2010-01-11, 02:51
Medlem
Dvärgens avatar
Nu är det så att min dator helt bestämt sig för att vara jävligt slö.

Det började med att helt plötsligt kunde man inte använda firefox utan att datorn laggade ihop, bytte då till safari som funkade bra i några veckor. Då testade jag avinstallera Firefox och hämta hem den senaste versionen. Detta gick mkt bättre men fortfarande inte som förut.

Nu kan jag inte använda msn, kan inte ha två saker igång samtidigt osv..

Min MacBook har helt enkelt blivit jävligt slö.

Kollar man Aktivitetskontroll så står det att jag har typ 2 % av mitt systemminne ledigt.
Resten är då rött och gul, vilket ska vara resident och aktivt. MEN den stora boven som ligger på runt 65-70 % är inaktivt minne. Och kollar jag processornamn så ligger kernel_task hela tiden högst upp och drar jävligt mkt. Jag vet att det är typ kärnan i operativsystemet men hur gör jag så den lugnar ner sig?

Startat om har jag försökt. Laddade även hem Onyx men det gick inte starta.

MacBooken är ca 3 år gammal, version 10.4.11 har en 1.83 GHz Inter core duo processor och så har jag fyrdubblat RAMen från 512 MB till 2 GB.

Några förslag?
Citera
2010-01-11, 03:25
Medlem
tzjs avatar
Reseta PRAM?
http://support.apple.com/kb/HT1379
Citera
2010-01-11, 15:57
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgen
Nu är det så att min dator helt bestämt sig för att vara jävligt slö.

Det började med att helt plötsligt kunde man inte använda firefox utan att datorn laggade ihop, bytte då till safari som funkade bra i några veckor. Då testade jag avinstallera Firefox och hämta hem den senaste versionen. Detta gick mkt bättre men fortfarande inte som förut.

Nu kan jag inte använda msn, kan inte ha två saker igång samtidigt osv..

Min MacBook har helt enkelt blivit jävligt slö.

Kollar man Aktivitetskontroll så står det att jag har typ 2 % av mitt systemminne ledigt.
Resten är då rött och gul, vilket ska vara resident och aktivt. MEN den stora boven som ligger på runt 65-70 % är inaktivt minne. Och kollar jag processornamn så ligger kernel_task hela tiden högst upp och drar jävligt mkt. Jag vet att det är typ kärnan i operativsystemet men hur gör jag så den lugnar ner sig?

Startat om har jag försökt. Laddade även hem Onyx men det gick inte starta.

MacBooken är ca 3 år gammal, version 10.4.11 har en 1.83 GHz Inter core duo processor och så har jag fyrdubblat RAMen från 512 MB till 2 GB.

Några förslag?
Du har inte händelsevis installerat voddler? Segar ner hela jävla datorn i många fall.

I övrigt behöver du inte oroa dig om inaktivt minne. Det är MENINGEN att det ska vara stort:

Citat:
Ursprungligen postat av http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/is-my-mac-using-too-much-memory.html
Inactive memory is memory that has recently been used by an application that is no longer running. OSX keeps track of what this is and what it belonged to because of the idea of temporal locality, the idea being that if you opened an application you are somewhat likely to do so again and if the memory is still labeled, the application can start very quickly. In the absence of sufficient free memory, inactive memory will be reclaimed by another running application that needs memory.
Klickbarare: http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/...ch-memory.html
Citera
2010-01-11, 23:50
Medlem
micool87s avatar
Hade liknande problem då jag hade ramminnes fel..dra ner och kör memtest 86.
Annars kan det även vara hårddisken!

Mac=dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in