2010-01-10, 19:22
Medlem
Tycker att vegetarisk mat är spännande att laga, och är nyfiken på dito alternativ till traditionell mat. Det går ganska enkelt för det mesta, men om man tittat på svensk husmanskost så består den till stor del av rotsaker och fläsk. Hittils har jag inte lyckats komma på något vegetariskt alternativ till fläsk som är salt och har schyst konsistens.
Jag tänker nu främst på typ palt och bruna bönor. Till bruna bönor har jag provat haloumi-ost, men det måste finns något bättre. Det ska ju gärna vara/gå att steka knaprigt också...
Finns det någon upplyst där ute?
Citera
2010-01-10, 19:29
Medlem
Rapes avatar
Finns ju vegetariskt bacon att tillgå på flertalet butiker, däribland Coop. Åt det för övrigt så sent som igår, knapperstekt till stuvade makaroner. Mmmm.. Minst lika gott som vanligt bacon och känns betydligt bättre i magen efteråt. Aubergine kan ju vara ett annat alternativ.
Senast redigerad av Rape 2010-01-10 kl. 19:32.
Citera
2010-01-10, 20:34
Medlem
Sam.Bogas avatar
Ärt soppa utan fläsk
Kåldolmar med ris,morötter och lök
Kål pudding med ris
Äh jag vet inte, husman för mig är med kött och fett.
samzon
Citera
2010-01-10, 22:35
Medlem
Likmasks avatar
Pannbiff gjord på sojagranulat och bönor med potatis, brunsås, rårörda lingon och inlagd gurka.
Citera
2010-01-11, 02:12
Medlem
Pyttipanna blir jättegott även utan kött i, bara man får de klassiska tillbehören till: stekt ägg, rå äggula, inlagda rödbetor, HP-sås och lite persilja. Om man vill kan man ju ersätta köttet/korven med någon grönsak, eller ungefär precis vad som helst.
Citera
2010-02-02, 15:04
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Red
Tycker att vegetarisk mat är spännande att laga, och är nyfiken på dito alternativ till traditionell mat. Det går ganska enkelt för det mesta, men om man tittat på svensk husmanskost så består den till stor del av rotsaker och fläsk. Hittils har jag inte lyckats komma på något vegetariskt alternativ till fläsk som är salt och har schyst konsistens.
Jag tänker nu främst på typ palt och bruna bönor. Till bruna bönor har jag provat haloumi-ost, men det måste finns något bättre. Det ska ju gärna vara/gå att steka knaprigt också...
Finns det någon upplyst där ute?
Ett väldigt bra substitut är Seitan, det är en massa som man kan tillverka väldigt lätt och billigt själv, men det går också att köpa det färdigt i välsorterade butiker. Användningsområdet är väldigt brett, man kan göra skinkor, korvar, grytbitar m.m. Fördelen är att man kan krydda detta precis som man vill efter ändamål, och att det är billigt att göra mycket och lätt att förvara!
Citera
2010-02-02, 15:13
Medlem
porterpjotrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Ett väldigt bra substitut är Seitan, det är en massa som man kan tillverka väldigt lätt och billigt själv, men det går också att köpa det färdigt i välsorterade butiker. Användningsområdet är väldigt brett, man kan göra skinkor, korvar, grytbitar m.m. Fördelen är att man kan krydda detta precis som man vill efter ändamål, och att det är billigt att göra mycket och lätt att förvara!
Vad innehåller Seitan? Är det någon sorts baljväxt?
Citera
2010-02-02, 19:43
Medlem
Likmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porterpjotr
Vad innehåller Seitan? Är det någon sorts baljväxt?

Seitan är gjort på vetegluten.
Citera
2010-02-02, 20:33
Medlem
Direktoerns avatar
En vanlig hederlig gmmal rotfurktssoppa? För de som inte är så botaniserade i grönsaksdisken har jag sett att det finns färdiga små paket med sorterade rotfrukter som bör räcka till en soppa om man slänger i ett par pantofflor och någon böna för proteinet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in