2010-01-11, 20:21
Medlem
ZI-9s avatar
Tjena, har frskt f igng en gammal dator sen frra veckan, men har mycket problem. Datorn i frgan r en HP Compaq d330uT med en standard DVD lsare + en DVD-RW som jag satt in ocks. Jag har ven bootat den med ngra olika hrddiskar, 2 av vilka har ldre installationer av Win XP. Jag misstnker att hrdvaru bytena plus de olika bootningarna av XP knasat till de optiska enheterna.

Frsta gngen jag bootade datorn frra veckan var det frn en hrddisk med en XP installation frn en annan dator. Redan d fanns det inga optiska enheter, jag r dock rtt s sker p att det inte r fel p IDE kablarna d de 2 DVD enheterna som sitter i visades pre-boot i en summering av hrdvaru ndringar. Har ven ftt enheterhanteraren i XP att visa de tv enheterna genom att kra en show_hidden_devices (vet inte exakt vad det kallas) kommando i command prompt. Det lste dock ingenting.

Testade precis att boota datorn med en annan hrddisk som ven den innehller en XP installation. Inga optiska enheter. Fick dock upp en av DVD lsarna i BIOS boot order ett kort tag. Den eneheten finns dock inte dr lngre nu.

Jag bryr mig inte hur jag fr igng de optiska enheterna, bara det funkar. Har funderat p att frska installera ett nytt OS genom att boota frn ett USB minne, men vilket OS skulle det vara isfall? Vill installera Windows Server 2003 p datorn frn en DVD skiva. Har fresten ven ett fungerande ntverk hemma s kanske kan jag installera OS genom ntverks installation?

Har letat en hel del efter lsningar p ntet men inte hittat ntt som varit till strre hjlp. Alla frslag och tips uppskattas mycket!

Tack p frhand.
Citera
2010-01-12, 12:15
Medlem
ZI-9s avatar
Bump...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem