2025-09-10, 17:17
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vet inte om detta inlägg hör hemma i denna tråd men jag skriver här eftersom jag upplever händelsen som ett skämt.

Besökte för någon timme sedan min vårdcentral för en uppföljning efter bl.a. hjärtsvikt och hyperkalemi. När jag sitter i väntrummet dyker två mammor i 30-årsåldern upp med varsin grabb i 5-7 årsåldern. Den ena hade ett litet skrubbsår på kinden och den andra ett litet plåster på ringfingret. Han hade tappat en sten på fingret. Ingen av dom verkade speciellt medtagen utan dom lekte och härjade som alla ungar i den åldern.

Pga av detta ställer jag mig frågan. Är alla yngre mammor lika hysteriska så dom åker till vårdcentralen och tar upp resurser för sådan bagateller? Båda grabbarna har förmodligen såren läkta helt naturligt efter ett par dagar.

Omöjligt att svara på utifrån den informationen.

Kanske ungarna lärt känna varandra under sin immunsuppressionsbehandlig efter hjärttransplantation och riskerar livet om behandling inte sätts in snabbt vid minsta lilla risk för infektion?
Citera
2025-09-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Omöjligt att svara på utifrån den informationen.

Kanske ungarna lärt känna varandra under sin immunsuppressionsbehandlig efter hjärttransplantation och riskerar livet om behandling inte sätts in snabbt vid minsta lilla risk för infektion?

Ingen av dessa 2 ungar har varit i närheten av någon hjärttransplantation kan jag garantera. Ser det hela som ett tydligt tecken på hur man nyttjar sjukvården totalt i onödan. Och det snackas om brist på resurser och långa vårdköer. Så klart om sjukvården missbrukas på detta sätt allmänt.
Citera
2025-10-25, 23:05
Medlem
Kan man på något sätt själv framkalla ett hjärtstopp.?
Citera
2025-10-27, 12:38
Medlem
Jag försöker boka en tid för min son som har problem med luftvägarna på min vårdcentral. Istället för att ge en tid är det en sköterska på telefon som ger olika förslag på vad det kan vara och vad jag kan testa. Okej, jag köpte lite receptfri medicin, men det hjälper inte. Ringer tillbaka efter 5 dagar och vill ha en läkartid. Nya frågor men jag säger att jag gärna vill svara på dem ihop med sonen på en undersökning. Så fungerar det inte säger damen, svaren skall skickas till en läkare så en bedömning kan göras om vi skall få en tid eller ej. Wtf, funkar det såhär? Dom vill verkligen att man skall tröttna, bli frisk elller bara dö, för någon tid vill dom inte ge. Då är det ändå ett ugnt barn
Citera
2025-10-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag försöker boka en tid för min son som har problem med luftvägarna på min vårdcentral. Istället för att ge en tid är det en sköterska på telefon som ger olika förslag på vad det kan vara och vad jag kan testa. Okej, jag köpte lite receptfri medicin, men det hjälper inte. Ringer tillbaka efter 5 dagar och vill ha en läkartid. Nya frågor men jag säger att jag gärna vill svara på dem ihop med sonen på en undersökning. Så fungerar det inte säger damen, svaren skall skickas till en läkare så en bedömning kan göras om vi skall få en tid eller ej. Wtf, funkar det såhär? Dom vill verkligen att man skall tröttna, bli frisk elller bara dö, för någon tid vill dom inte ge. Då är det ändå ett ugnt barn

Man kan säga mycket om den svenska sjukvårdens brister, men i detta fall agerar dom helt rätt. Vårdcentralerna har helt klart stor erfarenhet av det moderna samhällets "hysteriska" mödrar som tror att deras telningar är allvarligt sjuka vid minsta lilla förkylning. Om barnet får hög feber eller inte kan andas är det dags att söka vård annars går det i 99% av fallen över av sig självt.
Citera
2025-10-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Man kan säga mycket om den svenska sjukvårdens brister, men i detta fall agerar dom helt rätt. Vårdcentralerna har helt klart stor erfarenhet av det moderna samhällets "hysteriska" mödrar som tror att deras telningar är allvarligt sjuka vid minsta lilla förkylning. Om barnet får hög feber eller inte kan andas är det dags att söka vård annars går det i 99% av fallen över av sig självt.

Förstår din tanke, men nu är jag ingen hispig person och killen är 7år så jag hunnit vara med om en del. Vad vi ser är så klent med resurser på vårdcentralen att man puttar över problemet till akuten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in