• 1
  • 2
2010-01-11, 13:51
Medlem
Enligt SR Kalmar attackerades restauranggäster av en eller flera personer som hade fest i en intilliggande lokal. En som försökte avstyra bråket blev attackerad med brinnande stearinljus.

http://www.sr.se/kalmar/nyheter/arti...rtikel=3362708

Obs, jag snodde rubriken ifrån Barometern-Oskarshamns Tidningen som tydligen fick det till att 40 personer var involverade. Enligt SR så var det tydligen två personer ur det stora sällskapet som var bråkmakare?

Ska vi tolka användadet av basebollträ att det var den lokala brännbollsklubben som hade fest och att det spårade ur?
Citera
2010-01-11, 14:49
Medlem
Vobblers avatar
Det står lite mer om bråket här:
http://www.nyheterna.net/nyheter/osk...aa_kikebogatan

Citat:
Tydligen har bosniska föreningen haft en fest inne på Hotell 1. Kanske har något av det som händer senare sitt ursprung där. Men man kan inte säga att invandrare slagits mot svenskar, säger vakthavande befäl Reine Johansson.

Hej vad det går vilt till i mörka småland.
Citera
2010-01-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det står lite mer om bråket här:
http://www.nyheterna.net/nyheter/osk...aa_kikebogatan

Hej vad det går vilt till i mörka småland.

Tackar, verkar vara vilda västern i Oskarshamn om man ska tro på kommentarerna till den artikeln.
Citera
2010-01-11, 21:09
Medlem
blatterelaterat som vanligt, men det är vilda västern ja, oftast bosnierna som ligger bakom, dom har ett fotbollslag där med som heter Besa, dom hotar domare och allt möjligt, uppträder oftast i flock och slår ner ensamma killar runt krogarna
Citera
2010-01-11, 22:01
Medlem
tom-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Tackar, verkar vara vilda västern i Oskarshamn om man ska tro på kommentarerna till den artikeln.

Vad jag har hört så har det varit så under många år. Har en god vän som arbetade som dörrvakt i ca 10 års tid i Oskarshamn, o jävlar du vilka stories man fått höra där. Vilda västern, ja.
Citera
2010-01-11, 22:13
Medlem
Finns inga poliser, det är en del av svaret, dom måste ha tömt kalmar län på poliser i lördags, dagtid på vardagarna kan man se ngn men det är en utrotningshotad yrkeskår i oskarshamn, dom flesta är gamla och har inre tjänst, kalmar däremot finns det gott om dom.
Citera
2010-01-12, 18:34
Medlem
Lastbils avatar
Hm jag fick den här historian berättad för mig på jobbet idag, och den stämmer inte överens med det Nyheterna skrev.
Enligt en polare så skulle ett gäng svenska killar suttit på Hotell Ett och druckit bärs. De hade gått ut från hotellet och sett en stol flyga ut genom ett fönster. Givetvis blattar i farten. De hade då konfronterat blattarna och haft en liten dispyt med dem. Inget hände dock då. De gick in på Hotell Ett igen och efter ett tag stormar plötsligt tre yngre blattar in och slagsmål utbryter. Allt eftersom börjar fler blattar anlända (nu snackar vi farsor, farbröder, brorsor osv). Kommer inte ihåg så mycket mer av berättelsen mer än att han sa att ingen på hotellet ingrep och hjälpte svenskarna trots att de var i stort underläge och fick stryk som bara fan. Han nämnde även att snuten var jävligt sega på att ta sig dit vilket även nämns i tidningarna.
Slagsmålen ska sen ha fortsatt på andra ställen runtom i stan där samma folk stötte ihop igen, sökte hämnd osv. Bland annat vid Kråkan.
Kan dock inte bekräfta hur mycket som stämmer av detta, är kompisars kompisar osv som berättat vidare så ta det kanske med en nypa salt.
Citera
2010-01-12, 20:20
Medlem
var det fittorna från BESA?
Citera
2010-01-22, 22:37
Yeah

Jag kan ju då säga att lastbils story stämmer ganska bra.
Då jag själv var en utav killarna som fick "däng" efteråt.

Väldigt snabbt och kortfattat så säger vi såhär, Folk/killar tar sönder en stol -> kompis kommenterar med att säga att det var onödigt -> bråk utanför -> dom slog en kompis till mig. -> vi skiter iatt, fortsätter har det nice på hotell1, det kmr in en kille och målanger min kompis och ska slåss med honom. -> jag känner mig hotad samt känner att han är ett hot mot mina kompisar -> utdelar ett slag, agerar under uppfattning att snart så jävlar smällar det -> han ringer sin farsa/farbröder -> pang så ger dom sig på oss = gammal vanlig misshandel. -> ska gå ner te dom andra krogarna, då hittar dom mig och slår på mig, och sparkar på mig när jag ligger ner, där blev det grov misshandel!

Tillägga börs ju göra att det var ganska mkt äldre "män" som gav sig på mig. runt 40-45 år.

Det är storyN i korta drag
Citera
2010-01-22, 23:26
Medlem
antonthamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigsvin3

Väldigt snabbt och kortfattat så säger vi såhär, Folk/killar tar sönder en stol -> kompis kommenterar med att säga att det var onödigt -> bråk utanför -> dom slog en kompis till mig. -> vi skiter iatt, fortsätter har det nice på hotell1, det kmr in en kille och målanger min kompis och ska slåss med honom. -> jag känner mig hotad samt känner att han är ett hot mot mina kompisar -> utdelar ett slag, agerar under uppfattning att snart så jävlar smällar det -> han ringer sin farsa/farbröder -> pang så ger dom sig på oss = gammal vanlig misshandel. -> ska gå ner te dom andra krogarna, då hittar dom mig och slår på mig, och sparkar på mig när jag ligger ner, där blev det grov misshandel!

Tillägga börs ju göra att det var ganska mkt äldre "män" som gav sig på mig. runt 40-45 år.

Vilka fegisar, vad var det för typer? några du kände igen?
Citera
2010-01-23, 00:25
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigsvin3

Grov misshandel? Du kan ju uppenbart sitta och skriva om det bara en dag efter misshandeln, då är det knappast grovt.
Citera
2010-01-23, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Grov misshandel? Du kan ju uppenbart sitta och skriva om det bara en dag efter misshandeln, då är det knappast grovt.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=275237

Citat:
1. Gärningen var livsfarlig (Skjutvapen, stickvapen, flaska mm)
2. Gm tillfogat svår kroppsskada
3. Gm tillfogat allvarlig sjukdom
4. Gm eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet (oprovocerat, långvarigt)

Misshandeln behöver alltså inte innebära att offret blir sittandes utan möjlighet att posta på flashback för att betecknas som "grov" i lagens bemärkelse.

Men som vanligt sitter bildningsreserven och kommenterar tvärsäkert på flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in