2010-01-11, 20:21
Medlem
ZI-9s avatar
Tjena, har försökt få igång en gammal dator sen förra veckan, men har mycket problem. Datorn i frågan är en HP Compaq d330uT med en standard DVD läsare + en DVD-RW som jag satt in också. Jag har även bootat den med några olika hårddiskar, 2 av vilka har äldre installationer av Win XP. Jag misstänker att hårdvaru bytena plus de olika bootningarna av XP knasat till de optiska enheterna.

Första gången jag bootade datorn förra veckan var det från en hårddisk med en XP installation från en annan dator. Redan då fanns det inga optiska enheter, jag är dock rätt så säker på att det inte är fel på IDE kablarna då de 2 DVD enheterna som sitter i visades pre-boot i en summering av hårdvaru ändringar. Har även fått enheterhanteraren i XP att visa de två enheterna genom att köra en show_hidden_devices (vet inte exakt vad det kallas) kommando i command prompt. Det löste dock ingenting.

Testade precis att boota datorn med en annan hårddisk som även den innehåller en XP installation. Inga optiska enheter. Fick dock upp en av DVD läsarna i BIOS boot order ett kort tag. Den eneheten finns dock inte där längre nu.

Jag bryr mig inte hur jag får igång de optiska enheterna, bara det funkar. Har funderat på att försöka installera ett nytt OS genom att boota från ett USB minne, men vilket OS skulle det vara isåfall? Vill installera Windows Server 2003 på datorn från en DVD skiva. Har föresten även ett fungerande nätverk hemma så kanske kan jag installera OS genom nätverks installation?

Har letat en hel del efter lösningar på nätet men inte hittat nått som varit till större hjälp. Alla förslag och tips uppskattas mycket!

Tack på förhand.
Citera
2010-01-12, 12:15
Medlem
ZI-9s avatar
Bump...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem