2010-01-11, 13:53
Medlem
Hejsan. Jo det är såhär att jag för ett litet tag sedan bestämde mig för att flytta från mor och far till den lilla 1:an jag bor i nu.

Och nu har jag det ganska knapert med pengar så om någon skulle vilja ge lite fina tips på ett "matschema" som jag skulle kunna köra på under en veckas tid skulle det uppskattas väldigt mycket.

(Anledningen till att jag frågar om tips här är för att jag har idétorka och jag är trött på att äta rostat bröd med senap på)
2010-01-11, 13:55
Medlem
Dr_Dollars avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=194024

Läs där istället -->

Rostat bröd med senap?!
2010-01-11, 13:57
Medlem
0dens avatar
Måndag, risnudlar.
Tisdag, risnudlar med kyckling smak.
Onsdag, äggnudlar.
Torsdag, risnudlar och äggnudlar.
Fredag, då är det fest, risnudlar med ett rått ägg på!
Lördag, då är det fest äggnudlar med ett rått ägg på!
Söndag, räster.

Vad tycker du om det här schemat?
2010-01-11, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loketkewl
Hejsan. Jo det är såhär att jag för ett litet tag sedan bestämde mig för att flytta från mor och far till den lilla 1:an jag bor i nu.

Och nu har jag det ganska knapert med pengar så om någon skulle vilja ge lite fina tips på ett "matschema" som jag skulle kunna köra på under en veckas tid skulle det uppskattas väldigt mycket.

(Anledningen till att jag frågar om tips här är för att jag har idétorka och jag är trött på att äta rostat bröd med senap på)

Måndag: Nudlar, Tisdag: Nudlar, Onsdag: Nudlar, Torsdag: Bajs, Fredag: Nudlar, Lördag: Nudlar Söndag: Nudlar
2010-01-11, 14:28
Medlem
Jiis avatar
Soppa är billigt. Köttsoppa, ärtsoppa, potatis & purjosoppa, soppa på linser...

Har du en tillräckligt stor kastrull så blir det mat för många dagar för en mycket liten peng. Lär du dig att göra en god soppa så kan du variera receptet i all oändlighet vilket gör gott åt huvudet såväl som kroppen.

Ägg är också gott och billigt.
2010-01-11, 14:29
Medlem
Meh ?! Schysst att skriva så allvarliga svar ?
Långkok och billig mat är lösningen på dina problem:

koka en jättegryta med köttfärsås eller grönsakssås (rotfrukt och vitkål tex) ät med spagetti, ris eller bröd
baka ditt eget bröd
soppa är toppen, med bönor, kyckling etc vad som nu är på rea
handla på rätt ställen; Willys, ÖB, Lidl. Ica Nära är alldeles för dyrt.
Rostbröd är dyrt, knäckebröd billigare eller fil
Nudlar är billigt, piffa till med nån liten grönsak eller nåt.
2010-01-11, 14:40
Medlem
Gluffsens avatar
Till dina nudlar kan du faktiskt köra en wok med svinbilliga grönsaker som t.ex. morötter, vitkål, palsternacka, lök och kanske en champinjon eller två.
2010-01-11, 14:49
Medlem
Fickludds avatar
Gör en soppa på rotfrukter. De är goda, billiga och nyttiga.
2010-01-11, 14:55
Medlem
MKnugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Måndag: Nudlar, Tisdag: Nudlar, Onsdag: Nudlar, Torsdag: Bajs, Fredag: Nudlar, Lördag: Nudlar Söndag: Nudlar

Snälla, avlid..
2010-01-11, 16:29
Medlem
sephines avatar
Ris+torsk, kolja et.c.+keldas tomasoppa.

Ugnen på 225
smörj ungsfast form
in med fisken (tinad sen typ dan innan)
Efter 7-8 min häller du över tomatsoppan.
15-20 min senare har du gott att äta tillsammans med riset.
2010-01-11, 17:29
Medlem
Stitch81s avatar
Rotfrukter är billig mat! Rotfrukter som rostas i ugnen är galet gott och varieras en del hel. Dessutom funkar det med olika tillbehör.

Ta t ex en stor morot, 2 potatisar, en bit kålrot och en palsternacka. Skala och skär i lika stora bitar. Lägg i en ugnssäker form och ringla över lite olja. Krydda med t ex timjan, mejram, grillkrydda eller vad du har hemma. Stek rotfrukterna i ugnen på 225 grader tills de är mjuka. Rör runt lite emellanåt. Riktigt gott tillsammans med färsbiffar, korv, eller vad för billigt körr man nu kommit över.
2010-01-12, 16:52
Moderator
Evil Eds avatar
Finns redan massor med sådana trådar, håll er till dem.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in