2010-01-11, 02:51
Medlem
Dvrgens avatar
Nu r det s att min dator helt bestmt sig fr att vara jvligt sl.

Det brjade med att helt pltsligt kunde man inte anvnda firefox utan att datorn laggade ihop, bytte d till safari som funkade bra i ngra veckor. D testade jag avinstallera Firefox och hmta hem den senaste versionen. Detta gick mkt bttre men fortfarande inte som frut.

Nu kan jag inte anvnda msn, kan inte ha tv saker igng samtidigt osv..

Min MacBook har helt enkelt blivit jvligt sl.

Kollar man Aktivitetskontroll s str det att jag har typ 2 % av mitt systemminne ledigt.
Resten r d rtt och gul, vilket ska vara resident och aktivt. MEN den stora boven som ligger p runt 65-70 % r inaktivt minne. Och kollar jag processornamn s ligger kernel_task hela tiden hgst upp och drar jvligt mkt. Jag vet att det r typ krnan i operativsystemet men hur gr jag s den lugnar ner sig?

Startat om har jag frskt. Laddade ven hem Onyx men det gick inte starta.

MacBooken r ca 3 r gammal, version 10.4.11 har en 1.83 GHz Inter core duo processor och s har jag fyrdubblat RAMen frn 512 MB till 2 GB.

Ngra frslag?
Citera
2010-01-11, 03:25
Medlem
tzjs avatar
Reseta PRAM?
http://support.apple.com/kb/HT1379
Citera
2010-01-11, 15:57
Medlem
glfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgen
Nu r det s att min dator helt bestmt sig fr att vara jvligt sl.

Det brjade med att helt pltsligt kunde man inte anvnda firefox utan att datorn laggade ihop, bytte d till safari som funkade bra i ngra veckor. D testade jag avinstallera Firefox och hmta hem den senaste versionen. Detta gick mkt bttre men fortfarande inte som frut.

Nu kan jag inte anvnda msn, kan inte ha tv saker igng samtidigt osv..

Min MacBook har helt enkelt blivit jvligt sl.

Kollar man Aktivitetskontroll s str det att jag har typ 2 % av mitt systemminne ledigt.
Resten r d rtt och gul, vilket ska vara resident och aktivt. MEN den stora boven som ligger p runt 65-70 % r inaktivt minne. Och kollar jag processornamn s ligger kernel_task hela tiden hgst upp och drar jvligt mkt. Jag vet att det r typ krnan i operativsystemet men hur gr jag s den lugnar ner sig?

Startat om har jag frskt. Laddade ven hem Onyx men det gick inte starta.

MacBooken r ca 3 r gammal, version 10.4.11 har en 1.83 GHz Inter core duo processor och s har jag fyrdubblat RAMen frn 512 MB till 2 GB.

Ngra frslag?
Du har inte hndelsevis installerat voddler? Segar ner hela jvla datorn i mnga fall.

I vrigt behver du inte oroa dig om inaktivt minne. Det r MENINGEN att det ska vara stort:

Citat:
Ursprungligen postat av http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/is-my-mac-using-too-much-memory.html
Inactive memory is memory that has recently been used by an application that is no longer running. OSX keeps track of what this is and what it belonged to because of the idea of temporal locality, the idea being that if you opened an application you are somewhat likely to do so again and if the memory is still labeled, the application can start very quickly. In the absence of sufficient free memory, inactive memory will be reclaimed by another running application that needs memory.
Klickbarare: http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/...ch-memory.html
Citera
2010-01-11, 23:50
Medlem
micool87s avatar
Hade liknande problem d jag hade ramminnes fel..dra ner och kr memtest 86.
Annars kan det ven vara hrddisken!

Mac=dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in