära tillgångar/förmögenheter längre (man slutade med detta när förmögenhetsskatten avskaffades) dock så får man uppgift rörande ränteinkomster / räntekostnader från bankerna då dessa är beskattningsbara/avdragsgilla fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in