2010-01-12, 13:24
Medlem
Deviance88s avatar
Hejsan, har funderat och funderat och tänkt och tänk..
Vill väldigt gärna införskaffa mig ett kreditkort, vill helst inte ha någon högre kredit kanske max 25.000 :-, med relativt låg ränta och låga avgifter i allmänhet.

Har sökt runt lite, men verkar som de flesta trådarna har ballat ur helt, så försöker med en ny, ni får gärna länka en som är vettig om ni hittar någon till mig..

Min fråga / diskussion är alltså
Vilket kreditkort är bäst för en kille i 21 års åldern som har fast arbete och hyfsad lön?
Vad använder ni för kort, om ni använder något?

/MVH !
Citera
2010-01-12, 13:30
Medlem
Wakkabakkawoos avatar
Ett Mastercard från lokala bankkontoret är väl att rekomendera. Amex och Diners tar butiker knappt med tång i längre känns det som. Dessutom brukar de ha ganska hög årskostnad men i gengäld brukar du få massa rabatter på hotell och flygstolar och sånt så det beror ju på hur det ska användas. Men reser du inte runt i affärer eller bor på hotell mycket så skulle jag rekomendera första alternativet.
Citera
2010-01-12, 13:48
Medlem
Deviance88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakkabakkawoo
Ett Mastercard från lokala bankkontoret är väl att rekomendera. Amex och Diners tar butiker knappt med tång i längre känns det som. Dessutom brukar de ha ganska hög årskostnad men i gengäld brukar du få massa rabatter på hotell och flygstolar och sånt så det beror ju på hur det ska användas. Men reser du inte runt i affärer eller bor på hotell mycket så skulle jag rekomendera första alternativet.

Okej tack för snabbt svar, hur är det med mastercard, egna erfarenheter?
Citera
2010-01-12, 13:58
Medlem
Här är en länk till en jämförelse, sorterad på lägst ränta (notera årsavgifterna till höger!): http://www.compricer.se/kreditkort/c...sortorder=rate (notera att de översta korten i jämförelsen saknar ränta men det beror på att de är betalkort, dvs hela skulden måste betalas varje månad)

Själv använder jag Valutakortet eftersom det ger hög återbäring. Andra exempel på kort med återbäring är Coop Visa, Statoil MC och OKQ8 Visa. Om du tänker använda kortet för dina dagliga inköp så är det trevligt att få återbäring och man tjänar snabbt in årsavgiften. Jag får tillbaka ca 2.500 kr/år men så använder jag och min sambo Valutakortet till alla inköp. Om du däremot främst tänker utnyttja krediten och använda kortet mer sällan så är låg årsavgift och låg ränta att föredra. Jämför med korten som din egen bank erbjuder.
Senast redigerad av hakanh 2010-01-12 kl. 14:00.
Citera
2010-01-12, 15:35
Medlem
Deviance88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Här är en länk till en jämförelse, sorterad på lägst ränta (notera årsavgifterna till höger!): http://www.compricer.se/kreditkort/c...sortorder=rate (notera att de översta korten i jämförelsen saknar ränta men det beror på att de är betalkort, dvs hela skulden måste betalas varje månad)

Själv använder jag Valutakortet eftersom det ger hög återbäring. Andra exempel på kort med återbäring är Coop Visa, Statoil MC och OKQ8 Visa. Om du tänker använda kortet för dina dagliga inköp så är det trevligt att få återbäring och man tjänar snabbt in årsavgiften. Jag får tillbaka ca 2.500 kr/år men så använder jag och min sambo Valutakortet till alla inköp. Om du däremot främst tänker utnyttja krediten och använda kortet mer sällan så är låg årsavgift och låg ränta att föredra. Jämför med korten som din egen bank erbjuder.

Okej tackar för ditt svar, verkar intressant, men tänkte också, man bör väl ha en viss årsinkomst för att få ha ett kreditkort eller har jag fel?
Citera
2010-01-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deviance88
Okej tackar för ditt svar, verkar intressant, men tänkte också, man bör väl ha en viss årsinkomst för att få ha ett kreditkort eller har jag fel?
Det stämmer, men det skiljer mellan korten och krediten bestäms oftast i relation till årsinkomsten. Du får leta hos resp kortutgivare.
Citera
2010-01-12, 16:31
Medlem
Deviance88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Det stämmer, men det skiljer mellan korten och krediten bestäms oftast i relation till årsinkomsten. Du får leta hos resp kortutgivare.

Okej tackar för all hjälp, tråden kan låsas!
Citera
2010-01-12, 16:36
Medlem
edches avatar
OKQ8 Visa, 0 kronor i årsavgift, 45 dagar räntefri kredit, bonus på alla köp i hela världen (1%), återbäring som kan tas ut i kontanter på lokala macken. 0-50 000 i kredit.
Citera
2010-01-12, 19:14
Medlem
Mulas avatar
Skulle jag ha känt för ett nytt kredit/betalkort skulle jag nog ha tittat på ett med 0 kr i årsavgift och någon slags bonus. VISA eller Mastercard är i princip hugget som stucket i Sverige, ta det som du tycker har bäst villkor. Flera bra kort har redan nämnts, som OKQ8s , Statoils, Coop.
Skandiabanken har också ett kort utan årsavgift.
Glöm inte också att jämföra övriga villkor, som tex räntan för krediten, uttagsavgifter, växlingsavgifter etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in