2010-01-12, 00:39
Medlem
Jag tänkte bjuda på denna enkla men ack så lyxiga Créme Ninon på mitt födelsedagskalas. Jag tycker detta recept verkar mest delikat: http://www.recept.nu/1.130345/norber...inon#servings6. Saken är bara den att några i sällskapet kör, därför får champagne uteslutas. Det blir väl gott ändå? Sherry ska jag iallafall ha i...
De fina ärtorna som anges i receptet är det små fina ärter (Petit Pois) som finns på glasburk i saltlag? Hur lätt är det annars att få tag i färska ärter nu?
Funkar isåfall små ärtor i saltlag eller ska jag välja frysta ärtor? Är sellerin nödvändig i receptet? Vissa recept har den med, andra inte. Känns liksom onödigt att köpa ett helt knippe selleri som man annars aldrig använder.

Tacksam för svar.
Citera
2010-01-12, 02:48
Medlem
Får tillägga att jag nog gör denna helt alkoholfri. Funkar det?
Citera
2010-01-12, 02:56
Medlem
vinet har en ganska stor betydelse för balansen i anrättningen så kör ellre på nå alkohol fri/lätt mouserande vin så tappar du inte så mycket

edit: sherryn behöver du nog inte hoppa om du nu inte vill komma undan billigare, den ger samma alkoholhalt som en tesked socker i ett bröd *blink, om du inte kör i en skvätt i samband med fräsningen.
Senast redigerad av Klitx 2010-01-12 kl. 03:03.
Citera
2010-01-12, 03:17
Medlem
Riddarens avatar
Ska du göra soppan så ska du göra den ordentligt. Champagnen är ju själva grejen med Ninon. Inte för att jag har någonting med det att göra men vad är det för människor som inte vågar köra timmarna efter 0,75 dl vin?

Frysta små ärtor finns i princip i varenda livsmedelsaffär och fungerar utmärkt. Ärtor i saltlake(?) är krigsmat.
Citera
2010-01-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ska du göra soppan så ska du göra den ordentligt. Champagnen är ju själva grejen med Ninon. Inte för att jag har någonting med det att göra men vad är det för människor som inte vågar köra timmarna efter 0,75 dl vin?

Frysta små ärtor finns i princip i varenda livsmedelsaffär och fungerar utmärkt. Ärtor i saltlake(?) är krigsmat.
OK. Ja, vissa är lite småparanoida.... Det finns även små oskyldiga barn i sällskapet och jag vill ogärna berusa en 5-åring. Får kanske skippa denna helt då...
Citera
2010-01-12, 12:18
Medlem
klybans avatar
På bara vätska är du nere under 4,5% och räknar du in andra råvaror.
Och det fakta en del kommer dunsta bort, så kommer du hamna vid ca2%.
2% är svagare än herrljunga cider som barn utan problem kan dricka.
Och aldrig kan bli berusade på.

Så du ska nog sluta oroa dig för den delen.

Men har aldrig gjort detta recept, men är det inte lite konstigt skrivet(den du länkade då).
Pratas om skvättar, skvättar kan man ju ha koll på om man såg programmet hur stora dessa var.
Och ett glas champagne på 4,5dl
4,5dl är faan enormt mycket för att vara ett glas.
Citera
2010-01-12, 15:21
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Men har aldrig gjort detta recept, men är det inte lite konstigt skrivet(den du länkade då).
Pratas om skvättar, skvättar kan man ju ha koll på om man såg programmet hur stora dessa var.

En pint champagne, tack!
Citera
2010-01-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Ja, nu är ju receptet så att "om ska göra't på riktigt" så ska champagnen hällas i i soppan på slutet. Och eventuellt serveras till... Så visst blir den alkoholhaltig.
Citera
2010-01-12, 18:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Ja, nu är ju receptet så att "om ska göra't på riktigt" så ska champagnen hällas i i soppan på slutet. Och eventuellt serveras till... Så visst blir den alkoholhaltig.
För guds skull räkna på det själv så kommer du se vad jag menar.
Du kommer hamna runt en vanlig herrljunga cider i styrka och oroar man sig för så lite alkohol.
Då är det dags att oroa sig för en del andra produkter också.

Utan avdunstning ca3%, stor avdunstning kanske ner mot 1,5%.
Men avdunstning kommer ske, går inte komma ifrån, därför en gissning på ca 2%.
Citera
2010-01-14, 15:06
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
OK. Ja, vissa är lite småparanoida.... Det finns även små oskyldiga barn i sällskapet och jag vill ogärna berusa en 5-åring. Får kanske skippa denna helt då...

Lösningen på problemet är väl ganska uppenbar. Effekten med soppan är att man häller ett glas skumpa (eller egentligen direkt ur flaskan) i varje skål när gästerna sitter vid bordet. Om barnets föräldrar tycker att det är olämpligt häller du helt enkelt inte skumpa i barnets skål.
Citera
2010-01-14, 16:42
Medlem
klybans avatar
När jag tänker på det, borde det inte finnas någon torr variant på cider eller liknade med låg alkoholhalt som skulle funka?
För barnen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in