2010-01-10, 20:57
Medlem
Chts avatar
Jag försöker installera windows 7 64 bit från skiva, nu har jag vista 64bit. Jag har ändrat i bios så att datorn ska boota från CD enheten, och när jag startar upp datorn så står det "Press any key to boot from CD..." varefter jag trycker på en knapp och man hör att CD enheten börjar jobba, sedan dör datorn som om elen dragits ur. Upprepat ett par ggr och på andra försöket dog datorn efter bara någon sekund efter att jag tryckt igång den, sedan ett annat försök så kom jag så långt så att det stod "Windows is loading files" innan den dog.

Hur kommer jag förbi detta? kört nu eller? :/
Citera
2010-01-10, 21:00
Medlem
Ödlans avatar
Försök med en annan skiva.
Citera
2010-01-10, 21:12
Medlem
Chts avatar
verkar funka nu. Det jag inte förstår är varför jag inte får välja mellan att antingen installera windows och samtidigt formatera så att allt försvinner från hårddisken eller att installera windows och allt gammalt hamnar i windows.old mappen, som det kommer göra nu.

Måste man gå in i kommandotolken och skriva formate c: eller något innan jag installerar windowsupplagor nu för tiden eller?
Citera
2010-01-10, 21:23
Medlem
sepebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
verkar funka nu. Det jag inte förstår är varför jag inte får välja mellan att antingen installera windows och samtidigt formatera så att allt försvinner från hårddisken eller att installera windows och allt gammalt hamnar i windows.old mappen, som det kommer göra nu.

Måste man gå in i kommandotolken och skriva formate c: eller något innan jag installerar windowsupplagor nu för tiden eller?
Du borde ju få möjligheten att partionera hårddisken under installationen. Den frågar var Windows ska installeras och där finns något liknande en "Advanced"-option där du kan radera och skapa nya partitioner bäst du vill.
Citera
2010-01-10, 21:31
Medlem
Chts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sepebarn
Du borde ju få möjligheten att partionera hårddisken under installationen. Den frågar var Windows ska installeras och där finns något liknande en "Advanced"-option där du kan radera och skapa nya partitioner bäst du vill.

Ja, men de alternativen är allihopa grå, dvs jag kan inte trycka på dom.
Citera
2010-01-10, 21:33
Medlem
sepebarns avatar
Har du gått vidare med den faktiska installationen? Hur ska Windows 7 veta var det ska installeras om inte användaren kan berätta det? Det låter ju lite knäppt.

Finns det måhända någon Windows 7-version man bara kan använda till att uppgradera, inte nyinstallera?
Citera
2010-01-10, 21:34
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sepebarn
Finns det måhända någon Windows 7-version man bara kan använda till att uppgradera, inte nyinstallera?

Alla, tror att det bara gäller från just Vista dock.
Citera
2010-01-10, 21:37
Medlem
Chts avatar
Nej okej, detta funkar inte.

Jag får först välja mellan upgrade eller nyinstallation, jag väljer nyinstallation då jag antar att det är det jag ska välja?

efter 2 minuters installerande så säger den "Windows cannot install required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation.
Errir code: 0x80070017"

Vad händer egentligen :S
Citera
2010-01-10, 21:42
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Vad händer egentligen :S

Skivan eller innehållet på den är korrupt, bränn en ny. Fungerar det inte är det fel på filen du bränt. Har du köpt skivan ska du naturligtvis vända dig till butiken du köpt den ifrån och berätta ditt problem och be om en åtgärd.
Citera
2010-01-10, 21:45
Medlem
sepebarns avatar
Citat:
Jag får först välja mellan upgrade eller nyinstallation, jag väljer nyinstallation då jag antar att det är det jag ska välja?
Jupps. Det är här du bör presenteras med möjligheten att välja installationspartition och så vidare.
Citera
2010-01-10, 21:55
Medlem
Chts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Skivan eller innehållet på den är korrupt, bränn en ny. Fungerar det inte är det fel på filen du bränt. Har du köpt skivan ska du naturligtvis vända dig till butiken du köpt den ifrån och berätta ditt problem och be om en åtgärd.

Bara sådär? En googling på error coden ger mig lite otydliga svar, vissa forumstrådar med den error coden som topic slutar i att det löste sig med att man disablade ati graphics card osv.

Men jag ska alltså göra en clean install och inte upgrade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in