• 1
  • 2
2010-01-10, 23:58
Bannlyst
Jag satt för mig själv tidigare i veckan och vilade mellan ett set då jag såg denna medelåldersgubbe gå förbi en liten söt tjej som satt vid bröstpressmaskinen och säga något i stil med ''ajajabaja!! Tjejer får inte träna bröst!'' och vinkade sådär i sidan med pekfingret.
Sen fortsatte han med sitt medan den här tjejen satt kvar och såg bara jävligt osäker ut.

Och min första tanke var nog precis som din - vilken förbannat töntig snuskgubbe!
Men nu har jag gått och grubblat på det där en tid och faktum med att jag ändå tycker det hela låter ganska eller snarare sagt - jävligt vettigt (om man tänker efter) !

Alltså, om man tänker efter så ver vi ju alla vad stora bröst betyder för en kvinna. Tänker man på det yttre och massa skönhetsaspekter och så så är det väl självklart? De allra flesta gillar kvinnor med stora/större bröst, att då träna dom och få hypertrofi gör väl bara att man riskerar att det hela ser lite udda ut och de blir oproportionerliga helt enkelt, eller?
Nån funktionell aspekt finns det väl egentligen inte heller(?) då man inte precis använder bröstmusklerna någonting i vardagen, eller brukar du springa och knuffa folk på stan under dagarna? Nån annan hälsoaspekt? Nä, träna någonting annat istället då.
Och slutligen så har väl ni också sett dessa groteska(generellt sett, ja) kvinnor i body building som har biffigare pecs än en annan() samtidigt som det hänger nån slags halvt avbiten lussekatt kvar runt bröstvårtorna.

Så sammanfattningsvis - Är du kvinna och inte tävlar i vare sig bänkpress, styrkelyft eller i nån annan typ av sport där du behöver bra styrka i pectoralis så kanske du bör fråga dig varför du väljer att träna just bröst.
Vad tycker du? Rätt eller fel? Förklara gärna då.
Vore kul också om nån brösttränade tjej kunde förklara sig för en lekman som jag.
Citera
2010-01-11, 00:05
Medlem
Cykelslangs avatar
Jag tränar inte benen, för då ser petter-niklas större ut! Nej, dåligt skämt, intressant synpunkt, många tränar ju för det estetiska och då kan man ju tro att dem flesta tjejer borde skippa bröst träningen
Citera
2010-01-11, 00:14
Medlem
KoettFaerss avatar
Läs lite stickys det är väl det enda jag kan bidra med.
Citera
2010-01-11, 00:15
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Klart tjejer kan/ska träna bröstmusklerna lika väl som någon annan muskelgrupp i kroppen. Risken att förlora storlek på brösten är ju som störst vid kaloriunderskott. Att styrketräna bröstmusklerna kommer inte minska storleken, sålänge kosten sköts.

Och någon astronomisk stor muskelhypertrofi hos en tjej lär det inte vara tal om ändå.
Citera
2010-01-11, 00:25
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Klart tjejer kan/ska träna bröstmusklerna lika väl som någon annan muskelgrupp i kroppen. Risken att förlora storlek på brösten är ju som störst vid kaloriunderskott. Att styrketräna bröstmusklerna kommer inte minska storleken, sålänge kosten sköts.

Och någon astronomisk stor muskelhypertrofi hos en tjej lär det inte vara tal om ändå.

Där har du HELT fel min vän! Jag har bevis för att kvinnor kan få rejäla tuttar av BÄNKPRESS! Sabrina den gamla 80-talsbimbon hävda med bestämdhet att hon absolut inte hade silikonpattar utan byggt upp dom med enbart bänkpress! Vad säger du nu???

http://www.youtube.com/watch?v=eiuHdUkuRi0
Citera
2010-01-11, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Läs lite stickys det är väl det enda jag kan bidra med.

Japp, ''dilemmat'' kvarstår dock.

Citat:

Jaja, krävs att kosten sköts så spelar det ingen roll men varför ens träna pecsen då? Som tjej så måste ju bröstmusklerna vara de muskler som man har allra minst nytta av hålla sig stark eller uthållig i, till vilken nytta tränar man dem då?
Senast redigerad av GustavVasa 2010-01-11 kl. 00:31.
Citera
2010-01-11, 00:29
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Arne Persson

Oh.. nej förlåt...jag ändrar mig direkt. Dessutom måste det ju vara helt utan hästprotein
Citera
2010-01-11, 00:30
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Oh.. nej förlåt...jag ändrar mig direkt. Dessutom måste det ju vara helt utan hästprotein

självklart!
Citera
2010-01-11, 00:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
GustavVasa

ALLA muskler på kroppen sammarbetar alltid mer eller mindre. Varken tjejer eller killar ska inte endast träna bröstmusklerna, vilket killarna inte verkar ha förstått.

Att styrketräna en muskel eller bygga den större är det skillnad på.
Det handlar om muskulär balans, som alla har nytta av oavsett vilken storlek man har på kroppen.
Citera
2010-01-11, 00:44
Bannlyst
Ja, i och för sig, risken för muskulär imbalans.
MEN vem har nånsin brytt sig om det? Det får man väl i så fall åtgärda då man väl upptäcker att man eventuellt skulle ha lyckats fått det.
Så vore det så att jag själv inte hoppades på lite volym så skulle jag direkt lägga ner fokus på bröst.
Citera
2010-01-11, 01:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
GustavVasa

Muskulär obalans är inte bara risk för skador, utan fruktansvärt fult också.

Att killar skiter i det är inget nytt.
Citera
2010-01-11, 01:17
Bannlyst
Citat:
Muskulär obalans är inte bara... utan fruktansvärt fult också.

Fast nu brukar det ju inte vara den muskulära obalansen man tittar efter på kvinnors bröst utan fettlagren, eller har jag fel?

och btw, bör man säga muskulär ''obalans'' eller ''imbalans''? Google verkar säga både och.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in