2010-01-11, 18:33
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag har en massa JPEG-bilder i en mapp.
Nu vill jag förminska alla bilder på en gång, är det möjligt och isf i vilket program?
Efter det ska alla bilder skrivas ut, helst en massa bilder på samma papper, vilket program använder jag enklast då?
Citera
2010-01-11, 18:35
Medlem
jcm900mods avatar
Photoshop är bra till allt sådant.
Citera
2010-01-11, 18:41
Medlem
Guffel2s avatar
Windows har sånt där inbyggt så du bara markerar de bilder du ska ha högerklickar och väljer skriv ut så kan du välja några olika alternativ, utgår ifrån att det finns motsvarande på mac.
Citera
2010-01-11, 19:08
Medlem
IrfanView är snabbt och smidigt att förminska många bilder med...
Citera
2010-01-11, 19:33
Medlem
jackflashs avatar
Bästa sättet måste vara att skapa ett macro i PS och sedan så väljer du File (i nån undermeny) -> batch och väljer din mapp med bilder. Sedan väler du ditt macro och ut-mapp. Sedan är det bara att luta sig tillbax och låta PS göra jobbet.
Citera
2010-01-11, 20:17
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Bästa sättet måste vara att skapa ett macro i PS och sedan så väljer du File (i nån undermeny) -> batch och väljer din mapp med bilder. Sedan väler du ditt macro och ut-mapp. Sedan är det bara att luta sig tillbax och låta PS göra jobbet.

Om du läser hela frågan inser du att efter att alla bilder batch förminskats, vilket jag håller med om att photoshop gör väldigt bra vill han skriva ut många miniatyrer på samma papper vilket kräver att ett nytt dokument skapas för respektive papper där alla bilder måste monteras. När denna funktionalitet redan finns befintlig i de flesta operativsystem kan jag inte riktigt hålla med om det är det "bästa" sättet.
Citera
2010-01-11, 21:55
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Om du läser hela frågan inser du att efter att alla bilder batch förminskats, vilket jag håller med om att photoshop gör väldigt bra vill han skriva ut många miniatyrer på samma papper vilket kräver att ett nytt dokument skapas för respektive papper där alla bilder måste monteras. När denna funktionalitet redan finns befintlig i de flesta operativsystem kan jag inte riktigt hålla med om det är det "bästa" sättet.

Det beror ju på hur man tolkar frågan. Vill du förminska bilderna så är en batch enklast. Sedan fins det många alternativ för att skriva ut dom. Så dom att montera alla i exempelvis Inddesign. Annars så funkar ditt alternativ bäst. Tror dock inte att mac har nåt liknande...
Citera
2010-01-11, 22:12
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Det beror ju på hur man tolkar frågan. Vill du förminska bilderna så är en batch enklast. Sedan fins det många alternativ för att skriva ut dom. Så dom att montera alla i exempelvis Inddesign. Annars så funkar ditt alternativ bäst. Tror dock inte att mac har nåt liknande...

Som jag utgick ifrån och kollat upp nu finns liknande funktionalitet i macs motsvarighet iphoto.
Citera
2010-01-11, 23:25
Medlem
systems avatar
I OS X kan bildförminskning göras m.h.a. Automator.

Jag har aldrig provat själv då jag gör jobbet tillräckligt snabbt med Photoshops makron, men en googling på ”Automator image size” borde ge några råd för den intresserade.
Citera
2010-01-12, 02:44
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag använder windows xp.

Alla miniatyrer ska skrivas ut på papper, plastas och klippas isär.
Det är kommunikationsbilder för ett barn som inte pratar.

Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in