Citat:
Ursprungligen postat av
Gatuplan
Tror på tre anledningar till det här konserverande fenomenet:
1. Folk ÄR helt enkelt obekväma med förändring. De vill att Flashback ska vara lite som att följa ett fotbollslag. Man kommer till en match varannan helg, och det mesta är likadant, och det finns en gemenskap kring det.
2. Det är alltid säkrare att vara emot det okända, och för det som redan fungerar. Det är ett slags snyltarbeteende. Man är emot folk som har nya idéer men skördar frukterna av idéer som ändå genomförs. Man är både "förhandsklok" och "efterklok" och skiftar smidigt mellan dessa två. Det funkar eftersom folk kommer sällan ihåg vem som i inledningsskedet motarbetade bra idéer.
3. Folk "inom" Flashback tror att ALLT är perfekt för att själva grundidén - anonym diskussion, om allt, utan censur - är något som verkligen behövs i det svenska samhället.
1. Ja, människan föredrar det välkända, det är ju inget obekant men det har inget med "oviljan" (som jag vill påstå inte existerar) att utveckla forumet att göra.
2. Det stämmer också, det är bland annat därför det tar en helvetes tid att få till ändringar. Man vill ju inte ösa på med förändringar bara för att förslag har inkommit och sen sitta där och vara efterklok om saker och ting inte alls fungerar som dom är tänkta att göra.
3. Eftersom jag är "''inom Flashback'" som du uttrycker så måste jag först erkänna att den här punkten är svår att greppa. Menar du att vi tror att omständigheterna är perfekta för att driva den här sortens forum? I en perfekt värld hade Flashback inte behövts. Vi tror inte heller att forumet i sig är perfekt. Däremot är det självklart att Flashback behövs i dagens samhälle. Vi tror inte heller att forumet i sig är perfekt för då hade det ju sett ut och fungerat som vilket vBulletin-(eller vad det nu är som ligger djupt ner i grunden)forum som helst.