• 1
  • 2
2010-01-11, 20:09
Medlem
vidrigjattes avatar
Jag har sökt nu i flera dagar sporadiskt efter någon vettig tråd att lägga min åsikt i ämnet om men startar därför en ny. Mod får sammanfoga eller något, jag hittar verkligen inte trots att jag vet att det finns.

Filosofi är läran och vetenskapen om medvetandets förhållande till universum. Psykologi är läran och vetenskapen om medvetandet och fysik är läran och vetenskapen om universum.

Det är det jag har kommit fram till och det skulle vara kul om någon kunde basha sönder argumentet.
Citera
2010-01-11, 20:34
Medlem
WhoFortyTwos avatar
filosofi är dom där konstiga tankarna och djupa frågorna som börjar poppa upp klockan 4 på natten
Citera
2010-01-11, 20:37
Medlem
vemods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
filosofi är dom där konstiga tankarna och djupa frågorna som börjar poppa upp klockan 4 på natten

Vad gör det konstigt menar du?
Citera
2010-01-11, 20:43
Medlem
Det finns ingen korrekt definition av filosofi. Det är bara ett fortgående samtal som har uppvisat vissa grunddrag för hur det pratas, om vad det pratas och vad som inte pratas. Man måste träda in i det för att förstå vad det är (vilket Bertrand Russell klarsynt påpekade).

Egentligen så deltar vi i samma till synes ändlösa samtal tillbaks till Sokrates och försokratikerna.
Citera
2010-01-11, 20:46
Medlem
SKIQs avatar
Näst in till gränslös filosofi uppstår för mig i vissa tillfällen. På svamp så kan det bli onämnbart filosofiskt.

Som svar på TS: Jag tycker det låter rätt klokt det du kommit fram till, men Suberu är nog snäppet vassare
Citera
2010-01-11, 20:53
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemod

att det inte är dom normala tankarna, ett grovt exempel

vanligt:

den där unga blonda tjejen i ica kassan är väldigt vacker^^

"konstig"

varför tycker jag att hon är vacker, vad är det som är vackert, hur kommer det sig att vi människor uppskattar skönhet hos andra saker en såna vi kan knulla...
Citera
2010-01-11, 20:56
Medlem
SKIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
att det inte är dom normala tankarna, ett grovt exempel

vanligt:

den där unga blonda tjejen i ica kassan är väldigt vacker^^

"konstig"

varför tycker jag att hon är vacker, vad är det som är vackert, hur kommer det sig att vi människor uppskattar skönhet hos andra saker en såna vi kan knulla...

Antar att vemod vill se ordet "annorlunda" istället. Vad det nu spelar för roll?
Citera
2010-01-11, 21:13
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det finns ingen korrekt definition av filosofi. Det är bara ett fortgående samtal som har uppvisat vissa grunddrag för hur det pratas, om vad det pratas och vad som inte pratas. Man måste träda in i det för att förstå vad det är (vilket Bertrand Russell klarsynt påpekade).

Egentligen så deltar vi i samma till synes ändlösa samtal tillbaks till Sokrates och försokratikerna.

Nej, du har definitionen där. Jag vet inte om någon innan knäckt det, men där har du det. Filosofi är medvetandets relation till universum. Alltså medvetandets relation till världen. Vad är kunskap? Det handlar om människans tillhandahållande av en viss information som socialt accepteras som kunskap. Det innefattar alltså frågan om vad som är socialt acceptabelt också, men bortser man från det sociala så kan man säga att det är all information som människan tar till sig. Alltså det som medvetandet finner i relationen till universum.

Vad är sanning? (saxar ur wikipedia nu för att bevisa min ståndpunkt.) Det är det de regler som medvetandet (människan) empiriskt kan se i universum. Antar man att det inte är så så kan ingenting diskuteras och man kommer in på den ism som förkastar allting.. Men då kan ingenting diskuteras egentligen. Kommer inte ihåg vad ismen heter.

Vad gör en handling värdefull? Då kommer man in på moralen och då kommer man in på hur medvetandet bör handla i universum. Fortfarande relationen här mellan medvetandet och universum.

Och så vidare.
Citera
2010-01-11, 21:15
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemod

Den sociala biten som krävs för att besvara de etiska frågorna, nämligen hur medvetandet bör förhålla sig till universum. Det är bara konstigt för att han i sitt liv inte är van vid de tankegångarna.
Citera
2010-01-11, 21:16
Medlem
vidrigjattes avatar
Inte för att verka självgod, men jag känner mig som filosofins linné den fina kvällen som denna.
Citera
2010-01-11, 21:21
Medlem
SKIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
text.

Vad handlar egentligen inte om dess relation till universum? Inget kan ju handla om något annat än relationen till universum eftersom att universum är allt. Så, jag håller nu med. Det är nog definitionen av filosofi.
Citera
2010-01-11, 21:23
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIQ
Vad handlar egentligen inte om dess relation till universum? Inget kan ju handla om något annat än relationen till universum eftersom att universum är allt. Så, jag håller nu med. Det är nog definitionen av filosofi.

Nej, självklart. För att acceptera fysik måste man acceptera att man kan hitta naturlagar. Och det är ett filosofiskt val. Säger man att ingenting går att hitta i världen så går det heller inte acceptera någon annan vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in