2010-01-12, 09:28
Medlem
Craves avatar
Jag har problem med mitt windows 7.
Då och då, helt random blir skärmen svart. Jag märker att alla program och allt som körs fortfarande fungerar "där bakom". Men varför blir skärmen helt plötsligt svart? Inget jag gör verkar fungera för att få igång skärmen igen. Det enda som funkar är att starta om datorn (genom att hålla in on-knappen såklart).
Nån som vet vad jag kan göra för att detta inte ska hända igen?
Citera
2010-01-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crave
Jag har problem med mitt windows 7.
Då och då, helt random blir skärmen svart. Jag märker att alla program och allt som körs fortfarande fungerar "där bakom". Men varför blir skärmen helt plötsligt svart? Inget jag gör verkar fungera för att få igång skärmen igen. Det enda som funkar är att starta om datorn (genom att hålla in on-knappen såklart).
Nån som vet vad jag kan göra för att detta inte ska hända igen?
Kolla alla felloggar så kanske det står vad som är orsaken. Annars får du testa uppdatera drivrutiner för tex moderkort/grafikkort osv.
Citera
2010-01-12, 12:19
Medlem
Craves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Kolla alla felloggar så kanske det står vad som är orsaken. Annars får du testa uppdatera drivrutiner för tex moderkort/grafikkort osv.

Vart hittar jag felloggar? Jag är inte på nåt sätt grym vad det gäller datorer.
Citera
2010-01-12, 13:21
Medlem
sepebarns avatar
> Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer
Citera
2010-01-12, 14:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Använder du ett NVIDIA grafikkort? Isf, kolla med GPUZ vilken minnesfrekvens du har. Posta resultatet här.
Citera
2010-01-13, 19:07
Medlem
Craves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Använder du ett NVIDIA grafikkort? Isf, kolla med GPUZ vilken minnesfrekvens du har. Posta resultatet här.

Nix, jag har ett radeonkort. X1600 om jag inte missminner mig.
Citera
2010-01-14, 02:51
Medlem
hasenfrasens avatar
Om grafikkortet har två utgångar, prova den andra utgången när det släcks på den första. Förmodligen är det ATI-drivarna eller ATI Catalyst Control Center som spökar för dig. Har du provat att hämta hem nyaste drivarna manuellt från amd.com?
Citera
2010-01-14, 10:14
Medlem
Har ett nästan identiskt problem.

När jag startar datorn så är det ungefär 50/50 chans att skärmen inte går in i "Digital Power Saving Mode" efter att jag loggat in i Windows, vilket endast kan åtgärdas med att starta om datorn på knappen. Då det inte är alltför hälsosamt för datorn så skulle problemet behöva åtgärdas, men hur?

Datorn tror hela tiden också att jag har flera skärmar ikopplade, måste titt som tätt gå in i inställningarna och välja antingen "Koppla från den här bildskärmen", då den kan tro att jag har typ 3-4 skärmar, eller välja "Visa skrivbordet endast på 1", om detta är till någon hjälp.

Använder Windows 7 Ultimate x64.
Citera
2010-01-29, 10:19
Medlem
Craves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Om grafikkortet har två utgångar, prova den andra utgången när det släcks på den första. Förmodligen är det ATI-drivarna eller ATI Catalyst Control Center som spökar för dig. Har du provat att hämta hem nyaste drivarna manuellt från amd.com?

Jag hämtade hem senaste drivarna på amd.com. Står dock att de inte garanterar att det ska fungera med w7. Jag avinstallerade catalyst control center så får vi se om det blir nån skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in