2010-01-12, 00:15
Medlem
Det skulle gå åt helvete hursomhelst. Det är alltför förvirrande att ha 6000000000 röster i huvudet.

Även om man inte skulle höra andra på avstånd så skulle det bli ett jävla tjattrande när man går på stan och liknande.
Citera
2010-01-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Även om man inte skulle höra andra på avstånd så skulle det bli ett jävla tjattrande när man går på stan och liknande.
Men du kan själv välja vems tankar du vill veta och när du vill veta det.
Citera
2010-01-12, 00:38
Medlem
festivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Men hela samhället skulle ju anpassa sig efter dessa nya "normer". Det skulle bli ett mer brutalt samhälle, men ändå ärligare. Ibland mår man ju bra av att höra sanningen också, och du får veta vad folk egentligen tycker om dig.
Visst, ibland mår man bra av att höra sanningen, men sanningen är inte samma sak som det man tänker. Jag tänker t ex en del snuskiga tankar om vissa, vilka jag egentligen inte skulle skrida till verket med. Andra dömer jag ibland direkt pga av fördomar och första intryck. "Vilken idiot" har det hänt att jag tyckt om en del, vilket visat sig vara motsatsen.

Kort sagt, det man tänker är inte det man menar, vilket med dessa nya "normer" skulle innebära enorma missförstånd. Evolutionen skulle väl säkerligen se till att man just bara tänker det man menar, men med frågeställningen "om man kunde läsa varandras tankar" skulle det innebära kaos!
Citera
2010-01-12, 00:59
Bannlyst
De starkaste hade härskat vid maktkamp mm.
Goda poliser hade nog haft nytta av det.
Brottslingar med.

Där emellan finns det de som anpassar sig, de som stökar, de som lyder, de som horar... det skulle väl vara precis lika dant som idag fast folk skulle inte kunna dölja sin riktiga agenda med det som de gör.

Folk hade fortfarande behövt gruppera ihop sig, precis som idag.

Empatin borde väl öka med det hela också och plocka bort lite missförstånd och gränser.

Sen är det ju lustigt hur en downie skulle tolka en übermenchen . Tänk er att läsa av einsteins hjärna, skulle vi hajat något liksom ?
Citera
2010-01-12, 01:06
Medlem
MegaBrains avatar
Om man skulle kunna läsa tankar så kanske man också skulle kunna läsa av känslan av vad personen känner, mer än att bara läsa av abstrakta ord som personen tänker. Då skulle man inte göra sig en uppfattning via orden direkt, utan mer via känslan bakom orden. Ungefär som hur smileys fungerar, kanske?
Citera
2010-01-12, 02:31
Medlem
Man måste fortfarande kommunicera sina tankar, och folk måste fortfarande tolka denna kommunikation. Så, tja, det skulle nog inte vara någon större skillnad. Jag menar, det är ju inte som att vi idag tar folks tal som för någon form av sanning, så varför skulle vi göra det med att till exempel höra vad folk tänker?
Citera
2010-01-12, 02:40
Medlem
Hehe, kanske en mer underhållande fråga vore "Om man INTE kunde läsa varandras tankar...", skulle bli som ett samhälle av Aspergers/ADHD eller nåt. Spännande
Citera
2010-01-12, 09:08
Medlem
MXevas avatar
Det jag undrar över är vad skulle hindra någon att bara fylla huvudet med helt slumpmässiga tankar så att ingen vet om man verkligen menar det man tänker eller inte.
Citera
2010-01-12, 09:12
Medlem
Whiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MXeva
Det jag undrar över är vad skulle hindra någon att bara fylla huvudet med helt slumpmässiga tankar så att ingen vet om man verkligen menar det man tänker eller inte.
Precis. Man hade likväl kunnat ljuga i tankar.

Skulle det finnas en distansbegränsning? Man hör allas tankar inom en sisådär 10 meter? ... Fan vad jobbigt och bullrigt.

Hur hade prov i skolan fungerat?
Senast redigerad av While 2010-01-12 kl. 09:14.
Citera
2010-01-12, 18:05
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Skulle man även kunna "läsa" vad någon annan "läser"? Det skulle bli som något telepatiskt nätverk med biljontals medvetanden
Citera
2010-01-12, 21:32
Medlem
Elysas avatar
Läste bara snabbt igenom några svar så någon annan kanske har skrivit exakt samma sak och i så fall ursäktar jag.

Det är väl omöjligt att säga hur samhället skulle se ut, då vi skulle ha helt andra sociala normer (antar det är rätt ord?)

Tänk att om du aldrig haft ett privatliv, skulle du då sakna det? Du kan aldrig sakna något du aldrig haft.

Jag tror att världen hade varit en bättre plats, vi hade antagligen haft färre lagar, antagligen ingen kriminalitet - för alla skulle ju få reda på brottsdådet. Antagligen så skulle människan haft mer empati för varandra, och mer lyckliga relationer till både partner, vänner, familj.

Jag tror att mobbning hade försvunnit i princip. För vem vill mobba någon om dom kan läsa tankarna på den som blir mobbad? Det måste ju vara fruktansvärt att känna hur man förstår någons självkänsla. Kanske om någon är riktigt iskall, men jag tror inte att någon skulle kunna vara så känslolös.

Man skulle också kunna ha större förståelse för psykisk ohälsa antagligen (tänker social fobi, adhd, autism, ovsovs)

Samt så skulle nog antalet psykiatriker minska drastiskt.

Bara några tankar som kommer upp sådär...

Men hur är det då att läsa någons tankar? Tanken, och hjärnan, är väldigt komplicerat att förstå sig på.

Menar du då att man skulle kunna läsa varenda tanke? Omedveten som medveten?
Citera
2010-01-13, 00:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Man tänker ju på så många olika sätt. Tankeläsaren skulle inte bara ha ett antal klara språkliga satser att tolka, utan små språkfragment, bilder, bildminnen, doftminnen, melodier o.s.v.

Om man antar att man kan bortse från tankar hos personer man struntar i för tillfället och bara inrikta sig på sådana man intresserar sig för, är frågan om tolkningen av dessa utifrån sett mycket röriga tankeprocesser inte skulle bli intill meningslöshet förvirrande, eller förvirrande till den grad att man blir sinnesrubbad.

Vad tänker du på?

Det kan vara en svår fråga om den ska besvaras med exakthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in